شماره خبر : 11631
منتشر شده در مورخ : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 19:3
راوی گفت: استان البرز از خوزستان خرما خیز بهتر بهره برداری می کند

راوی گفت: استان البرز از خوزستان خرما خیز بهتر بهره برداری می کند


یکی از برنامه هایی که قرار بود در استان اجرا شود، تشکیل اتاق خبر بود که خوشبختانه خبردار شدیم این مهم به اجرا درآمده و محل اجرا هم اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان است که ضمن آن یک یا دو مدیر در آنجا پاسخگوی خبرنگاران و اهالی رسانه هستند. از این سری برنامه ها روز یک شنبه حضور امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی بود و نکته جالب توجه در این نشست پربار بودن دوستان رسانه ای از لحاظ اطلاعات مربوط به کشاورزی و مسائل جانبی آن بود که این موضوع موجب می شود هم مدیر مربوطه و هم نمایندگان رسانه های استان از یکدیگر بهره برداری خوبی داشته باشند.
به عنوان نمونه یکی از همکاران رسانه بحث بهره برداری از انواع خرما را مطرح کرد مبنی بر این که گونه هایی وجود دارد که در البرز از آنها بهره برداری می شود. دو گونه از این محصولات خرمایی <پیارم> و مجول یا <مجهول> نام دارد و معلوم نیست چرا در حالی که خوزستان در تولید خرما مقام دوم و در صادرات آن مقام اول کشور را دارد، اما از این بابت و نیز در بحث فرآوری از خرما پیشرفتی نداریم و چه بسا خرما را به صورت معمول صادر می کنیم و کشورهای دیگر پس از فرآوری، آنها را به قیمت گرانتر به ما می فروشند. بدتر آن که همین نخل هایی را که داریم به خوبی نگهداری یا از آنها استفاده های لازم را نمی بریم در حالی که می شود پاجوش‌های آنها را با قیمت بالا عرضه و بفروشیم.
ریزگردها و آلودگی کارخانجات محصولات صیفی را بی کیفیت می کند
در این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا محصولات صیفی و مرکبات در استان خیلی زود کیفیت خود را از دست می دهند، عنوان کرد که آلودگی های ناشی از کارخانجات و ریزگردها بر محصولات صیفی اثر بد می گذارد.  ‌
وی همچنین نبود سرمایه گذار برای فرآوری محصولات کشاورزی را عنوان کرد اما نگفت که برای ترغیب سرمایه گذار به این کار چه مشوق هائی دارند چون در حال حاضر تمام هنر ما این است که یک محصول را پس از شستن و زدن روغن مخصوص صادر کنیم و حیف است از ظرفیت های استان به نحو مطلوب استفاده نشود.
مدیریت ترویج کشاورزی باید جوان و متحول شود
حقیقتی که در بخش کشاورزی استان نمی توان آن را کتمان کرد، پائین بودن اطلاعات علمی کشاورزان است، مثل اعتقاد داشتن این افراد زحمتکش به آتش زدن کاه و کلش، در حالی که با این کار، زمین خواص خود را از دست می دهد. قاعدتاً بالا بردن فرهنگ و دانش کشاورزان، وظیفه مدیریت ترویج جهاد کشاورزی است که دوره های لازم را برگزار کند و سطح اطلاعات کشاورزان را ارتقا بدهد اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد است ضرورت ایجاد تحول در این مدیریت به گونه ای که بتواند در برنامه توسعه کشاورزی، نقش تعیین کننده داشته باشد، محسوس است.
برخی وزارتخانه ها، تره برای مدیران استانی خرد نمی کنند!
در بحث ساخت سد مارون هم رئیس سازمان جهاد کشاورزی مخالفت خود را با این پروژه عنوان کرد در عین حال یادآور شد کسی به این مخالفت ها اعتنا نمی کند، در حالی که بعضی از این سدها، بلای جان طبیعت است اما وزاتخانه های مربوطه فقط حرف خود را می زنند و اعتقادی به آسیب های ناشی از برخی طرح ها که به خصوص در بحث کشاورزی پیش می آید، ندارند. البته اگر در این نشست خبری نماینده سازمان آب و برق هم حضور داشت، بهتر بود.
حراست بعضی اداره ها نیروی کافی ندارد
شنیدنی ها حاکی از خبرهای بدی در برخی ادارات است و  کمبود نیروی حراست در برخی ادارات استان فاجعه بار است. 
مثلاً کولرهای اداره ای در ایذه را که حراست ندارد دزدیده اند. بعد دزد دستگیر شده و در پاسخ به این سوال که چرا کولرها را دزدی گفته دیدم اداره تعطیل است من هم کولر نداشتم آنها را بردم، بعد هم که گفته اند برویم خانه ببنیم واقعاً کولر نداری، گفته پول احتیاج داشتم آن را فروختم!
یا مثلاً شنیده شده در ماهشهر آنقدر از یک اداره دزدی شده که رئیس اداره و نیروی انتظامی کمین کرده اند و دزد را که می خواسته با خراب کردن سقف کاذب داخل اداره برود دستگیر کرده و تحویل داده اند اما به آنها گفته اند چون نگذاشتید وارد شود و چیزی بدزد، مجرم محسوب نمی شود. جالب نیست؟! 
علاج مقابله با گرما، فقط تعطیل کردن نیست
با توجه به گرمای شدید خوزستان، جای اجرای طرح های مربوط به صرفه جویی در مصرف برق خالی است و ای کاش غیر از تعطیل کردن ادارات، راه های دیگری هم بلد بودند و به اجرا می گذاشتند. مثلاً وقت آن است که در تابستان یا حتی زمستان نظارت شود که در ادارات، هر اتاق یک نفر نباشد و در کوچک کردن ادارات همت کنند. یعنی بیشتر مجتمع داشته باشیم و از سیستم تهویه استفاده شود و واحدها، پراکنده نباشند، به خصوص بانکها که اصلاً تعطیل کردن آنها صلاح نیست.
نکته دیگر این که مگر قرار نبود طرح تعویض کولرهای فرسوده، اجرا شود، چه شد؟  ‌ 
به گفته خود دوستان برقی، کولرهای فرسوده چند برابر کولر نو برق مصرف می کنند. 
چرا راه درست را انتخاب نمی کنند و فکر می‌کنند علاج گرما فقط تعطیلی است، البته بحث راوی، فقط تعطیلی یک روز نیست و منظور این است که متولیان امور، کلان نگر باشند.
نمایندگان از دخالت در انتخاب وزیران دست بردار نیستند
در حالی که نمایندگان ادعا می کنند از دخالت سیاسی و ورود به انتخاب مدیران منع شده اند، یک نماینده مجلس مدعی شده: برخی از نمایندگان نسبت به عدم دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات دولت، بی توجهی دارند و با بی پروائی از رایزنی پشت صحنه نیز جلوتر رفته و روبه بازاریابی رسانه ای خود و دوستانشان برای وزارت کار آورده اند!
یک نماینده دیگر مجلس هم گفته : اگر قرار باشد نماینده ای برای انتصاب مدیری فشار وارد کرده یا سفارش کند، دیگر نمی‌تواند برای نحوه عملکرد فرد سفارش شده نظارت کند.
 

برچسب ها : استان البرز خوزستان خرما خیز استان خوزستان