شماره خبر : 10075
منتشر شده در مورخ : ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
ساعت : 18:14
مسکن؛ دغدغه حداکثری!

مسکن؛ دغدغه حداکثری!

سهم 30 تا 60 درصدی هزینه مسکن در کل هزینه زندگی اکثر مردم ایران و ناتوانی اقشار کم درآمد در تامین آن، موجب شد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در یکی از اوّلین اقدامات خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در 21 فروردین ماه 58 فرمان تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب 100 امام را برای کمک به تامین مسکن اقشار کم درآود صادر کند، تا با استفاده از کمکهای مردمی و بیت المال بازگردانده شده از غارت خاندان پهلوی، به مهمترین نیاز اقشار محروم جامعه یعنی تامین مسکن پاسخ داده شود. پس از آن نیز با تصویب قانون اساسی، تامین این نیاز جزو تکالیف دولتها قرار گرفت ولی بدلایلی همچون عدم وجود برنامه ای منسجم برای این کار و اراده ای قوی در دولتها برای حل ریشه ای تامین مسکن محرومان و مانند آن تا سال 1386 اقدام موثّری در این مورد صورت نگرفت و در این سال بود که طرح مسکن مهر در دولت بتصویب رسید تا با تامین زمین که مهمترین مساله در این مورد است و اعطای تسهیلات مناسب، اقشار کم درآمد بتوانند برای خود سرپناه تولید کنند.
طرح مسکن مهر با همه نقاط ضعفی که داشت توانست تامین مسکن جمع زیادی از مردم را موجب شود و اگر ادامه می یافت احتمالاً می توانست نیاز متقاضیان شناسائی شده در این طرح را بطور کامل پاسخگو باشد و پس از آن عمده متقاضیان مسکن می توانستند جوانان مزدوجی باشند که هر ساله به تعدادی زیر یک میلیون متقاضی مسکن می شدند. لیکن با استقرار دولت دوم اصلاحات و در اقدامی لجوجانه و بی منطق این طرح مورد بی مهری قرار گرفت و اگرچه در برخی نقاط به دلیل توانائی مجریان و پافشاری متقاضیان خانه ها تکمیل و تحویل شد امّا در بسیاری از نقاط کشور این طرح بلاتکلیف باقی ماند و دولت مستقر نیز عمدتاً به دلیل تضاد منافع برخی مقامات، اراده چندانی برای تهیه طرحی جایگزین که حقیقتاً بتواند مشکل گشا باشد، از خود نشان نداد و با افزایش باورنکردنی قیمت مسکن بدلیل کوتاهی دولت در تولید آن، بار دیگر فاقدین مسکن گرفتار ناامیدی شدند.
اینک، با وجود عزم جدّی برای حل مشکل مسکن نیازمندان در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، و تهیه طرح ملی مسکن در دولت و تصویب قانون جهش تولید مسکن در مجلس، که فعّال شدن طرح مسکن مهر را نیز موجب شده امید می رود که مساله مسکن که معمولاً بالاترین هزینه زندگی و بزرگترین سرمایه گذاری طول عمر هر خانواده را تشکیل می دهد حل شده و با راه اندازی صنعت مسکن که لکوموتیو نزدیک به 200 حرفه است ضمن فعّال شدن کشور و راه افتادن بسیاری از ظرفیتهای بلااستفاده مانده، مساله اشتغال و به تبع آن، ناهنجاریهای ناشی از فقر و بیکاری نیز حل شده و گامی بزرگ در جهت تامین نیاز محرومان و پیشرفت و توسعه پایدار کشور برداشته شود.  ان شاء ا... .
موسوی زاده
1401/1/21

برچسب ها : مسكن مسكن نیازمندان دولت سیزدهم