شماره خبر : 1505
منتشر شده در مورخ : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساعت : 22:11
دو طیف مدّعی اداره کشور!

دو طیف مدّعی اداره کشور!

پس از پایان مهلت ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری، وزارت کشور اسامی 592 نفر را به شورای نگهبان اعلام کرد که گویا بخش عمده ای از این تعداد براساس مصوبه اخیر شورای نگهبان فاقد مدارک لازم برای شرکت در رقابتهای انتخاباتی بوده و پیش بینی می شود که احتمالاً کمتر از 50 نفر واجد شرایط اوّلیه باشند و اینها کسانی هستند که براساس سوابق سیاسی و اجرائی از چهره های شناخته شده محسوب می گردند و با مروری سطحی می توان دو طیف عمده را در بین آنان تشخیص داد:  ‌
1-طیفی که به توانایی کامل اسلام برای اداره جامعه و تامین مصالح دینی و منافع دنیائی مردم معتقد بوده و از حضور حداکثری دین واحکام الهی در اداره جامعه دفاع می کنند و برای تᅢیید نظر خود شواهد زیادی از موفقیتهای این طرز فکر در تحصیل پیشرفتها و دفع دشمنان و مانند آن ارائه می دهند. این طیف  بر این باورند که همچون دوران انقلاب و پس از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدّس و در نهضت علمی و سیاستهای داخلی و خارجی، هر جا آموزه های دینی را خالصانه بکار گیریم، پیروزی قطعی است. طیف دینمدار بدنبال آن است که طلسم یک صدایی و یک جانبه گرائی در جهان را بشکند و راهی مستقل از غرب برای پیشرفت ملّتها نشان دهد، پیشرفتی که ضمن تامین رفاه مردم، به رشد معنویّت نیز منجر گردد.
2-طیفی که در توانایی دین برای اداره جامعه و تامین سعادت مردم تردید دارد و برای رسیدن به پیشرفت جز ادغام در ساختار قدرت جهانی و گذر از راه دیکته شده غرب و پذیرش الزامات فرهنگ غربی راهی نمی شناسد.   در یک سر این طیف گروهی برانداز قرار دارند که در تامین سعادت مردم هیچ جایگاهی برای دین قائل نیستند و در سر دیگر آن گروهی هستند که استفاده از دین را به عنوان پوششی در بکارگیری شیوه های غربی برای توسعه مفید می دانند و اگر هم از دین و اخلاق و معنویّت، در تبلیغات انتخاباتی خود سخن می گویند، جز جلب نظر و رᅢی مردم دیندار هدفی ندارند. این طیف با نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب و تجاهل نسبت به نقش خود در نابسامانیهای تحمیل شده برمردم، تلاش می کند تا با ترفندهای جدید بار دیگر خود را به عنوان منجی در اذهان جا زده و در صورت کسب پیروزی در انتخابات، همان اهداف غیر ملّی و غیر دینی خود را دنبال نماید.از آنجا که در این طیف همه نوع شخصیتهای غلط انداز می تواند وجود داشته باشد، لذا دقّت در سوابق و وضع فعلی افراد یاد شده و تجزیه و تحلیل موضع گیریهای آنها در مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بسیار ضروری است و از شورای نگهبان انتظار می رود که با قاطعیت نشان دادن در مرحله رسیدگی به احراز صلاحیت داوطلبان، بستری فراهم کند تا مردم بتوانند از بین صالحان باقی مانده در صحنه رقابت اصلح را برگزینند. ان شاء ا... .
موسوی زاده
1400/02/28

برچسب ها : انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری شورای نگهبان انتخابات1400