شماره خبر : 1797
منتشر شده در مورخ : ۲ خرداد ۱۴۰۰
ساعت : 23:10
جبران خشکسالی با تعطیل کردن  کشاورزی، فاجعه است

جبران خشکسالی با تعطیل کردن  کشاورزی، فاجعه است


جبران خشکسالی با تعطیل کردن
 کشاورزی، فاجعه است

کاهش 40 درصدی بارندگی در کشور در سال 1399 موجب خشکسالی در سال 1400 شده،بطوری که تا پایان سال گذشته فقط چهار استان بارش نرمال داشته اند و به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان این وضعیت موجب نابودی حدود 100 هکتار از گندمزارهای دیم این استان شده است.
معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران هم هشدار داده که به دلیل افت بارندگی پارسال، کشور در تابستان 1400 با مشکل کم آبی روبه رو خواهد شد.در لایحه بودجه سال 1400 بودجه ای حدود 28 میلیارد و 300 میلیون تومان برای عملیات آبخیزداری،ایمن سازی حوضه های آبخیز در برابر سیل و حفاظت از خاک در نظر گرفته شده است،این در حالی است که احداث یک متر مکعب سازه مکانیکی و سنگی حدود 500 هزار تومان هزینه دارد.
وضعیت بحرانی آب موجب شده در برخی استان ها بسیاری از روستاها از سکنه خالی و موج مهاجرت به شهر بالا برود.پدید آمدن چنین بحرانی ایجاب می کند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سرنوشت کشاورزانی که بر اثر کمبود آب،از هستی ساقط می شوند،چاره ای بیاندیشند. متاسفانه رویکرد و ارائه راهکار برخی کارشناسان کشاورزی در راستای نابودی کشاورزی استان های درگیر با خشکسالی است. به عنوان مثال یک کارشناس پیشنهاد داده برای صرفه جویی در مصرف آب،کشاورزی در مناطق خشکسالی تعطیل و نیازهای کشور،از محل واردات بیشتر جبران شود. عجیب است که صاحبان چنین تفکری بدون اندیشیدن به عواقب تعطیلی کشاورزی،چنین نظریه هایی ارائه می دهند. چطور آقایان نمی دانند خالی شدن روستاها از سکنه باعث رها کردن زمین ها از سوی کشاورزان و مهاجرت آنها به شهرها می شود. نتیجه این آمدن به شهرها هم مساوی است با سرگردان شدن کشاورزان برای پیدا کردن لقمه ای نان است و راهی جز این ندارند که به هر کاری تن بدهند و واضح است چون کاری جز کشاورزی نمی دانند به غیر از زباله گردی و دستفروشی (آنهم اگر امکان این کار را داشته باشند) پیش پایشان نیست.
ضرر دیگر اینکار یعنی روی آوردن به واردات تولیدات کشاورزی اینست که همانند سایر کالاهایی که بی رویه وارد می کنند، با اینکار موجب از رونق انداختن و حتی تعطیلی کارخانه های فعال می شوند یا اینکه کارخانه ها با کمترین ظرفیت کار می کنند که هم ارز خارج می شود هم تولید پائین می آید.
بهر حال حتماً آقایان برای سالهای خشکسالی فکری دارند اما باید به گونه ای غیر از تعطیلی کشاورزی مشکل را کاهش بدهند و درست نیست هرزمان باران کافی نبارید زمین های کشاورزی نابود و کشاورزان راهی جز هجوم به شهرها نداشته باشند.
به جای خطر آفرینی برای سلامت مردم،سامانه راه اندازی کنید

صدور بخشنامه ای درباره احتساب سوابق ایثارگری و کارکنان مناطق جنگی سالهای 59 تا 61 باعث ایجاد موجی از ازدحام در ادارات و نهادهای مربوطه شده که در این وضعیت کرونائی خطر آفرین است،چرا که یک نفر برای تحویل دادن مدارک خود باید چندین اداره را سر بزند که اکثر مراجعین هم سنین بالا دارند و این ترددها برای آنها بسیار خطرناک است.
عجیب است که هر چه فضای مجازی پیشرفت می کند و انجام کارها غیر حضوری می شود،ما از قافله عقب هستیم و برای اموری که به راحتی از طریق غیر حضوری شدنی است، مردم را در معرض بیماری قرار می دهند، زحمت و هزینه ها و کاغذ بازی ها و گرفتاری در ترافیک هم جای خود دارد،آیا نمی شود برای اجرای این بخشنامه یک سامانه راه اندازی کرد تا افراد در آن ثبت نام کنند یا واحدی در یک نهاد معرفی کنند که از طریق دفاتر پیشخوان مدارک اسکن و در سایت قرار دهند و کد رهگیری بگیرند¿
چرا هنوز در گذشته زندگی می کنیم و مسئولان ما نمی خواهند باور کنند که دوران کاغذ بازی و ترددهای بی فایده در ادارات و نهادها به سرآمده است¿
معاونت عمرانی استانداری روند پیشرفت یا توقف پروژه ها را اطلاع رسانی کند

یکی از بندهای شرح وظایف معاونت های عمرانی استانداریها نظارت عالیه بر برنامه های عمرانی و گزارش گیری مستمر از پیشرفت های عمرانی روستاها و شهرهای استان و اعلام وضعیت پیشرفت آنها به واحدهای استانی دستگاههای اجرایی مربوطه به منظور رفع موانع است. بند دیگر شرح وظایف این معاونت،هدایت و حمایت از شوراهای اسلامی شهر و روستای استان و نظارت بر فعالیت آنها مطابق قوانین و مقررات است. همچنین نظارت عالیه بر پروژه های عمرانی در مناطق شهری و روستایی از محل اعتبارات مختلف در قالب آئین نامه شورای فنی استان از جمله  شرح وظایف معاونت عمرانی است.  ‌
سوال اینست که آیا این نظارت و گزارش گیری از پیشرفت های عمرانی استان و عملکرد شوراهای شهر توسط معاونت عمرانی استانداری انجام می شود یا خیر که اگر جواب مثبت است، چرا اثری از انعکاس این گزارش ها و عملکرد مسئولان مربوطه در رسانه ها نیست¿ اخیراً یکی از اعضای شورای شهر اهواز مدعی شد که پروژه های عمرانی اهواز تعطیل یا با حداقل پیشرفت در جریانند. 
آیا معاون عمرانی همانطور که در شرح وظایفش هست،نظارت مستمر بر این پروژه ها دارد و برای رفع موانع اجرایی آنها اقدام می کند¿
 همین طور پروژه های سایر دستگاهها و فعالیت شوراها که ایجاب می کند مردم در جریان چگونگی اجرا و سرعت یا توقف آنها قرار گیرند. حتی اگر فرض کنیم در خیلی موارد،پروژه های عمرانی روند قابل قبولی دارند این موضوع مستند باید اطلاع رسانی شود و از معاون عمرانی استانداری این انتظار بجا می رود.

برچسب ها : خشكسالی كشاورزی پیشرفت یا توقف پروژه ها