شماره خبر : 17168
منتشر شده در مورخ : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
ساعت : 12:43
در جلسه علنی مجلس مطرح شد؛ بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری است/تاکید نمایندگان مجلس بر تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۲

در جلسه علنی مجلس مطرح شد؛ بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری است/تاکید نمایندگان مجلس بر تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۲

 

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودجه ۱۴۰۱ را بدون کسری عنوان کردند و بر واگذاری دارایی‌های دستگاه‌های دولتی از طریق مزایده، شفافیت درآمدهای مالیاتی و رفع ناترازی‌ها و برنامه محوری در بودجه سال آینده تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه - ۱۱ بهمن - مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره‌ها و ردیف‌های مرتبط با درآمدهای عملیاتی(با محوریت درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارائی های سرمایه‌ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار قرار گرفت.

پس از سخنان وزیر نفت و رییس سازمان امور مالیاتی کشور، نمایندگان مجلس نظرات خود را درباره این گزارش و عملکرد مالی دولت در سال جاری بیان کردند.

میرتاج الدینی: در سال جاری دچار کسری بودجه نشدیم

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه در قانون بودجه امسال ۳۲ هزار میلیارد تومان برای واگذاری بنگاههای دولتی درآمد در نظر گرفته شده بود اما ۵ هزار میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرد، اظهار اشت: در بودجه سال‌ آینده ۱۰۷ هزار میلیارد تومان درآمد از این محل در نظر گرفته شده است و اکنون این پرسش پیش می آید که این رقم چگونه محقق خواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه به مصوبه مولدسازی اموال دولتی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه دولت راهکار خوبی پیدا کرده که در جلسه سران قوا به تصویب رسید و با اذن رهبری ابلاغ شد تا هیاتی هفت نفری برای مولدسازی دارایی‌های کشور تشکیل شده و با نظر آنها تصمیم گرفته شود.

وی با بیان اینکه در این مصوبه دیده شده سایر نهادهای نظارتی به این حوزه ورود پیدا نکنند، این امر را یکی از اصلی ترین موانع در واگذاری ها دانست و تاکید کرد که با تشکیل هیات مولدسازی، این مشکل رفع می شود.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس با یادآوری اینکه بیش از ۹۵ درصد منابع بودجه امسال دولت محقق شده است و دیگر با کسری بودجه مواجه نیستیم، گفت: عده‌ای کسری تراز عملیاتی را با کسری بودجه مخلوط می کنند در حالی که چنین نیست.

قادری: واگذاری دارایی‌های دستگاه‌های دولتی از طریق مزایده و روش‌های رقابتی انجام شود

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس نیز به موضوع واگذاری املاک، مستغلات و دارایی‌های دستگاه‌های دولتی طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این کار در بودجه‌های سنواتی انجام می شد اما میزان تحقق آن بسیار پایین بود.

وی در پاسخ به کسانی که از مولدسازی دارایی های دولت انتقاد می کنند، اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند اختیارات مجلس گرفته شده است اما واقعیت این است که فردی که می‌خواهد واگذاری‌ها را انجام دهد، تحت فشار دستگاه‌های نظارتی نباشد و از سوی دیگر بتواند به دستگاه‌های دولتی تحکم کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس افزود: در طول سال‌های گذشته دستگاه‌های دولتی در این حوزه همکاری نکردند، بنابراین این اقدام را به فال نیک می‌گیریم، در عین حال که مجلس نیز می‌تواند قانونگذاری کند و این موضوع را کامل کند.

قادری خواستار آن شد که در کنار وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت، سایر دستگاه‌ها نیز بتوانند ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از واگذاری‌های خود را دریافت کنند تا انگیزه آنها برای همکاری بیشتر شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: واگذاری‌ها باید از طریق مزایده و روش‌های رقابتی باشد تا فردی در معرض اتهام قرار نگیرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این روزها شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه می‌خواهند اموال دولت را به شکل غیررقابتی واگذار کنند که باید جلوی این شایعه گرفته شود و شورای عالی واگذاری کارهای خود را از طریق شرایط رقابتی انجام دهد تا این نگرانی‌ها برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره درآمدهای مالیاتی گفت: رشد درآمد مالیاتی در بودجه سال آینده ۵۹ درصد است اما ظرفیت‌های کشور در نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی از استانداردهای بین‌المللی بسیار پایین است، بنابراین سازمان مالیاتی در صورتی که جدی‌تر برخورد کند می‌تواند بدون اینکه فشار به افراد را افزایش دهد با جلوگیری از فرارهای مالیاتی و ارائه لوایح مربوط به مجلس درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد.

وی همچنین درباره درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده تصریح کرد: باید درباره این موضوع محتاط‌تر برخورد شود چرا که پیش‌بینی فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز با نرخ ۸۵ دلار خیلی واقعی نباشد.

رضاخواه: میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۲ بیش از پیش بینی ها است

مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران در مجلس به استناد گزارش ارایه شده از سوی کمیسیون برنامه و بودجه، به درآمدهای مالیاتی و نفتی در بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: وزیر نفت و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور باید توضیح دهند که اگر این درآمدها محقق نشود، در سال آینده چه اقدامی برای کسری بودجه انجام خواهند داد.

وی افزود: عملکرد ۱۰ ماهه مالیات در سال جاری ۸۸ درصد است، برای سال آینده درآمدهای مالیاتی نسبت به سایر درآمدها از رشد بیشتری برخوردار بوده به گونه‌ای که تمام منابع حدود ۴۲ درصد رشد داشته اما درآمدهای مالیاتی حدود ۴۷ درصد است. این موضوع با توجه به اینکه درآمدهای مالیاتی امسال ۸۸ درصد محقق شده باید رییس سازمان مالیاتی توضیح دهد که چه میزان از درآمدهای مالیاتی قابل تحقق است.

وی با اشاره به ضرورت رعایت عدالت در مالیات تصریح کرد: در حال حاضر مالیات حقوق کارمندان حدود ۹۰ درصد محقق می‌شود، در حالی که مالیات مشاغل، خانه‌های خالی، خودروهای لوکس و غیره بسیار کم محقق شده است به این معنا که مالیات را از کارمندی که حقوق محدودی دارد اخذ می‌کنیم اما از صنف طلافروش، املاک، اتومبیل‌فروش مالیات کمتری می‌گیریم که باید پاسخ داده شود برای عدالت مالیاتی چه اقدامی صورت گرفته است.

رضاخواه ادامه داد: در سال آینده پیش‌بینی شده روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با نرخ ۸۵ دلار فروخته شود؛ این اعداد با کدام مطالعات وفق داده شده در حالی که در سطح دنیا پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در سال جاری میلادی حدود ۷۵ دلار است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امسال روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسد، به شرایط جهانی اشاره کرد و افزود: به دلیل بحران اوکراین، روسیه در مقاصدی که ایران برای نفت خود بازاریابی می‌کند، به دنبال فروش نفت و گاز خود است؛ در واقع شما باید رقیبی را که بازارهای اروپایی بر آن بسته شده و به دنبال فعالیت در بازار چین و هند است متصور شوید. در این شرایط و با توجه به افزایش میزان پیش‌بینی فروش نفت و قیمت آن پیش برآوردی در درآمدهای پیش‌بینی شده صورت گرفته است.

سلیمی: برنامه دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی شفاف شود

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس نیز بر بازنگری در میزان درآمدهای نفتی و واگذاری سهام بنگاههای دولتی در لایحه بودجه سال آینده تاکید کرد و گفت: در حوزه واگذاری دارایی ها از محل سهام شرکت‌های دولتی طی ۱۰ ماهه امسال تنها ۵۶ درصد درآمدها محقق شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: درباره طرح های عمرانی که از طریق فروش اوراق عملیاتی شدند، برخی اوراق سررسید آنها فرا رسیده و باید تسویه شوند، اما متاسفانه در سررسید باز اوراق منتشر شده که این یک دور باطل است.

به گفته سلیمی، برنامه دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی که ۴۰ درصد پیش بینی شده باید شفاف شود تا دچار کسری بودجه نشویم.

سعادتی: رفع ناترازی ها، استراتژی و برنامه محوری را در بودجه سال آینده مدنظر قرار دهیم

مهدی سعادتی نماینده مردم بابل در مجلس نیز در ادامه با اشاره به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه خواستار شفافیت در نظام مالی و مالیاتی شد و از اینکه اعتبارات مربوط به تبصره های ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه اجرایی نشده است، انتقاد کرد و خواستار همسان سازی حقوق بازنشستگان شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ تا ۴۵ درصد فرار مالیاتی در کشور داریم، گفت: سامانه مودیان براساس قانون پایانه های فروشگاهی باید ایجاد شود، اما عملیاتی نشده، لذا فشار بر بازاریان و اصناف افزایش پیدا کرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما باید در مسیر تعیین و کنترل هزینه های اجرایی دولت، رفع ناترازی ها و داشتن استراتژی، بودجه برنامه محور را برای سال آینده مدنظر قرار دهیم.

نجم آبادی: ۵۴ درصد از منابع بودجه عمومی از محل درآمدهای مالیاتی دولت است

بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار در مجلس نیز در سخنانی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۴ درصد از منابع بودجه عمومی از محل درآمدهای مالیاتی دولت است که بیشترین تحقق از منابع مالیاتی را به خود اختصاص داد، مالیات منبع پایداری است و هر چه اتکاء آن بیشتر شود، تحقق منابع و آرزوی صفر شدن کسری بودجه و کسری تراز عملیاتی به تحقق نزدیک خواهد شد.

وی افزود: مالیات بر واحدهای مسکونی، باغ ویلاها و خودروهای شخصی گران قیمت و واحدهای مسکونی خالی از سکنه متأسفانه کمترین عملکرد را دارد که ناشی از عملیاتی نبودن اجرای قانون است که باید گزارش دقیقی در این زمینه تهیه شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: موضوع فروش نفت شرایط خوبی دارد، دولت با تجربه سال ۱۴۰۱ و با یک رویکرد هدفمند یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه با قیمت ۸۵ دلار و هر دلار با برآورد ۲۳ هزار تومان تعیین کرده و پارامترهایی که در هم ضرب شدند، هر کدام کاهش پیدا کند، پارامتر دیگری می‌تواند ارتقاء یابد و نهایتاً بیش برآورد آن قابل جبران است.

وی خواستار آن شد که مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص اجرای مولدسازی دارایی های دولت به صورت شفاف اجرایی شود.

محبی همچنین بر اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی تاکید کرد.

حاجی بابایی: ۱۰۷ هزار میلیارد تومان فروش اموال در سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز در این زمینه گفت: در موضوع درآمدها براساس لایحه دولت به مجلس ارائه شده، بودجه عمومی در سال ۱۴۰۲، به میزان ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده و این رقم غیرطبیعی نیست.

وی افزود: حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از تبصره ۱۴ به سال ۱۴۰۲ منتقل شده و مصوبه ای نیز تحت عنوان ترمیم حقوق داشتیم که آن نیز اضافه شد و ۲۰ درصد نیز افزایش حقوق‌ها است و ۴۲ درصد افزایش بودجه طبیعی است، همچنین درآمدها در سال ۱۴۰۱ به میزان ۶۹۸ همت بود و در سال ۱۴۰۲ به ۹۷۸ همت افزایش می یابد و درآمدهای مالیاتی و گمرکی و از این قبیل ۳۷ درصد رشد خواهد داشت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص واگذاری ها در بخش دارایی‌های سرمایه‌ای در روزهای اخیر، گفت: ۵۱۹ همت در سال ۱۴۰۱ فروش مالی در نظر گرفته شد که ۱۸ درصد تحقق پیدا کرد و برای سال ۱۴۰۲، به میزان ۷۱۲ همت پیش بینی شده برای فروش دارایی‌های سرمایه‌ای مثل نفت و اموال که ۳۷ درصد رشد را نشان می‌دهد و برای سال ۱۴۰۲، به میزان ۱۰۷ همت فروش اموال پیش بینی شده است. یعنی آنچه که در بودجه ۱۴۰۱، حدود ۲۶ همت بود به ۱۰۷ همت افزایش پیدا کرده و نشان می دهد بودجه دولت و اصلاح ساختار بودجه دولت و آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند که باید در ساختار بودجه فکر اساسی انجام داد یکی از مصادیقش این بحث است.

وی ادامه داد: حرف و حدیث ها در این زمینه فراوان وجود دارد اما آنچه که در این زمینه باید اتفاق بیافتد دولت چاره ای ندارد در سال ۱۴۰۲، ۱۰۷ همت از اموال دولتی را به فروش برساند. همچنین در واگذاری اوراق نیز در سال ۱۴۰۲ شاهد ۲۹۴ همت پیش بینی شده است. یعنی ۶۶ همت افزایش و دلیل این است که دولت ۱۸۵ همت برای اوراق پیش بینی کرده و مبلغی از آن را باید برای اوراقی قرار دهد که در گذشته فروخته شده و بدهکار است و باید پرداخت کند.

حاجی بابایی یادآور شد: در حقیقت دولت تنها ۱۰ همت اوراق را برای سرمایه گذاری خود در اختیار دارد و حدود ۴۰۰ همت اوراق در گذشته فروخته شده که در این دولت باید سالانه پرداخت شود و با این نگاه به بودجه به این جمع بندی می‌رسیم که در بودجه سال ۱۴۰۲ چند تغییر اساسی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: بحث تبصره ۱۴ که بارها در خصوص آن بحث و گفت وگو شد و گفته شد ۶۳۶ همت برای آن اختصاص داده شده است و در لایحه دولت ۴۷۰ تا بود در لایحه ۱۴۰۲، به ۸۱۰ همت رسیده است که ۱۵۰ همت آن در بودجه عمومی دیده شده و مابقی آن در بودجه شرکت‌های دولتی پیش بینی شده است و آنچه که مهم و اساسی است و باید به آن توجه کنیم این است که در بودجه ۱۴۰۲ تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ که در بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۴۶۴ همت بود در بودجه ۱۴۰۲ به ۲۰۰ همت تغییر پیدا کرد. یعنی تبصره ۱۶ با ۲۰۰ همت و ۱۰۵ همت نیز از تبصره ۱۶ به تبصره ۱۸ رفته برای اشتغال و این نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ دولت به دنبال کنترل تورم و نقدینگی است تا ضریب جینی را کاهش دهد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس، تاکید کرد: تحقق بودجه به این معنا نیست که کسری ندارد اما کسری تعریف دارد یعنی شما اگر ۱۵۰ همت از صندوق توسعه بردارید این در واقع کسری است، همچنین اگر اوراق فروخته شود در واقع کسری است و بحث از این است که منابع عمومی دولت چه از طریق صندوق چه از طریق اموال و فروش نفت تحقق پیدا می کند.

حسینی: تراز عملیاتی بودجه سال ۱۴۰۰ به طور نسبی نه به صورت مطلق افزایش پیدا نکرد

سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ کل کشور نیز با بیان اینکه تحلیل رشد منابع بدون در نظر گرفتن تحلیل مصارف، تصویر ناقصی به دست ما می‌دهد، اظهار داشت: در مجموع تراز عملیاتی بودجه سال ۱۴۰۰ به طور نسبی نه به صورت مطلق افزایش پیدا نکرده و واقعیت امر این است که همچنان کسری وجود دارد و این یکی از مسائل و مشکلات ساختاری است که باید آن را حل کنیم.

حسینی درباره تحقق منابع ملیاتی اظهار داشت:‌ بیشتر نمایندگان از چگونگی تحقق مالیات اشخاص حقوقی نگران هستند زیرا مالیات بر شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ در واقع عملکرد مالیات سال ۱۴۰۱ است. اکنون ۱۰ ماه از سال ۱۴۰۱ گذشته است پس به طور کلی می‌توان انتظار داشت که سازمان مالیاتی در برآورد این متغیر که در واقع مبتنی بر عملکرد شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ است تصویر روشن‌تری داشته باشد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ با اشاره به کاهش نرخ مالیاتی تولیدکنندگان به ۱۸ درصد در سال آینده اظهار داشت: دولت به دنبال آن است که نه از طریق فشار به پایه مالیاتی بلکه از طریق کوشش مالیاتی این مهم را دنبال کنند که ما این را به فال نیک می‌گیریم.

این نماینده مردم به موضوع مالیات بر واردات اشاره کرد و گفت: رشدی که در این بخش صورت گرفته، رشد قابل قبولی است منوط بر اینکه سردرگمی که امسال در کمیته مربوط به تعیین نرخ تعرفه و تعیین نرخ ارز برای اجرا وجود داشت، برطرف شود یعنی اگر قرار باشد مانند سال جاری دچار سردرگمی باشیم و از نیمه دوم سال دوباره لایحه اصلاحی بیاوریم حتما با مشکل روبرو می‌شویم.

وی عنوان کرد: هم در بحث مالیات بر واردات یا بر حقوق ورودی و هم در بحث درآمدهای حاصل از واگذاری نفت، مسئله نرخ ارز بسیار مهم است چرا که هر قدر این موضوع را واقعی‌تر برآورد کنیم به هدف نزدیک‌تر است.

حسینی در ادامه چند نکته نیز در رابطه با بودجه نفتی مطرح کرد و توضیح داد: در بودجه عمومی ما با نفت خام، میعانات و خالص صادرات سر و کار داریم؛ اگرچه دوستان مطرح کردند میزان صادرات اضافه دیده شده است و حتی قیمت نفت بالا دیده شده است اما نرخ ارز حتی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ یا ۲۳ تومان دیده شده است به عبارتی ما با در نظر گرفتن یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به قیمت ۷۵ دلار و نرخ ETS این عدد محقق می‌شود اما نگرانی‌هایی وجود دارد مثلا ما یک رقم داریم تحت عنوان خالص صادرات گاز اما با این روند مصرف گاز، ما از صادرکننده گاز تبدیل به واردکننده این محصول می‌شویم، یعنی نه تنها کمکی به هدفمندی نمی‌کنیم بلکه باید از بودجه عمومی نیز به هدفمندی اضافه کنیم، لذا باید به این مهم توجه کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی در خصوص فروش اموال نیز توضیح داد: در فروش اموال ۲۳۰ درصد رشد داشته‌ایم اما با روش‌های موجود محقق نمی‌شود البته باید بگویم خوشبختانه امسال دولت به جای ۲۰ درصد واریزی به صندوق ملی ۴۰ درصد واریزی داشته است بنابراین این امکان است اما باید بگویم ما اگرچه در سرجمع دغدغه چندانی نداریم اما در تک تک این موارد پستی و بلندی‌هایی داریم که باید اصلاح شود.

رحیم ممبینی: ۲۷ هزار میلیارد تومان از بودجه برای رتبه بندی معلمان، تعرفه پرستاری، ترمیم حقوق و پروژه‌های عمرانی است

رحیم ممبینی دستیار ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به ارایه توضیحاتی درباره لایحه بودجه سال آینده کل کشور پرداخت و گفت: آرزوی همه مکاتب اقتصادی، تحقق رشد اقتصادی است و تحقق رشد اقتصادی نیز در گرو سرمایه گذاری است؛ از این رو تمام تلاش سازمان در این راستاست که منابع عمومی کشور به سمت سرمایه گذاری سوق یابد.

وی تراز عملیاتی منفی را چالش مهم در ساختار بودجه دانست و افزود: با برنامه ریزی های انجام گرفته تلاش می‌شود تراز عملیاتی در آینده صفر شود و یا حتی به سمت مثبت گرایش پیدا کند.

ممبینی تصریح کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور ما ۷ درصد است، در صورتی که این عدد در کشورهای همسایه حدود ۲۰ درصد است، این درحالی است که این کشورها حتی ظرفیت های ما را هم در اختیار ندارند، حتی در برخی کشورهای اسکاندیناوی که بیش از ما فروش و صادرات نفت دارند نیز این نسبت ۳۰ درصد است، بنابراین این موضوع باید حل و تحقق مالیات در بستر عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی محقق شود.

دستیار ویژه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه فروش سرمایه ها به ویژه نفت باید به سمت سرمایه گذاری روند، تصریح کرد: در حوزه مشاغل در مالیات با آسیب هایی روبرو هستیم و این آسیب ها به عنوان شاخص در نرخ موثر مالیاتی تبلور پیدا کرده است. نرخ موثر مالیاتی مشاغل باید حداقل ۲۰ درصد باشد، در حالی که این عدد اکنون کمتر از ۲ درصد است.

وی با تاکید بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی به موضوع مدیریت مالی اشاره کرد و ادامه داد: باید این موضوع در کشور تحقق و تعالی یابد، سازمان برنامه و بودجه اقداماتی در این جهت انجام داده است.

ممبینی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ پیش از دولت سیزدهم حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی گرفته شده بود، افزود: در سال ۱۴۰۱ ما از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکردیم و تمام تلاش خون را به کار می بریم که فشاری به بانک مرکزی وارد نشود، زیرا معتقدیم هر فشاری که متوجه بانک مرکزی شود، متوجه آحاد مردم می شود.

دستیار ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: پاداش پایان خدمت کارکنان دولت به صورت نقدی پرداخت شده و برای نیروهای مسلح نیز مقرر است با حواله های نفت این موضوع محقق شود. همچنین حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان، منابعی برای تعرفه پرستاری، ترمیم حقوق و پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده است.

وی درباره اقدامات انجام گرفته برای جلب اعتماد مردم به بازارهای مالی گفت: تلاش شده که اصل و سود اوراق مالی منتشره را پرداخت کنیم و ان شالله با اقداماتی که در راستای مولدسازی دارایی ها دولت صورت گرفته و اقدامات خوبی که در شرف انجام است، سرمایه گذاری ها افزایش یابد.

ممبینی درباره بودجه ۱۴۰۲ ادامه داد: تمام تلاش سازمان برنامه و بودجه این بوده که منابع بودجه واقعی و شفاف و مصارف واقعی برآورد شود تا در سال ۱۴۰۲ با کسری روبرو نشویم؛ بیش از ۹۵ درصد منابع در بودجه ۱۴۰۱ محقق می شود. در آمدهای مالیاتی قطعاً به ۱۰۰ درصد می رسد.

برچسب ها : مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی کشور دولت نفت