شماره خبر : 13659
منتشر شده در مورخ : ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
ساعت : 9:33
سلامت روان محروم از پوشش بیمه پایه و تکمیلی

سلامت روان محروم از پوشش بیمه پایه و تکمیلی


بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، نرخ ابتلا به اضطراب و افسردگی پس از همه گیری کرونا تا ۲۵ درصد در جهان افزایش یافته است، مساله‌ای که تقویت زیرساخت‌های سلامت روان و افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت روان را بیش از پیش ضروری ساخته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از سازمان بهداشت جهانی، بحران سلامت روان مانند همه گیری خاموشی است که در صورت غافل شدن از آن، سال‌ها بعد شاهد تبعات آسیب زای آن خواهیم بود.
«تدروس ادهانوم»، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه توجه به مساله سلامت روان شهروندان هرگز تا به این حد ضروری نبوده است، خواهان تبدیل تهدید کرونا به فرصتی برای تقویت زیرساخت‌های سلامت روان در جوامع شده است.
این در حالیست که به گفته «محمد حاتمی» رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور، افراد کمتر برخوردار که اتفاقا بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند، کمترین دسترسی را به خدمات سلامت روان دارند.
مصوبه سال جاری هیات دولت، هزینه یک جلسه ۴۵ دقیقه‌ای مشاوره روانشناسی را بسته به مدرک مشاور روانشناس از ۱۷۶ تا ۲۰۷ هزار تومان تعیین شده است.
«محمد سلامتی»، مشاور و روانشناس، با اشاره به این نکته که تعدا جلسات روانشناسی و مشاوره چندین جلسه به درازا می‌کشد، از صرف نظر برخی از مراجعان خود به خاطر ناتوانی در پرداخت هزینه‌های دوره مشاوره می‌گوید.
یک راه حل برای رفع این مشکل، پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت روان از جمله خدمات مشاوره روانشناسی است.
در همین حال بیمه سلامت می‌گوید با وجود اینکه تعرفه این خدمات به رسمیت شناخته شده است، اما بودجه برای آن تعریف نشده است.
«محمدمهدی ناصحی» مدیرکل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر اینکه تمام مشکل به تعریف نشدن بودجه بر نمی‌گردد، می‌گوید وجود عزم کافی در بین مسئولان نظام سلامت و مراکز دانشگاهی برای رسیدگی به این مشکل هم ضرورری است.
 
 

 

برچسب ها : سلامت روان سازمان بهداشت جهانی بهداشت جهانی