شماره خبر : 8924
منتشر شده در مورخ : ۳ بهمن ۱۴۰۰
ساعت : 18:58
راوی گفت:استاندار صاف و پوست کنده حرف بزند تا نمایندگان قبول کنند

راوی گفت:استاندار صاف و پوست کنده حرف بزند تا نمایندگان قبول کنند

  سرانجام، زور قانون، به خودش هم رسید!
برای اولین بار شاهد این بودیم که زور قانون به خودش هم رسید و برخورد با یک تخلف شامل قوه‌قضائیه شد تا فتح بابی باشد برای ادامه این روال و هشداری برای سایر دستگاهها که بدانند هرچه پشت گرمی داشته باشند، پای قانون که پیش کشیده شود، از قانون شکنی آنها نخواهند گذشت. 
موضوع، تخریب املاکی است که در حریم و بستر رودخانه ها ساخته می شوند و این وضع سالهاست بدون آن که کسی حریف  ملاکین بشود، ادامه داشته است. 
حالا که تصمیم گرفته شده چنین ساختمانهائی تخریب شوند، قوه قضائیه این کار را از خودش شروع کرد و ملکی را که متعلق به قوه قضائیه بوده، آن طور که تصویر آن هم نشان داده شد، خراب کردند و بدیهی است ویلاها و ساختمان های سایر دستگاه ها متعاقباً تخریب خواهند شد تا بستر و حریم رودخانه به حال اول برگردد. 
آن طور که گفته شده 16 کیلومتر از حریم و بستر رودخانه دستخوش تجاوز دستگاهها و افراد سود جو قرار گرفته که باید به شکل اولیه درآیند اما بحث بر سر این است که چطور سالها این همه مجوز صادر شده (اگر مجوز داشته باشند) و جلوی چشم دستگاههای ناظر ساخت و ساز شده و حتی بخشی از رودخانه را هم تصرف کرده اند اما همه، چشم خود را بسته اند و گذاشته اند با این وسعت ساخت و ساز غیر مجاز انجام شود. در این قضیه خیلی از سازمان های مختلف، تخلف کرده اند تا این ساختمان ها بالا رفته اند که قاعدتاً باید به خاطر انجام کارهای خلافشان پاسخگو باشند. 
بنابراین نباید فقط تخریب مطرح باشد چون علاوه بر تجاوز به حریم رودخانه، این همه سرمایه که برای احداث بناها صرف شده می توانست در جای دیگر به مصرف طرح های عمرانی یا ساخت و سازهای مجاز برسد که این طور هدر رفته اند.
بنابراین موضوع باید از ابعاد مختلف رسیدگی  وقانون (که حالا خودی نشان داده) به طور کامل به اجرا درآید تا در آینده شاهد تکرار آن نباشیم. به عبارت دیگر این برخورد نباید مقطعی باشد تا غیر از اجرای قانون تصورات دیگری از این شدت عمل در اذحان باقی نماند.
حاشیه ای بر دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس
طبق مصوبه مجلس، خانه و خودروهای لوکس مشمول مالیات سالیانه شده اند. بر این اساس خودروهای بالای یک ملیارد تومان و خانه های بالای 10 میلیارد تومان مشمول مالیات می شوند.
گفته شده این نوع مالیات معطوف به مالکیت افراد بر یک دارائی گران قیمت خواهد بود که اجرای آن قدمی در راستای تمرکز زدائی ثروت به حساب می آید.
برای مالیات خودروهای داخلی، قیمت کارخانه ملاک است و مالیات خودروهای وارداتی براساس ارزش گمرکی آنها محاسبه می شود. در قانون بودجه سال 1400 پیش بینی شده دولت 6 هزار و 600 میلیارد تومان از محل مالیات خودروهای لوکس درآمد داشته باشد.
نکته قابل تامل در باره دریافت این مالیات ها آنست که این خودروها و خانه ها به این قیمت نبوده اند و پائین آمدن ارزش پول ملی به علت تحریم ها و عوامل دیگر و جلوگیری از واردات باعث افزایش قیمت ها شده است، کما اینکه در حال حاضر قیمت مثلاً بنز 2012 با بنز 2022 خارج از کشور برابری می کند و می توان ادعا کرد که برخی سوء مدیریت ها در بالا رفتن قیمت ها دخیل بوده اند و حالا قرار است از همین پول هایی که غیر عادی چندین برابر شده اند، مالیات گرفته شود و زیان پائین آمدن ارزش پول ملی از جیب مردم جبران شود، همان طور که سال 98 زیان های دیگر در بورس باز هم از جیب مردم تلافی شد. حالا باید دید این روند در همین جا متوقف می شود و در صورت گشایش در امور اقتصادی از طریق رفع تحریم ها (احتمالاً) راهکارهای دیگری به غیر از تکیه بر جیب مردم از سوی مسئولان اقتصادی ارائه خواهد شد یا خیر، در، بر همین پاشنه خواهد چرخید.
استاندار صاف و پوست کنده حرف بزند تا نمایندگان قبول کنند
یکی از نمایندگان خوزستان ادعا کرده: < هیچ مسئولی در دولت، از رئیس جمهور گرفته تا استاندار خوزستان، نمی تواند اذعان کند که نمایندگان خوزستان در انتصاب‌ها دخالتی داشته اند و آقای استاندار باید شفاف اعلام کند که کدام نهاد در این خصوص دخالت و مشکلاتی را ایجاد کرده است.> به خاطر داریم چندی پیش استاندار خوزستان گفته بود همان ها که طالب تغییرات مدیریتی هستند، مانع از تغییر مدیرانند و حالا این نماینده ضمن رد موضوع، دخالت نمایندگان در انتصاب ها، از استاندار خواسته موضوع را شفاف اعلام کند.راستش نگاهی به انتصاب ها، حرف نماینده را تا حدود زیادی تᅢیید می کند چون آقایان تا این حد کج سلیقه نیستند و اگر دخالتی داشتند چه بسا انتصاب ها به شکل دیگری بود، بنابراین بهتر است استاندار به جای کلی گوئی، اگر موانعی در تغییرات مدیریتی استان وجود دارد، بی پرده افشاگری کند تا معلوم شود حق به جانب کیست.
راهکار آقای وزیر برای درس خواندن بچه های سیل زده!
هر چه از عمر مدیریتی بعضی وزیران می گذرد، بیشتر از آنها ناامید می شویم و ضعف آنها باعث شده که بحث طرح سئوال (که مرتب انجام می شود) و حتی استیضاح برخی از آقایان مطرح شود که وزیر کار از آن جمله است. دسته گل جدید یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش را هم که لابد شنیده یا خوانده اید. ایشان در بازدید از مدارس سیل زده کرمان به مدیر آموزش و پرورش آنجا و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفته : < صد تا بلوک بذارید، بچه ها بروند داخل، حاجی هیجی نمی خواد، تنبلی نکنید.>کاش کسی آنجا بود  و به وزیر می گفت آیا حاصر است بچه خودش هم در آلونکی که با بلوک وسط آب بسازند برود درس بخواند و حادثه‌ای برایش رخ ندهد.شاید هم این حرف را به جناب نوری گفته اند اما لو نرفته است!
 

برچسب ها : استاندار خوزستان مالیات خودروهای لوكس مجلس