شماره خبر : 1420
منتشر شده در مورخ : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساعت : 22:43
جایگاه ویژه روابط عمومی در سازمان!

جایگاه ویژه روابط عمومی در سازمان!

                                     

از سال 1387 روز 27 اردیبهشت، یعنی روز جهانی جامعه اطلاعاتی، در ایران روز ملّی ارتباطات و روابط عمومی نامیده شد تا بر جایگاه و اهمیت فوق‌العاده ارتباطات و روابط عمومی در تحقّق اهداف سازمانی و برقراری رابطه عاطفی و سازنده بین سازمان و محیط بیرونی تاکید گردد.
پیدایش روابط عمومی و قالب ریزی آن به شکل امروزی در حقیقت از ضرورتهای دنیای امروز است که بخش عمده ای از انسانها در سازمانهای بزرگ گرد آمده و وظیفه برقراری ارتباطی دو سویه بین سازمان و مردم، و مدیریت سازمان و کارکنان را به عهده ی بخشی بنام روابط عمومی نهاده اند.امّا برعهده داشتن چنین وظیفه خطیری که غالباً بقاء سازمان به انجام صحیح آن وابسته است جایگاه روابط عمومی را از یک بخش ارتباطی ساده، بسیار بالاتر می برد، بطوریکه انتظار میر‌ود این بخش ضمن اطلاع جامع از نقاط قوّت و ضعف و پیش بینی فراز و فرودهای سازمان ، بتواند به عنوان مشاوری آگاه و مورد اعتماد، در شرایط بحرانی مدیریت سازمان را در قضاوت صحیح و تصمیم گیری بجا یاری دهد و در برنامه ریزی‌های بلند مدّت نقشی موثّر ایفا نماید.بدیهی است که موفقیت در انجام وظایفی چنین پیچیده و سنگین مستلزم دو شرط است:
1-دادن اهمیت و جایگاه شایسته و کارساز به روابط عمومی در سلسله مراتب اداری و سازمانی.
2-بکارگیری نیروهای انسانی دارای صلاحیتها و تخصصهای لازم در این بخش.
پس از پیدایش روابط عمومی در کشور ما، تا مدتها این واحد هم به لحاظ جایگاه سازمانی و دیدگاه مدیران و هم از نظر امکانات و منابع و وظایف محوله مورد بی‌مهری بود و در بسیاری از سازمان‌ها واحدی درجه چندم، بدون ردیف بودجه‌ای محل تبعید کارمندان مغضوب و با وظایفی همچون چسباندن اطلاعیه‌ها، نصب پارچه‌نوشته ها، توجیه‌کننده عملکردهای نادرست مسئولین و سازمان و مانند آن به حساب می آمد تجارب بعدی نشان داد که روابط عمومی‌زمانی می تواند نقشی موثّر در سازمان‌داشته‌ باشد، که‌ضمن ‌در نظر گرفتن‌جایگاهی‌مناسب‌ در ساختار سازمانی ‌برای ‌این‌واحد زیر نظر مستقیم بالاترین مقام سازمان و تطبیق شرایط احراز شغلی ‌مسئول آن متناسب ‌با مدیران‌ ارشد سازمان‌، در طرح‌ریزی‌های‌ راهبردی‌ سازمان ‌نیز مستقیماً دخالت‌داده شود‌. 
همچنین لازم است که تمام ‌خدمات تخصصی ‌مورد  نیاز  واحد روابط عمومی‌در داخل ‌یک‌ واحد سازمانی‌قرار گیرد و مسئولیت ‌اصلی ‌همه ‌این ‌اقدامات‌ به‌ عهده ‌مسئول روابط عمومی‌گذاشته شود. همچنین، وظایف بسیار پیچیده و گسترده روابط عمومی ایجاب می کند که مسئول این بخش و کارکنان آن از تخصّصها توانائیها و مهارتهای لازم برای انجام این وظایف همچون هنر برقراری ارتباط نوآوری، خلّاقیت و ابتکار، احساس مسئولیت اجتماعی، صداقت، جامعه آگاهی سازمان آگاهی، هنر نویسندگی، روانشناسی، حاضرجوابی، مثبت اندیشی و مانند آن برخوردار باشند تا بتوانند از انجام وظایف خطیر و حیاتی که برعهده دارند سربلند بیرون آیند.  ‌
روز ملّی ارتباطات و روابط عمومی را به همکاران گرامی در این عرصه و فراهم‌کنندگان ارتباطات سازنده درون و برون سازمان، تبریک می گوییم.
موسوی زاده
1400/02/27

برچسب ها : روابط عمومی روز ملّی ارتباطات و روابط عمومی سازمان