شماره خبر : 14739
منتشر شده در مورخ : ۹ آبان ۱۴۰۱
ساعت : 13:2
راوی گفت: اول تکلیف وام ازدواج سربازی رفته ها را روشن کنید، بعد وعده وام مشمولان را بدهید

راوی گفت: اول تکلیف وام ازدواج سربازی رفته ها را روشن کنید، بعد وعده وام مشمولان را بدهید

 

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفته : در حال حاضر وضعیت نظام وظیفه به عنوان شرط پرداخت وام ازدواج مطرح نیست و بسیاری از بانک ها این وام را به افرادی که سربازی نرفته باشند نیز پرداخت می کنند.
اما در باره وام فرزندآوری که متقاضیان در نوبت هستند و بسیاری از شعبه های بانک ها در استان ها اعلام می کنند مصوبه مربوطه به آنها ابلاغ نشده، اعتباری هم برای انجام این کار ندارند. البته در آمارها اعلام می شود که فلان استان بابت وام های ازدواج و فرزندآوری، بیشترین مبلغ را به خود اختصاص داده اند، این در حالی است که اکثر جوانانی که ازدواج کرده اند، همچنان در انتظار دریافت وام خود هستند و بعضی از آنها هم ناامید شده اند و فرایند ثبت نام را رها کرده اند چون در حالی که مدارکشان تکمیل است، از پرداخت وام، خبری نیست.
جالب است که مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در توجیه پرداخت نشدن وام های ازدواج علت در صف ماندگان دریافت وام ازدواج را افزایش مبلغ این وام در سال جاری عنوان کرده که بعضاً سه سال قبل از ازدواج کرده اند و به دلیل رقم بالای وام ازدواج، تاکنون موفق به انجام این کار نشده اند.
این طور که جوانان ازدواج کرده می گویند، بانک ها در خصوص گرفتن ضامن، سلیقه ای رفتار می کنند و با آن که گفته بودند یک ضامن کافی است، آنها تا سه ضامن هم از متقاضیان می خواهند و آن قدر مانع تراشی و معطل می کنند تا مزدوجین از خیر وام بگذرند و معلوم نیست آماری که در خصوص پرداخت ها می دهند بر چه مبنائی است.
به هر حال بهتر است اول تکلیف ازدواج کرده هایی که سربازی رفته اند را روشن کنند، بعد وعده وام به مشمولین غایب و منتفی شدن شرط سربازی از وام ازدواج را بدهند چون باور کردنش مشکل است.
نباید تنها راه حل مشکلات، افزایش قیمت ها باشد
رئیس خوزستانی کمیسیون انرژی مجلس با تکذیب خبر تغییر سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، گفته : هیچ بحثی مبنی بر چنین افزایشی مطرح نیست و این شایعه را به شدت تکذیب می کنم. حسنوند نماینده اندیمشک تأکید کرده که در خصوص افزایش قیمت بنزین و تغییر سهمیه هیچ برنامه ای در دستور کار مجلس نیست.
پیش از این وزیر اقتصاد گفته بود با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین تا پایان سال، سیاست دولت این است که مصرف بنزین را از طریق ابزارهای غیر قیمتی کنترل کند.
قدر مسلم اگر در شرایط نامطلوب فعلی اقتصادی حتی صحبت از افزایش قیمت بنزین شود، این موضوع تبعات اقتصادی فراوانی خواهد داشت که باز هم فشار اصلی بر دوش مردم سنگینی خواهد کرد. البته همواره گفته می شود افزایش قیمت تا آخر امسال نخواهیم داشت، مگر قرار است سال آینده چه اتفاقی رخ بدهد که گرانی یک کالا اثر گذار نباشد ضمن این که هر گونه تصمیم گیری در سال 1402 منوط به تدوین بودجه و پیشنهادات وزارت نفت و بررسی آن ها در مجلس است.
کارشناسان و تحلیلگران حوزه انرژی اعتقاد دارند تغییرات قیمتی بنزین در سال آینده بسیار محتمل است و همین امر می تواند زمینه را برای بالاترین انتظارات تورمی مهیا کند.
شاید وقت آن رسیده که دولت و مقامات مربوطه به این نتیجه برسند که افزایش قمیت تنها راه حل مشکلات نیست، چون در هر افزایش، هم اقشار کم درآمد آسیب می بینند، هم تمام خدماتی که به آن مربوط می شوند گران شده و باز هم تورم بیشتر خواهد شد.
 مسببان تأخیر در پروژه ها و تعدیل هزینه ها باید پاسخگو باشند
مهمترین و شاخص ترین عاملی که موجب افزایش هزینه ها در پروژه های عمرانی می شود، تأخیر در اجرای آن هاست که اگر این وقفه با تأخیر از سوی کارفرما باشد، رقم اجرا حتی تا چند برابر مبلغ اولیه قرارداد خواهد شد. مثل پروژه قطارشهری اهواز و خیلی از پروژه های کوچکتر از آن که ضررهای بالای مالی به اضافه مشکلات ناشی از اجرای پروژه ها برای مردم دارد، مانند همین تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه که با تأخیر در اجرا، هم هزینه ها چندین برابر شد، هم مردمی که در این مسیر تردد دارند و همین طور کسبه همجوار پروژه نهایت سختی را متحمل شدند.
در خصوص تعدیل به زبان ساده تر باید گفت تعدیل در لغت به معنای معتدل کردن، تقسیم کردن از روی عدالت، برابر کردن و هم تراز کردن است، اما در عُرف پروژه های عمرانی به معنای متناسب کردن قیمت های قرارداد در مدت اجرا با شرایط روز است.
تعرف دیگر تعدیل به معنی به روز رسانی قیمت اولیه پیمان به علت افزایش یا کاهش هزینه های نیروی انسانی و یا کالا و خدمات است. البته معمولاً نوسانات قیمت ها، آهنگ مثبت دارد و افزایش قیمت مواد اولیه در طول جریان اجرای قرارداد روند صعودی به خود می گیرد که در این مورد شاخص های اعلام شده را از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اصطلاحاً ضریب تعدیل مثبت می گویند. جان کلام این که هر پروژه ای که به تعدیل برخورد کند چون خیلی بیشتر از برآورد اولیه تمام خواهد شد، به بیت المال و مردم ضرر می رساند و باید مسئولان تأخیر پاسخگو باشند.
مرمت خیابان های حفاری شده با کیفیت باشد تا مردم راضی شوند
سرانجام پس از مدت ها انتظار، شهرداری یا آبفا، یا هر دو شروع به ترمیم حفاری ها کردند اما آن طور که از ظواهر کار معلوم است، این اقدام کیفیت لازم را ندارد و اهالی مناطقی که در آنجا تعمیرات آغاز شده مدعی هستند با وجود تخریب بالای خیابان های اهواز در حد لکه گیری آن هم به صورت ناقص انجام می شود که باید دید تا آخر این طور خواهد بود یا آن چه دیده می شود، زیرسازی است و بعد کامل خواهد شد. در این مورد انتظار این است که مرمت ها با نظارت و بدون نقص انجام شود.
 
 

 

برچسب ها : وام ازدواج سربازی ازدواج