شماره خبر : 8445
منتشر شده در مورخ : ۵ دی ۱۴۰۰
ساعت : 22:0
راوی گفت:گرانی مهار شدنی نیست مردم چه کنند؟

راوی گفت:گرانی مهار شدنی نیست مردم چه کنند؟

  متولیان قیمت گذاری خودرو نباید سهامدار شرکت های سازنده باشند
در خبرها بود که قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شد و به وزارت صنعت ،  معدن و تجارت واگذار شد که می توان آن را اقدام شجاعانه ای دانست و شاید تصمیمی مثبت تلقی شود اما این تغییر و تحول زمانی مثمر ثمر واقع خواهد شد که مردم اثرات ملموس آن را حس کنند چون خیلی موارد برخی اقدامات ابتدا عملکرد مثبتی دارد ولی به تدریج تحت تᅢثیر عواملی یا به دلیل یکه تازی تغییر جهت می دهند و به جای خدمت به مردم،  فقط جنبه منفعت طلبی خود را در نظر می گیرند.
شورای رقابت هم روز اول برای اهدافی غیر از آنچه که سالهاست به زیان مردم و جامعه عمل کرده  تاسیس شد و در ادامه مرکز ملی رقابت براساس ماده 54 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، به منظور انجام امور کارشناسی و اجرای فعالیتهای دبیرخانه ای شورای رقابت، در قالب موسسه ای دولتی مستقل زیر نظر رئیس جمهور در سال 1389 تاسیس شد و هدف هموار سازی پشتیبانی علمی شورای رقابت با تشکیل دو بازوی فکری و مشورتی یعنی ایجاد کار گروههای تخصصی و تشکیل شورای پژوهشی بود که در سال 1393 شتاب بیشتری گرفت اما امروز پس از گذشت چند سال کار به جائی رسید که دست شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کوتاه شد،  چون تشخیص داده شد این شورا به جای آنکه هزینه ها را پائین بیاورد،  بالا بردن قیمت و دست در جیب مردم را تنها راهکار سود دهی و جلوگیری از زیان دهی شرکت های خودرو ساز می دانست و حال باید دید صنعت و معدن برای تغییر روند گذشته چه خواهد کرد. 
شاید مهمترین عاملی که شورای رقابت نتوانست یا نخواست در جهت رضایتمندی مردم و مشتری های خودروهای داخلی موفق باشد این بود که هیئت مدیره مسئول ،  در کارخانه ها سهام دارند،  ضمن اینکه چه بسا عوامل نفوذی هم نقش ایفا می کنند و ای کاش صنعت و معدن از این به بعد افرادی را در این مورد به کار بگیرد که نگاه مردمی داشته باشند.
همچنین لازم است درشرکت های خودرو ساز تحقیق و تفحص شود و شخص وزیر در متن کار قرار گیرد تا اعتماد سلب شده از خودروسازان به جامعه برگردد. یادمان باشد وقتی خودرو گران می شود،  تنها خریداران آنها ضربه نمی خورند چون هر افزایش قیمتی روی نرخ سایر کالاها هم اثر گذار است و امید این که درآینده ای نزدیک تاثیر تغییر مسیر قیمت گذاری خودرو مشاهده و اگر سوء استفاده هایی از بابت برخی سوء مدیریت ها حاکم بوده قطع شود و شرط موفقیت در این کار آنست که اژدهای هفت سری که در بخشی از صنعت کشور جا خوش کرده از بین برود و حالا که از در بیرون رفته ،  از پنجره وارد نشود.
پرداخت حقوق 25 هزار نیروی مازاد،  از حبیب مردم
حالا که بحث خودروسازان پیش آمد نقل بخشی از یک گفتگوی ویژه از رسانه ملی توسط میهمان گفتگو شنیدنی است. این بزرگوار می گفت: < خودروسازان یارانه ویژه می گیرند. وی بعد مثال زد که: ارزانترین انرژی را خودروسازان استفاده می کنند. همچنین اینها رفته اند از بانکها تسهیلات ارزان قیمت گرفته اند.
وی در ادامه این را هم گفت که حدود 25 هزار نفر نیروی مازاد در این شرکتها وجود دارد،  یعنی این نماینده چند نفر را توصیه کرده ،  آن وزیر چند نفر را توصیه کرده،  این مدیر عامل چند نفر را به خط کرده و آن صاحب منصب همین طور،  اینها از جیب مردم برداشته می شوند. 
به گفته وی آقایان اموال غیر مولد دارند ،  مثلاً یکی از آنها گاوداری دارد در حالی که الان وقت انحصار نیست ،  خودروساز هر چه تولید کند،  بازار کشش دارد و می خرد ... >
طرح های تنظیم بازار کارشناسی نیستند
اگر از طرح های به اجرا درآمده در خصوص اقدامات مربوط به تنظیم بازار آمار بگیرند ،  معلوم می شود که درصد بالایی از آنها بدون مطالعه و کارشناسی دقیق بوده که سودی برای مردم نداشته است. 
به عنوان مثال مدیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران گفته: با توجه به اینکه هنوز بسترهای اجرای طرح درج قیمت تولید کننده روی کالا آماده نشده ،  این طرح یک آزمون و خطای بزرگ است که وزارت صمت آن را پیاده کرد. 
به اعتقاد وی منطقی این بود که وزارت صمت قبلاً از طریق رسانهها،  نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی را آموزش می داد تا مصرف کننده بداند کالا را با چند درصد سود می خرد. 
در خصوص اجرای آزمایشی 6 ماهه طرح،  مدیر اتحادیه بنکداران گفته اگر بعد از 6 ماه وزارت صمت به این نتیجه رسید که طرح موفق نبوده،چگونه می‌خواهد طرح را برگرداند¿  ‌ 
گرانی مهار شدنی نیست  مردم چه کنند؟
گرانی بی ترمز پیش می رود و دستورهای مقامات بالای کشور برای مهار آن فایده ای ندارد. 
یک مورد کوچک را مثال می زنیم. دو ماه قبل،  قلم ویکس 4 هزار تومان بوده، حالا شده یازده هزار تومان. 
یعنی اگر فروشنده با آینده نگری،  این کالا را دو ماه نگه داشته و بعد فروخته،  روی چند کار تن احتکاری چقدر سود برده است؟ شما اگر حتی سراغ یک جفت جوراب یا لباس بچه گانه بروید تغییر قیمت با مدتی پیش را متوجه خواهید شد و به همین شکل سایر اجناس بزرگ و کوچک.
واقعاً خدا به داد خانواده های عیالوار یا کسانی که مسئولیت و مدیریت یک واحد را دارند،  برسد.  ‌
قیمت مواد غذایی هم که بیداد می کند و آنجا روزانه نرخ ها بالا می روند. 
با این وضع چه خواهد شد؟ خدا عالم است و مگر خودش به داد مردم برسد.
 

برچسب ها : گرانی نیروی مازاد صنعت و معدن