شماره خبر : 56465
منتشر شده در مورخ : سه شنبه 29 اردیبهشت 1405
ساعت : 12:54
آغاز اجرای طرح ملی تبادل الکترونیکی مدارک پزشکی در خوزستان

آغاز اجرای طرح ملی تبادل الکترونیکی مدارک پزشکی در خوزستان

 

مدیر امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از آغاز اجرای طرح ملی تبادل الکترونیکی مدارک پزشکی میان بیمارستان‌ها و سازمان پزشکی قانونی در خوزستان خبر داد و گفت: این اقدام گامی مهم در راستای تسهیل فرآیندهای اداری، کاهش مراجعات حضوری و ارتقای رضایتمندی مراجعان است.

به گزارش ایرنا بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه، دکتر مصیب رفیعی‌پور روز سه شنبه اظهار کرد: با توجه به ضرورت و اهمیت تبادل درخواست‌های سازمان پزشکی قانونی با بیمارستان‌ها و همچنین تعهد مراکز درمانی نسبت به ارائه و ارسال به‌موقع مدارک موردنیاز برای پیگیری‌های قانونی، اجرای یک بستر الکترونیکی یکپارچه در این حوزه به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در همین راستا و با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرآیند اجرایی این طرح در سطح مراکز درمانی آغاز شده است و همچنین با هماهنگی مدیریت امور بیمارستان‌ها (واحد آمار و مدارک پزشکی) و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان واحدهای آمار و مدارک پزشکی بیمارستان‌ها، بستر لازم برای اجرای صحیح این طرح فراهم شد.

رفیعی پور تصریح کرد: بر اساس این طرح، از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری، فرآیند تبادل الکترونیکی مدارک پزشکی میان بیمارستان‌ها و سازمان پزشکی قانونی به‌ صورت رسمی آغاز شده و واحدهای مرتبط در بیمارستان‌ها موظف هستند درخواست‌های سازمان پزشکی قانونی را از طریق سامانه‌های الکترونیکی دریافت و پاسخ‌های لازم را نیز در همین بستر ثبت و ارسال کنند.

مدیر امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اهمیت این اقدام در بهبود روند خدمات‌رسانی بیان کرد: پیش از این، بخش قابل توجهی از مکاتبات و تبادل اطلاعات میان بیمارستان‌ها و سازمان پزشکی قانونی به‌ صورت حضوری و از طریق مکاتبات کاغذی انجام می‌شد که علاوه‌بر زمان‌بر بودن، مراجعه مکرر بیماران و همراهان آنان به مراکز درمانی را نیز به دنبال داشت اما اکنون اجرای این سامانه الکترونیکی می‌تواند بسیاری از مراجعات غیرضروری را کاهش دهد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح علاوه‌ بر تسهیل فرآیندهای اداری، نقش مهمی در مدیریت بهینه منابع، صرفه‌جویی در زمان و انرژی، کاهش حجم مکاتبات کاغذی و افزایش دقت در تبادل اطلاعات خواهد داشت تا با تسریع در ارسال مدارک و پاسخگویی به درخواست‌ها، روند رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با پزشکی قانونی نیز با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

رفیعی پور خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی این طرح ملی، حرکت به سمت هوشمندسازی فرآیندهای حوزه سلامت و توسعه خدمات الکترونیکی در نظام سلامت کشور است و تلاش شده تا با آموزش کارکنان و ایجاد هماهنگی میان واحدهای مرتبط، اجرای این طرح در بیمارستان‌ها به‌صورت کامل و بدون اختلال انجام شود.

بر اساس این گزارش اجرای طرح ملی تبادل الکترونیکی مدارک پزشکی و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در حوزه سلامت، ارتقای کیفیت خدمات، کاهش فرآیندهای اداری و افزایش رضایت‌مندی بیماران و مراجعان را به دنبال خواهد داشت.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

برچسب ها : طرح ملی تبادل الکترونیکی مدارک پزشکی در خوزستان خوزستان مدارک پزشکی