راوی گفت: قضیه نپذیرفتن اوراق مشارکت وزارت کشور برای قطار شهری اهواز، چه بود؟
چهارشنبه شب بعد از اطلاع رسانی مبنی بر اینکه با حضور شهردار و رئیس شورای شهر اهواز و نماینده وزیر کشور، گفت و گوی ویژه ای در خصوص روند پی گیری پروژه قطار شهری در انتهای بخش خبری ساعت 23 شبکه استانی برگزار خواهد شد، این گفت و گو در غیاب شهردار اهواز برگزار اما متاسفانه خروجی نداشت و تنها نقطه مثبت آن، قول رئیس کل دادگستری استان برای رسیدگی به نظریه تکمیل کارشناس به منظور تعیین تکلیف وضعیت پروژه و جواب قاضی مربوطه بود تا موضوع به هیات سه نفره ارجاع نشود.
در خصوص این گفت و گو نکته اول این است که چرا شهردار اهواز به عنوان رئیس دستگاه اجرایی حضور نداشت تا پاسخگوی مسائل مربوط به پروژه باشد.
نکته دیگر تماس مجری گفت و گو با خبرنگاران صدا و سیمای شهرهای اصفهان و شیراز بود که البته باید از آنها سوال می شد چه عواملی در راه اندازی قطار شهری آن شهرها موثر بوده حال آنکه سوال شد مترو چه تاثیری در حمل و نقل شهری داشته است که پاسخ معلوم است.
در خصوص تامین منابع مالی و اعتبار مورد نیاز پروژه قطار شهری اهواز، از طریق انتشار اوراق مشارکت در تماس با معاون سازمان شهرداری و دهیاریهای کشور، وی مدعی شد که زمان شهردار سابق اهواز با او تماس گرفته و گفته برای شهرداری اهواز اوراق مشارکت در نظر گرفته شده اما وی مکتوب جواب داده که این پول را نمی خواهند که البته شهرداری اهواز هم در این مورد توجیه خود را داشته چون انجام این کار بار مالی دارد، در حالی که پروژه تعطیل است و در صورت دریافت پول باید هزینه های مترقبه پرداخت می شد.
به اعتقاد نماینده وزیر کشور، شهرداری اهواز پا به پای دولت جلو نرفته است.
نکته دیگر اینکه در شهرهایی که پروژه قطار شهری اجرایی شده، همدلی و وحدت رویه وجود داشته است اما در اهواز چنین نیست و اصلاً برخی اعتقادی به اجرای این پروژه ندارند. ضمناً پروژه تعطیل است، قرار داد طرح از طرف شهردار فسخ شده اما پیمانکار قبول ندارد و موضوع قضایی شده و تا حکم دادگاه اعلام نشود، پیمانکار کارگاهها را تحویل کارفرما نخواهد داد.
شاعری شهردار اسبق اهواز هم در این گفت و گوی ویژه مطالبی عنوان کرد و از جمله مدعی شد که وزارت کشور حامی پیمانکار است و در حالی که شرکت کیسون در نشستی با حضور استاندار و شهردار وقت اهواز تعهد کرد که کار را شروع کند و به صورت هفتگی گزارش کار بدهد، به دلایل واهی کار را تعطیل کرد و وزیر وقت کشور (رحمانی فضلی ) صراحتاً نوشت : به نظر می رسد پیمانکار اراده ای برای اجرای کار ندارد و بهتر است قرارداد فسخ شود.
وی مطالب عنوان شده از طرف رئیس شورای شهر اهواز را هم به دلیل اینکه در جریان کامل مسائل پروژه قطار شهری نیست، کامل ندانست.
بهر حال این گفتگو هم حاصلی برای مردم اهواز و شکستن طلسم پروژه مترو نداشت تا بعد چه پیش آید و استاندار که رئیس مجموعه مترو است تا چه حد خواهد توانست این پروژه را از بن بست خارج کند.
در دادن کمک های تشویقی برای فرزند بیشتر، کوتاهی نشود
یکی از همکاران رسانه ای درد دل می کرد که : حرف مسئولان نظام را گوش کردم و با عنایت الهی صاحب فرزند دیگری شدم که از این بابت خدا را شاکرم، اما حقیقت این است که با حقوق کارمندی جوابگوی هزینه ها نیستم، چون هر چند روز یک قوطی شیر خشک به اضافه خرید پوشک و ویزیت های عرف مراجعه به پزشک متخصص، رقم بالایی می شود، در حالی که انتظار می رود با توجه به توصیه های مسئولان، خانواده های امثال من از طرحهای تشویقی برخوردار شوند.
به مزاح گفتم: چند ماه بیشتر از روی کار آمدن دولت آقای رئیسی نگذشته، حال آنکه فرزند شما مربوط به دولت آقای روحانی است و اگر قول و قراری برای کمکهای تشویقی داده شده باید از او مطالبه کنید!
اما گذشته از این حرف ها با توجه به مصوب شدن طرح حمایت از جمعیت و تعالی خانواده که در آن بخشی از موانع بالفعل فرزند آوری برطرف شده، تسهیلاتی نیز برای خانواده ها مقرر و اولویت هایی به خانواده ها از جمله مشوقهای اقتصادی، آموزشی و تسهیلات شغلی در آن گنجانده شده است.
در بخش فرزند آوری به ازای تولد هر کودک در سال 1400 و پس از آن مبلغ یک میلیون تومان بلاعوض برای سرمایه گذاری در بورس به نام کودک پرداخت میشود.
امتیازاتی هم برای مادران فرزندان دوقلو درنظر گرفته شده، به اضافه مشوق های دیگر که باید دید آیا این امتیازها درگیر اما و اگرها و چگونگی تامین اعتبارات لازم نخواهد شد.
این قانون در پی آن وضع شد که نرخ رشد جمعیت در ایران از 10 سال گذشته تاکنون نزدیک به صفر و در سال هایی منفی بوده است و منتهی به این شد که فرزندان دوم و سوم که در سال 99 و 400 متولد شده و می شوند، شامل چتر حمایتی خانواده خواهند شد.
در هر حال سیاست های تشویقی برای فرزند آوری باید در کوتاه مدت ملموس باشد و گوشه هایی از مشکلات خانواده هایی که صاحب فرزند دوم و سوم می شوند را برطرف سازد.
رابطه گران شدن خودرو با بالا و پائین رفتن نرخ دلار
بالا و پائین رفتن دلار در کشور به عواملی بستگی دارد که برخی آشکار و برخی پنهان است. مثلاً شاهد بودیم که وقتی با افزایش قیمت خودرو مخالفت شد، نرخ دلار بالا رفت و زمانی که با این افزایش قیمت موافقت شد، قیمت دلار پائین آمد، در حالی که رئیس دستور داده بود خودرو گران نشود.
برچسب ها : قطار شهری اهواز سازمان شهرداری و دهیاریهای كشور خودرو دلار