شماره خبر : 8958
منتشر شده در مورخ : ۵ بهمن ۱۴۰۰
ساعت : 22:9
راوی گفت: نگذارید بیمارستان ها، رودخانه را از آنچه هست، آلوده تر کنند

راوی گفت: نگذارید بیمارستان ها، رودخانه را از آنچه هست، آلوده تر کنند

از ژاپنی ها برای لایروبی و زیباسازی حاشیه های کارون بهره برداری زیرکانه ببریم
سفیر ژاپن درسفر به شهرستان اهواز، با شهردار اهواز دیداری داشته که ضمن آن هر دو طرف برای سرمایه گذاری در این شهر خصوصاً در بحث احیای حاشیه های کارون اعلام آمادگی کرده اند.
عرض شود که ژاپنیها از سالها پیش نیم نگاهی به رودخانه کارون داشتهاند و بر خلاف ما که برای داشته‌هایمان ارزش قائل نیستیم، آنها قدر این رودخانه را می‌د‌انند. 
در آن زمان ژاپنی ها پیشنهاد داده بودند که در ازای بردن ماسه های کف رودخانه، حاضرند کارون را لایروبی کنند که نه گذاشتند آنها این کار را بکنند، نه خودمان عرضه لایروبی رودخانه را داشتیم و نتیجه این شده که خیلی از حجم رودخانه دارای جزایر کاذب و میدان های صخره ای شده که صد درصد به ضرر ماست و اگر اینها برچیده شوند مسلماً ذخیره سازی آب کارون خیلی بیشتر خواهد شد. 
منظور اینکه با ژاپنی ها می شود کنار بیائیم و آنها بر خلاف بعضی کشورها اگر بخواهند کاری برایمان انجام دهند، نفع طرفین را در نظر می گیرند. شهردار هم اصفهانی و زرنگ است و قاعدتاً سرش کلاه نمی رود و خلاصه اگر کارشناسان و مشاوران دلسوز (نه بد بین) داشته باشیم، می توانیم از این بابت به خوبی بهره برداری کنیم.  ‌
حتماً تا حالا به شهردار گفته اند که سالهاست یک دستگاه به اصطلاح لایروب در رودخانه نمایش می دهد و عملکردی از آن مشاهده نشده و امیدواریم از فرصتی که پیش آمده هم برای لایروبی و هم برای زیباسازی حاشیه های کارون بهره زیرکانه ببریم.
انتصاب مدیر کل استانداردخوزستان  
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در حکمی علی داوودی را به عنوان مدیر کل استاندارد استان خوزستان منصوب کرد. وی پیش از این معاونت این اداره کل را تجربه کرده است.  ‌
مدیر کل سابق استاندارد خوزستان، رضا قیصی پور بود.
روی وعده شهردار اهواز برای دیدن نتایج کار شهرداری تا عید نوروز حساب می کنیم
شهردار اهواز گفته : از زمان حضور در شهرداری اهواز، برنامه های خوبی در جهت زیست پذیر شدن شهر اهواز با استفاده از عناصر طبیعی مانند رودخانه کارون که یکی از عناصر مهم و محرک توسعه شهر اهواز است، داریم که شهروندان عزیز اهوازی پیشرفت و توسعه و آنچه که حق شهر و شهروندان اهواز است را شاهد خواهند بود و در ایام عید نوروز و پس از آن حاصل و نتایج کار شهرداری را خواهند دید.
امینی این را هم گفته که < با ظرفیت هایی که شناسایی شده آماده استقبال از سرمایه گذاری هستیم تا شرایط ویژه ای برای گردشگری اعم از ساحل کارون، مکان های فرهنگی، تفرجگاه ها و عناصر توسعه را فراهم کنیم.>
البته انتظار اهوازی ها این بود در همین مدتی که از حضور شهردار اصفهانی اهواز گذشته، کارهایی هر چند محدود برای تغییر چهره شهر، شاهد می شدیم اما متاسفانه تا حالا ایشان و برخی از مشاوران و نزدیکانشان، کمبود اعتبارات را دلیلی برای کار نکردن عنوان کرده اند.
حالا خوشبختانه شهردار اهواز وعده انجام کارهایی را داده و ما روی قولشان که عید نوروز را زمان دیدن نتایج  کارشان عنوان نموده، حساب می کنیم.  ‌
همان طور که ایشان گفته ساحل کارون واقعاً ظرفیت خوبی برای بهره برداری به منظور ایجاد جاذبه گردشگری این شهر دارد و حیف است درحال حاضر این ساحل، خاکی و بی مصرف مانده است.  ‌
همین طور پارک های شهر، قابل استفاده برای خانواده‌ها، به خصوص بچه ها نیستند. در و دیوار شهر هم همچنان زشت است و هر روز با نصب دیوارهای فلزی به خاطر اختصاص بخشی از پارکها به پارکینگ زشت تر هم می شوند. از نظر عمرانی هم که حرفی نزنیم بهتر است چون کارها بسیار کند است و لزوم سرعت دادن به آنها بیش از پیش محسوس است. فضای سبز هم غیرفعال است و مثلاً از زمان کاشت نخل ها در برخی بلوارها، نه از نهالکاری و نه از گلکاری در اطراف آنها خبری نیست.
نگذارید بیمارستان ها، رودخانه را از آنچه هست، آلوده تر کنند
چند روز پیش لکه های سفید رنگی بر روی سطح رودخانه کارون، حد فاصل پل جزیره و پل سفید دیده شد که پس از بررسی های انجام شده، وجود آنها به دلیل اقدام بیمارستان رازی در استفاده از برخی مواد شویندهها تشخیص داده شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز در این باره گفته: بیمارستان رازی اقدام به استفاده شدید از مواد شوینده و <دترجنت> ها برای پاکسازی و ضد عفونی کرده به گونه ای که تصفیه خانه قادر به تصفیه حجم بالای <سوفکتانت> نبوده و با تولید کف زیاد، موجبات آلودگی رودخانه را فراهم کرد که با پی گیری های اداره حفاظت محیط زیست پس از 48 ساعت رفع آلودگی شد.
دست آقایان درد نکند که فوری موضوع را متوجه شدند و برای رفع آلودگی اقدام کردند اما مسلماً این جور رفتارهای ضد محیط زیست و دشمنی با رودخانه در بیمارستان ها و برخی صنایع معمول است و لزوم بازدید از فضاهای بیمارستانی و آموزش مسئولان به خودداری از استفاده برخی شوینده ها، ضرورت دارد تا شاهد تکرار چنین خطاهائی نباشیم.
از رئیس محترم حفافظت محیط زیست اهواز هم انتظار داریم کمتر از واژه ها و اسامی لاتین شوینده های مضر استفاده کنند و بر عکس ضمن بکار بردن اسامی معادل فارسی، حتی معانی و ضرر و زیان آنها برای محیط زیست را توضیح بدهند. مثلاً بد نبود گفته شود <دترجنت> ها و <سوفکتانت>ها مواد فعال سطحی هستند که به عنوان شوینده از آنها استفاده می شود اما کشش سطحی آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. 
ترکیب درصد برخی دترجنتها گیاهی است اما بسیاری از آنها با مشتقات نفت فرآوری شده اند. 
 البته راوی در مقابل جناب بنی عگیه رئیس اداره حفاظت محیط زیست درس پس داد و خواهد بخشید.

برچسب ها : مدیر كل استاندارد استان خوزستان بیمارستان ها رودخانه