شماره خبر : 10803
منتشر شده در مورخ : ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
ساعت : 12:44
رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی: شهرداری‌ها به نصب چراغ‌های راهنمای صوتی برای نابینایان اقدام کنند

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی: شهرداری‌ها به نصب چراغ‌های راهنمای صوتی برای نابینایان اقدام کنند

  رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور با اشاره به ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور موظف هستند برای نصب چراغ‌های راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم‌بینا در تقاطع‌ها اقدام کنند.

ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دستگاه‌های اجرایی در حوزه مناسب‌سازی، وظایف اختصاصی و عمومی دارند که اگر هر دستگاه وظایف خود را انجام دهد می‌تواند کمک بزرگی برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه باشد. به طورمثال، صدا و سیما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کند.

کاظمی مومن‌سرایی به آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود: شهرداری‌ها اگر به وظایف ۶ گانه درج شده در ماده ۱۰ این آیین‌نامه عمل کنند، اتفاقات خوبی برای افراد دارای معلولیت در حوزه مناسب‌سازی خواهد افتاد.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور با اشاره به ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: شهرداری ها و دهیاری‌های سراسر کشور موظف هستند برای مناسب سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری، هم‌سطح سازی، مناسب سازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیاده روها و تأمین محل ویژه توقف (پارک) خودروی افراد دارای معلولیت در محل توقف حاشیه خیابان ها و توقفگاه های عمومی، و نصب چراغ های راهنمای مجهز به علایم صوتی به ویژه افراد نابینا و کم بینا در تقاطع ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: انجام اقدامات و تمهیدات لازم برای فرهنگ سازی در جامعه درباره رعایت ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای افراد دارای معلولیت،  فعال سازی سامانه اطلاع رسانی و دریافت شکایات مردمی در زمینه مشکلات مناسب سازی و دسترس پذیری معابر و محیط های شهری و اقدام در جهت رفع موانع موجود و مشروط کردن صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای همه ساختمان ها و اماکن عمومی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی به رعایت ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای افراد دارای معلولیت در مورد دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری از دیگر وظایف ۶ گانه شهرداری‌ها به شمار می‌رود.

کاظمی مومن‌سرایی گفت: مناسب سازی و دسترس پذیری همه پایانه‌ها، ایستگاه‌ها، تأسیسات سامانه‌ها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی برای افراد دارای معلولیت، تأمین امکان بهره‌مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و آموزش کارکنان خود جهت همیاری عملی و صحیح با مسافران دارای معلولیت از دیگر وظایف ۶ گانه مندرج در ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است.

وی ادامه داد: همچنین وزارت صنعت، معدن  و تجارت باید در مورد خودروسازی برای معلولان اقدام کند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز باید ۲ واحد درسی مناسب‌سازی در کتب درسی داشته باشند تا مهندسان هنگامی که دانش‌آموخته می‌شوند در حوزه مناسب‌سازی، آموزش‌ لازم را دیده باشند.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: بسیاری از خودروها مقابل بوستان و ادارات، جلوی رمپ پارک می‌کنند درحالیکه مردم باید بدانند افرادی هستند که تغییر مسیر برای آنها بسیار سخت است و نیازمند خدمات و تردد آسان هستند.

وی اضافه کرد: مردم توجه داشته باشند که خودشان هم به سن سالمندی می‌رسند و به هرحال به تردد آسان نیاز خواهند داشت بنابراین لازم است نسبت به محل‌های تردد حساس و آگاه شوند.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور اظهارداشت: متاسفانه در زمینه فرهنگ مناسب‌سازی، کرامتی برای افراد دارای معلولیت قائل نمی‌شویم و همین که هنوز مردم نمی‌دانند که نباید در محل ویژه پارک خودروی معلولان، پارک کنند نشان می‌دهد در زمینه فرهنگ‌سازی بسیار عقب هستیم و این مساله ربطی به دولت‌ها و دستگاه‌های دولتی ندارد و به فرهنگ مردم بازمی‌گردد.

برچسب ها : مناسب سازی معابر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور سازمان بهزیستی کشور