رئیس اتحادیه صنف موسسات اتومبیلکرایه اهواز اعلام کرد: قانون هوای پاک دستاویز شهرداری برای صدور مجوز فعالیت وانتبارها شده است
رئیس اتحادیه صنف موسسات اتومبیلکرایه اهواز با انتقاد از اجبار شهرداری به صدور مجوز فعالیت جداگانه برای رانندگان وانتبار، بدون رعایت الزامات درگاه ملی مجوزها، گفت: شهرداری «قانون هوای پاک» را به دستاویزی برای ایجاد دوگانگی در نظام مجوزدهی و مداخله در امور صنفی تبدیل کرده است.
حکیم کوتی در نشست کارگروه کارشناسی شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با موضوع بررسی اختلافات میان شهرداری اهواز و اتحادیه صنف مؤسسات اتومبیلکرایه درباره صدور مجوز فعالیت رانندگان وانتبار که امروز شنبه اول آذر برگزار شد، اظهارکرد: رویکرد جدید شهرداری این کلانشهر در الزام به دریافت مجوز جداگانه، چالشهای جدی را برای فعالان این حوزه و آسیب به کسب و کارهای وابسته به حمل بار ایجاد کرده است.
وی با اشاره به توقف و برخورد نیروهای شهرداری با رانندگان وانتبارهای دارای پروانه صنفی افزود: این رانندگان بهرغم فعالیت قانونی و دارا بودن پروانه کسب معتبر، ملزم به دریافت مجوز دیگری از شهرداری شدهاند در صورتی که مرجع اصلی صدور مجوز فعالیت و پروانه کسب از طریق درگاه ملی مجوزها، اتحادیه تعیین شده است.
کوتی ادامه داد: این اقدام، بدون پشتوانه حقوقی روشن و بدون توجه به ضوابط درگاه ملی مجوزها انجام میشود و موجب ایجاد تعارض در وظایف دستگاهها و اخلال در فعالیت واحدهای صنفی شده است.
وی با انتقاد از استناد شهرداری به قانون هوای پاک برای صدور پروانه فعالیت، تاکید کرد: این قانون ماهیتاً برای کنترل آلودگی هوا تدوین شده اما اکنون به دستاویزی برای تحمیل مجوز اضافی و دریافت وجه مجدد از رانندگان تبدیل شده است.
رئیس اتحادیه صنف موسسات اتومبیل کرایه اهواز بیان کرد: دریافت عوارض و هزینههای مرتبط با فعالیت خودروهای باری، طبق روال قانونی، هنگام تعویض پلاک یا نقلوانتقال اخذ میشود و دریافت دوباره آن در قالب پروانه تازه، مصداق ایجاد دوگانگی در نظام مجوزدهی است.
کوتی ادامه داد: این روند تنها بر مؤسسات اتومبیلکرایه اثر نگذاشته و شرکتهای باربری، قالیشوییها و سایر واحدهای دارای ناوگان وانتبار نیز در مسیر فعالیت روزانه با ممانعت نیروهای شهرداری مواجه شدهاند.
به گفته وی، توقف رانندگان، توقیف مدارک و اجبار به مراجعه برای دریافت مجوز جدید، موجب اختلال در ارائه خدمات و افزایش هزینههای عملیاتی کسبوکارها شده است.
رئیس اتحادیه صنف موسسات اتومبیل کرایه اهواز در ادامه خواستار توقف اجرای این رویه تا تعیین تکلیف قانونی شد و تاکید کرد: ساماندهی حوزه حملبار درونشهری باید در هماهنگی با نهادهای تخصصی، اتاق اصناف و الزامات درگاه ملی مجوزها انجام گیرد.
کوتی خاطرنشان کرد: هرگونه صدور مجوز خارج از چارچوبهای ملی و صنفی، علاوه بر ایجاد سردرگمی برای رانندگان، موجب تضعیف نظام نظارت واحد و افزایش هزینههای بخش خصوصی خواهد شد.

شهرداری اهواز با صدور مجوز تردد وانتبارها سهمیه سوخت رانندگان را مدیریت میکند
سید مجید آلبوشوکه معاون اجرایی سازمان حمل و نقل بار شهرداری اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: شهرداری با صدور مجوز تردد برای وانتبارها، ضمن اجرای وظایف قانونی خود در مدیریت حمل و نقل درونشهری، فرآیند تخصیص سهمیه سوخت رانندگان را نیز ساماندهی میکند.
وی افزود: صدور مجوز تردد مطابق ماده هفت قانون هوای پاک و آییننامههای اجرایی مرتبط با مدیریت درآمدهای شهرداریها انجام میشود و این اقدام جزو وظایف قانونی شهرداری در مدیریت ناوگان و حمل و نقل درونشهری است.
آلبوشوکه افزود: شهرداری چند نوع پروانه صادر میکند که شامل پروانه بهرهبرداری برای شرکتهای کارگزار حمل و نقل، پروانه فعالیت برای خودرو و پروانه اشتغال برای راننده است و هرکدام الزامات قانونی مشخصی از جمله معاینه فنی، بیمه و سلامت راننده را دارند.
معاون اجرایی سازمان حمل و نقل بار شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: صدور مجوز تردد برای وانتبارها همچنین زمینه تخصیص سهمیه سوخت را فراهم میکند و اطلاعات مربوط به این مجوزها به سامانههای وزارت کشور، سازمان شهرداریها و شرکت پخش فرآوردههای نفتی ارسال میشود تا رانندگان به سهمیه سوخت قانونی خود دسترسی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه این رویه مختص اهواز نیست، ادامه داد: در سایر کلانشهرها نیز چنین فرآیندی اجرا میشود و هدف آن جلوگیری از اختلال در تردد، مدیریت موثر ناوگان باری و ساماندهی ترافیک شهری است.
آلبوشوکه یادآور شد: این اقدامات ارتباطی با پروانه کسب اتحادیهها ندارد و صرفا برای اجرای وظایف قانونی شهرداری در مدیریت حمل و نقل و حمایت از رانندگان وانتبار انجام میشود.
انتهای پیام
برچسب ها : قانون هوای پاک وانتبار اتومبیلکرایه
- راوی گفت: آیا دستگاه قضائی مانع از ادامه چرخه بحران های بانکی خواهد شد؟/کاشت درخت نخل زینتی، با وجود درخت های پر بار سنتی استان به نفع کیست؟
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- رئیس اتحادیه صنف موسسات اتومبیلکرایه اهواز اعلام کرد: قانون هوای پاک دستاویز شهرداری برای صدور مجوز فعالیت وانتبارها شده است
- کشف ۳۰۰۰ فشنگ جنگی در خرمشهر
- رشد درآمد عملیاتی شرکت فولاد اکسین خوزستان در ۷ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته/وضعیت مطلوب تامین مواد اولیه
- نماینده مردم خرمشهر در مجلس: خط ریلی خرمشهر- بصره پیشرفت قابل قبولی دارد
- راوی گفت: آیا دستگاه قضائی مانع از ادامه چرخه بحران های بانکی خواهد شد؟/کاشت درخت نخل زینتی، با وجود درخت های پر بار سنتی استان به نفع کیست؟
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
