شماره خبر : 5609
منتشر شده در مورخ : ۴ مهر ۱۴۰۰
ساعت : 16:31
ئیس مرکز بهداشت غرب اهواز خبر داد: وضعیت نگران‌کننده آب روستایی غرب اهواز / قطعی مکرر آب روستاها

ئیس مرکز بهداشت غرب اهواز خبر داد: وضعیت نگران‌کننده آب روستایی غرب اهواز / قطعی مکرر آب روستاها

 

 رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از وضعیت کیفی و کمی نامناسب آب شبکه توزیع روستایی ابراز نگرانی کرد.

دکتر مهران احمدی‌بلوطکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از دلایل بروز بیماری‌های مهمی از جمله وبا، هپاتیت A، انواع اسهال و انواع بیماری‌های انگلی روده‌ای دسترسی نداشتن به آب سالم و کافی است.

وی با اشاره به نظارت و رصد مستمر کارشناسان بهداشتی بر وضعیت میکروبی و شیمیایی شبکه آبرسانی شهری و روستایی، افزود: دسترسی مردم به آب سالم و بهداشتی از ضرورت‌های زندگی است و مسئولان باید برای تامین آب بهداشتی شهروندان به ویژه در حوزه روستایی تلاش بیشتری کنند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: آنالیز بیش از ۶۰۰ نمونه میکروبی در پنج ماهه نخست امسال در بخش روستایی غرب اهواز نشان می‌دهد مشکلاتی در شبکه توزیع آب روستایی وجود داشته است و با وجود مکاتبات و پیگیری‌های فراوان در سال ۹۹، تشکیل پرونده حقوقی و ورود مراجع قضایی در این خصوص، این وضعیت تغییر چندانی نداشته و نیاز به انجام اقدامات اصلاحی ویژه  دارد.

وی از وضعیت کیفی و کمی نامناسب آب شبکه توزیع روستایی ابراز نگرانی کرد و گفت: کلر صفر در شبکه توزیع آب، کمبود پرکلرین در تصفیه‌خانه‌ها، شکستگی‌های لوله آبرسانی در شبکه توزیع  در برخی روستاها که پس از چندین ماه رفع نشده است، افت فشار و قطعی مکرر آب در روستاهای مسیر تصفیه شکر، الباجی، دب حردان و سطامیه، کدورت بالاتر از حد استاندارد در اکثر روستاها و فرسودگی و قدیمی بودن تاسیسات و  خطوط آبرسانی مشکلات آب روستایی هستند.

احمدی‌بلوطکی با بیان اینکه حفظ کلر باقیمانده به میزان مناسب در شبکه توزیع آب از ضرورت‌ها است، افزود: نبود کلر در تاسیسات، عدم کلرزنی آب و پایدار نبودن کلر باقیمانده در آب، برای سلامتی مصرف‌کنندگان خطرناک است.

وی با اشاره به مواجهه با پاندمی کووید - ١٩، بیان کرد: یکی از راه‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری، شستشوی مرتب دست‌ها است در حالی که در برخی روستاها شاهد قطعی مکرر آب هستیم.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در دو سال اخیر مبارزه و مقابله با بحران بیماری کووید – ۱۹، حوزه بهداشت و درمان را بسیار خسته و فرسوده کرده است بنابراین این نیروها توان مقابله با یک اپیدمی دیگر مانند اپیدمی التور را ندارند. شرکت آب و فاضلاب متولی تامین آب سالم و بهداشتی برای مردم است و باید در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد و با برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نسبت به رفع مشکلات شبکه آب روستایی اقدام کند.

منبع: ایسنا

برچسب ها : آب روستایی آب خوزستان