رشد ۱۶ درصدی صادرات ایران به اوراسیا/ پیمانهای منطقهای موتور محرک توسعه تجارت خارجی
معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام افزایش ۱۶ درصدی صادرات کشور به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال گذشته، تأکید کرد: این رشد در شرایطی رقم خورده که کشور با چالشهای سیاسی و امنیتی متعددی مواجه بوده است؛
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - امیر روشنبخش، معاون سازمان توسعه تجارت ایران، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به ازسرگیری فعالیت نمایشگاههای تخصصی کشور، اظهار کرد: نمایشگاهها بهعنوان پیشانی تجارت، نقش مهمی در همرسانی فعالان اقتصادی، تجار و ذینفعان بخشهای مختلف اقتصادی ایفا میکنند و از این منظر، بازگشایی و بازگشت آنها به چرخه عادی فعالیت، میتواند تأثیر قابل توجهی بر رونق اقتصادی کشور داشته باشد.
وی افزود: متأسفانه در مقاطعی، بهدلیل شرایط ناشی از تحولات و چالشهای امنیتی، امکان حضور و تعامل مؤثر تمامی ذینفعان این حوزه فراهم نبود، اما خوشبختانه با ابتکار انجمن مجریان نمایشگاهی و فعالان این بخش، نخستین نمایشگاه بازسازی با عنوان «ایران پروژه» برگزار شد که اقدامی ارزشمند و امیدبخش برای احیای فعالیتهای نمایشگاهی کشور محسوب میشود.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران تأکید کرد: برگزاری این نمایشگاه نشاندهنده بازگشت تدریجی نمایشگاهها به روال عادی است و میتواند به تقویت فضای کسبوکار و توسعه تعاملات تجاری کمک کند. امیدواریم با بهبود شرایط و بهرهگیری از ظرفیت نمایشگاهها، بهویژه از طریق حضور هیأتهای تجاری خارجی، بتوانیم گامهای مؤثری در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی کشور برداریم.
روشنبخش در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه توسعه همکاریهای اقتصادی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: سال گذشته با وجود رخدادهای متعدد سیاسی و امنیتی، صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا حدود ۱۶ درصد افزایش یافت که این موضوع نشاندهنده اهمیت و اثربخشی پیمانهای تجاری و منطقهای در توسعه تجارت خارجی کشور است.
وی افزود: باید از تمامی ظرفیتهای توافقنامههای منطقهای و بینالمللی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی بهرهبرداری کنیم. اتحادیه اقتصادی اوراسیا نمونهای موفق از این رویکرد است که در دولت فعلی به مرحله اجرا رسید و اکنون با گذشت یک سال از آغاز اجرای آن، فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکرد و میزان تأثیرگذاری این توافق در افزایش صادرات و اتصال اقتصاد ایران به بازارهای منطقهای فراهم شده است.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: ارزیابی عملکرد یکساله این توافق میتواند تصویر روشنی از دستاوردهای کشور در حوزه توسعه صادرات و بهرهگیری از ظرفیت اقتصادهای منطقهای ارائه دهد.
برچسب ها : تجارت ترانزیت سازمان توسعه تجارت ایران
در پیامی به مناسبت هفته قوه قضائیه؛ رهبر معظم انقلاب: احقاق حقوق تضعیفشده ملت ایران باید پیگیری شود
- عراقچی: هیچ نهاد یا کشور دیگری در مورد مدیریت تنگه هرمز جز ایران مسئولیتی ندارد
- نماینده کنگره: اگر ترامپ حملات به ایران را متوقف نکند، از او شکایت میکنیم
- با محکوم کردن نقض مجدد تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا؛ وزارت خارجه: رژیم آمریکا کمترین ارزش و اعتباری برای تعهدات خود قائل نیست
- ادعای نتانیاهو درباره ادامه اشغالگری بر اساس چارچوب توافق شده با دولت لبنان
- آغاز خدماترسانی مواکب به زائران از دهم ماه صفر در مرزهای خوزستان
- خوزستان در آستانه دو حماسه بزرگ/ از تشییع باشکوه رهبر شهید انقلاب تا میزبانی میلیونی زائران اربعین حسینی/ اربعین امسال باشکوهتر از همیشه
- استخدام دولتی با فرمول جدید؛ رفیعزاده توضیح داد
- تصویب طرح جامع ویژه کوتعبدالله در شورای برنامهریزی خوزستان
