شماره خبر : 10752
منتشر شده در مورخ : ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
ساعت : 11:25
توصیه سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از عوامل ابتلا به تب کریمه

توصیه سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از عوامل ابتلا به تب کریمه

 

سازمان دامپزشکی کشور با هشدار درباره شیوع بیماری تب کریمه اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده‌اند که یک نفر فوت شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه‌ای با تاکید بر ضرورت جدی گرفتن هشدار‌ها درباره تب کریمه، اعلام کرد: می‌توان با حذف کنه ناقل بیماری از طریق سم‌پاشی، حمام دادن دام‌ها، ضدعفونی کردن و سم پاشی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشا‌های مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت موردنیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد (دمای یخچال)، اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته، پختن گوشت باعث ازبین‌رفتن ویروس شد.

تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد، اما شرایط پیشگیری و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا است و تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی هنگام کشتار و با بروز علائم بیماری باید هرچه سریعتر به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی و حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که نخستین بار در سال ۱۳۷۰ شناسایی شد و از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و خطر انتقال طی ذبح حیوان آلوده یا مدت کوتاهی پس از آن وجود دارد.

این بیماری از مهم‌ترین بیماری‌های شغلی بین دامپزشکان و دامداران است؛ این بیماری در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند علائم مشخصی ندارد و حداکثر سبب تب می‌شود.

هرسال با آغاز فصل گرما از اواسط فصل بهار تا تابستان در برخی از استان‌ها به ویژه سیستان بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، هرمزگان، قم و فارس بیش از سایر اوقات شاهد این بیماری هستیم.

برچسب ها : سازمان دامپزشکی تب کریمه پیشگیری از عوامل ابتلا به تب کریمه