شماره خبر : 14585
منتشر شده در مورخ : ۲ آبان ۱۴۰۱
ساعت : 18:57
راوی گفت: مبادا صادرات گوسفند، بحران گوشت ایجاد کند!

راوی گفت: مبادا صادرات گوسفند، بحران گوشت ایجاد کند!

مردم برای تهیه آنتی بیوتیک هم مشکل دارند. تولید مقرون به صرفه نیست!
با تغییر فصل، شیوع سرماخوردگی و برخی بیماری های ویروسی دیگر محسوس شده که این امر با کمبود آنتی بیوتیک همراه بوده است.
معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز که این روزها پاسخگوی کمبودهای دارویی است با تأیید کمبود آنتی بیوتیک، اظهار امیدواری کرده که در روزهای آتی این کمبود به حداقل برسد.
مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان خراسان رضوی گفته : ندادن مجوز افزایش قیمت داروهای آنتی بیوتیک، موجب کاهش تولید این گروه از داروها شده چون شرکت های تولید کننده، تولید آن را با قیمت فعلی مقرون به صرفه نمی دانند.
به گفته وی برخی داروها مثل اسپری سالبوتامول، اریترومایسین و انواع آنتی بیوتیک ها به صورت قطره چکانی در داروخانه ها توزیع می شود و مردم برای تهیه آنها مشکل دارند. بنابراین در سایر استان ها هم این کمبود وجود دارد و تنها خوزستان از این بابت مشکل ندارد و ظاهراً تنها راه رفع کمبود دارو، دادن مجوز افزایش قیمت است که باز هم دودش به چشم مردم خواهد رفت.
از نکاتی که مسئولان غذا و دارو عنوان کرده و اصرار دارند مردم به آن توجه کنند خودداری از مصرف خودسرانه دارو، به خصوص آنتی بیوتیک است چرا که عنوان شده آنتی بیوتیک بر بیماری های ویروسی اثری ندارد و بهتر است مصرف هر نوع دارو با تجویز پزشک باشد. البته اگر بیمارانی را که به پزشک عمومی مراجعه می کنند ببینید متوجه می شوید که هنگام خروج از داروخانه یک کیسه پلاستیک پر از انواع کپسول های آنتی بیوتیک و شربت و آمپول در دست دارند که شاید خیلی از آنها لازم نباشد، لذا بهتر است مسئولان سازمان غذا و دارو در این مورد به پزشکان عمومی هم توصیه های لازم مبنی بر ننوشتن داروی بسیار و غیر ضرور را بکنند، به خصوص آنتی بیوتیک در کودکان اگر غیر ضرور تجویز شود، مصرف آن ایجاد مقاومت های میکروبی می کند.
مبادا صادرات گوسفند، بحران گوشت ایجاد کند!
بعضی قصاب ها در اهواز که دام زنده خریداری و پس از طی مراحل لازم در کشتارگاه، گوشت مورد نیاز خود را برای فروش در مغازه عرضه می کنند، روز یکشنبه گوشت گوسفندی نداشتند و یخچال هایشان خالی بود. راوی از یکی از این قصاب ها علت را پرسید. او گفت : گوسفند کم و گران شده و اگر کیلوئی بالای 170 تومان خرید کنم، چقدر می توانم از مردم پول بگیرم که با توجه به هزینه های جنبی برایم صرف داشته باشد و بهتر دیدم اصلاً گوشت گوسفندی فعلاً نیاورم تا وضع بهتر شود. این قصاب دلیل این وضعیت را صادرات گوسفند می داند چون به گفته او در کشورهای دیگر هر رأس گوسفند چند برابر قیمت در ایران به فروش می رود و دامدار ترجیح می دهد با توجه به آزاد بودن صادرات دام و دادن مجوز، گوسفندهایش را صادر کند.
به گفته این قصاب اگر دولت برای رفع این مشکل فکری نکند، چه بسا باید منتظر بحران گوشت هم باشیم که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.
به یاد داریم پیش از این مرتب قاچاق گوسفند خبر ساز بود و حتی گزارشهای خوبی از نحوه قاچاق دام توسط خبرنگاران از مرزها تهیه و از صدا و سیما پخش می شد و ظاهراً تنها راه کاهش قاچاق گوسفند صدور مجوز برای صادرات آن تشخیص داده شد که اکنون به این شکل عمل می شود.
رئیس شورای تأمین دام کشور پیش از این با بیان این که صادرات دام به نفع دامداران است گفته بود : صادرات دام زنده عمدتاً  به کشورهای کویت، عمان، امارات، عراق و قطر است.
وی مدعی شد صادرات دام زنده استان هایی را شامل می شود که دام آنها تأثیری بر قیمت بازار داخل ندارد و خوزستان شامل این استان هاست! وی این را هم گفته که صادرات برای دامداران به صرفه است و مشکل نقدینگی آنها را جبران می کند.
به این ترتیب در قضیه دام زنده به خصوص گوسفند، فقط این مهم است که دامدار ضرر نکند و بحثی از مصرف کننده نیست و دولت به جای این که با بهبود خرید تضمینی از دامدار یا دادن یارانه به او، مشکل زیان دامدار را حل کند، تنها راه را دادن مجوز صادرات گوسفند می داند و مسلماً وقتی دلال ها از قاچاق دام تا حدی قطع امید کنند، از طریق ورود به بازار صادرات دام زنده، منافع خود را تأمین می کنند.
 چرا برای حل مشکلات منطقه برومی عجله ای ندارید؟
اهالی منطقه محروم برومی شاکی شده اند که دفن غیر فنی زباله ها و گاهی سوزاندان آن ها محیط را آلوده و زندگی برای مردم را سخت کرده است، می دانیم که برومی در جاده اهواز – ماهشهر واقع است و حدود یک چهارم از ساکنان روستای برومی از طریق کشاورزی و دامداری، امرار معاش می کنند و منطقه تشنه بازسازی است. در این منطقه 50 حلقه چاه نفت وجود دارد که سهم اهالی از آنها، آلودگی های نفتی و پرداخت مقداری خسارت به کشاورزان است که جبران کننده محرومیت منطقه نیست و حق این است که در سایر موارد هم به این محل توجه شود و شهرداری خدماتی را در آنجا انجام دهد.
رئیس اداره محیط زیست اهواز یکشنبه شب در خصوص رفع آلودگی های ناشی از دفن و آتش زدن زباله ها در برومی گفت قرار است جلسه ای با شهرداری اهواز برای تهیه برنامه بلند مدت در این مورد داشته باشند. وی نگفت چرا تا حالا این جلسه تشکیل نشده و برای حل مشکل عجله ای نداشته اند.
علت لغو یا کاهش پرواز هواپیمایی اهواز – اصفهان مشخص شد
در روزهای گذشته پرواز برخی از شرکت های هواپیمایی از اهواز به مقصد اصفهان لغو یا کاهش داشته است. از جمله شرکت هواپیمایی کارون که در این مورد کمبود پرواز داشته و به گفته مدیر شرکت، علت، نقص فنی دو فروند هواپیمای آنها و مشکل کمبود قطعات بوده، با این حال روزانه یک و گاهی دو پرواز صورت گرفته است. وی از مسافران خواست در صورت مشاهده گرانی قیمت، به سایت هواپیمایی کشور مراجعه و از شرکت مورد نظر شکایت کنند.
 
 
 

 

برچسب ها : صادرات گوسفند گوشت صادرات