شماره خبر : 12106
منتشر شده در مورخ : ۱۵ تیر ۱۴۰۱
ساعت : 19:53
شهادت امام پنجم و آمادگی حجّاج برای وقوف در عرفات!

شهادت امام پنجم و آمادگی حجّاج برای وقوف در عرفات!


 هفتم ذیحجّه سالروز شهادت پنجمین ستاره سپهر امامت و ولایت، امام باقر علیه السّلام است امام بزرگواری که بنیانگذار نهضت فرهنگی تدوین مبانی اسلام ناب و زمینه ‌ساز حرکت عظیم فرهنگی فرزند گرامی‌اش امام صادق علیه‌السلام بود. امام باقر علیه‌السلام که پس از تجربه دردناک سفر کربلا و کوفه و شام در سن 4 سالگی و گذراندن دوره‌ای 34 ساله در محضر پدر بزرگوارش امام سجاد علیه‌السلام، امامت 19 ساله خود را آغاز کرد، با وجود محدودیت شدیدی که از سوی بنی‌امیه و بنی‌مروان بر ایشان وارد می‌شد توانست زمینه مناسبی جهت تاسیس یک حرکت فرهنگی اصیل فراهم کند و ضمن تربیت ده‌ها شاگرد برجسته و آموزش‌های عملی به شیعیان و شاگردان خود، با صدور دستورالعمل‌ها و سفارشات مکتوب جهت تشریح آداب و رسوم مکتب تشیع و ترسیم ویژگی‌های پیروان راستین اهل‌البیت علیهم‌السلام، انسجام شیعه را موجب گردد. 
کوشش این امام بزرگوار در تدوین مبانی دینی و تربیت شیعیان بستری بسیار محکم فراهم آورد تا امام صادق علیه‌السلام بتواند دانشگاه بزرگ جعفری را راه‌اندازی کنند و با بهره‌گیری از دستاوردهای تلاش پدر بزرگوارش و بسط مبانی مطرح شده توسط ایشان، علوم اسلامی را به سر حد کمال رساند. دستورالعمل‌ها و توصیه‌های امام پنجم علیه‌السلام که در روزگار خفقان بهترین راهنما برای شناخت شیعه حقیقی و تربیت علاقه‌مندان به پیروی از اسلام راستین بود، امروز نیز حاوی آموزنده‌ترین دروس جهت حق‌جویان است و معیاری گویا جهت کسانی است که بخواهند نقاط قوت و ضعف خود را به‌عنوان پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام بشناسند و برای تقویت نقاط قوت و رفع نقایص خود اقدام کنند.
امروز همچنین براساس تقویم عربستان هشتم ذیحجّه و روز ترویه است  و پس از دو سال تعطیلی مراسم بین المللی حجّ در این روز میهمانان ویژه الهی آماده می شوند تا با رساندن خود به صحرای عرفات و بیتوته نیم روزه در آن بخش اصلی حجّ تمتع خود را آغاز کنند و با وقوفی آگاهانه در این وادی پررمز و راز، به تضرع و زاری، موفقیت خود و جمیع مسلمانان همراه را در انجام مناسک حجّ و کسب منافع وعده داده شده از این سفر معنوی تقاضا کرده و برای سعادت و رستگاری امّت اسلامی دعا کنند. اما باید دانست، حجّی که برپائی اسلام به برپا بودن مظهر آن (کعبه) منوط و این عبادت با تمام اسلام معادل دانسته شده و رهبر حکومت اسلامی را به حفظ رونق آن، ولو با اعزام اجباری مسلمانان حتی با هزینه بیت‌المال مکلّف کرده‌اند نمی‌تواند تنها یک عبادت فردی حداکثر برای ایجاد تحول درونی در افراد باشد، بلکه فریضه‌ای است بسیار مهم، سیاسی، با جمع و در جمع که نتیجه آن باید تحول و دگرگونی در جهان اسلام باشد که با بیداری اسلامی همچنان که مشاهده می‌شود باوجود استقرار سیطره نظام وهابی بر سرزمین وحی، سیر حرکت هرساله در مراسم حج به سوی انجام صحیح فریضه عبادی - سیاسی و حج ابراهیمی محمدی است که به فضل الهی همه منافع وعده داده شده را برای مسلمانان به ارمغان خواهد آورد و جهان اسلام را جهت انجام رسالت الهی خود، در استقرار حکومت عدل جهانی و نجات بشریت، بیش از پیش آماده خواهد کرد. ان شاءا... .
موسوی زاده
1401/4/

برچسب ها : شهادت امام پنجم مبانی اسلام عربستان