شماره خبر : 1863
منتشر شده در مورخ : ۳ خرداد ۱۴۰۰
ساعت : 20:29
بلای مصرف دخانیات و هشدار به خانواده ها!

بلای مصرف دخانیات و هشدار به خانواده ها!


نزول بلای کووید19 و گرفتار شدن همزمان مردم جهان با این بلیه، توانست پدیده های مشابهی را که بعضاً خطرات و صدمات و دوامشان بمراتب از کووید19  بیشتر بوده ولی بمرور زمان عادی تلقی شده اند ملموس تر کند و شاید همین مسᅢله موجب گردد که بشر نسبت به این پدیده ها نیز واکنش مناسب از خود نشان داده و به نجات خود ازاین بلایا بپردازد.  ‌
یکی از پدیده های خسارتباری که بیش از 5 قرن است جامعه بشری را گرفتار کرده و هزینه های سنگینی را تحمیل نموده ولی به دلیل تبلیغات و اعمال سیاستهای منفعت طلبانه نظام سرمایه داری مورد غفلت قرار می گیرد مصرف دخانیات است. 
آمارها نشان می دهد که نزدیک 5.1 میلیارد نفر از مردم جهان، آلوده به مصرف دخانیات هستند، روزانه 100000 نفر در دنیا قربانی این مواد می شود 5.12 درصد از کل مرگهای جهان، 90 درصد از مرگهای ناشی از سرطان ریه 50درصد بیماری‌های قلب و عروق و 75 درصد بیماری‌های ریوی مربوط به افراد سیگاری است.
سهم کشور ما از این مرگ و میرها نیز 70000 نفر در سال است، یعنی تلفات ناشی از دخانیات در ایران چند برابر مرگهای ناشی از تصادفات جاده‌ای است. 
سیگاریهای ایران سالیانه 110 هزار میلیارد تومان سیگار دود می کنند و سه برابر این مبلغ برای مبارزه با بیماریهای ناشی از این آلودگی ، بر بودجه بهداشتی جامعه تحمیل می شود. این واقعیتهای تلخ در مورد پدیده زشت و خسارتبار مصرف دخانیات، سازمان بهداشت جهانی را واداشت تا در سال 1366با نامگذاری روز 10 خرداد به نام "روز بدون دخانیات"، مشوق دولتها و مردم جهان برای مقابله با این پدیده باشد. 
در کشور ما علاوه بر آن، هفته منتهی به این روز جهانی که از امروز شروع می شود، به نام "هفته ملّی بدون دخانیات" نامگذاری شده تا همه ساله با انتخاب شعار و تمرکز بر موضوعی خاص، کاهش مصرف و آثار زیانبار این پدیده پیگیری شود.  ‌در سال 1385 نیز قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به تصویب رسید که با وجود اینکه این قانون یکی از مترقّی ترین قوانین مصوّب در این مورد است و موادی چون ممنوعیت فروش سیگار به سنین زیر 18 سال ، ممنوعیت مصرف مواد دخّانی در اماکن عمومی ومانند آن را دربر دارد ، امّا با سهل انگاری در اجرای کامل این قانون، متᅢسفانه کماکان شاهد افزایش جمعیت و کاهش سن آلوده شدگان به این ماده لعنتی هستیم.اگرچه کوتاهی های ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات ، پیش بینی شده در قانون ، که موظّف به مبارزه با مصرف مواد دخّانی و حفظ سلامت عمومی است قابل چشم پوشی نبوده و باید مورد رصد فعّال دستگاههای نظارتی قرار گیرد، امّا پائین آمدن تاسف بار سن آلودگی تا 13 سال و گرفتار شدن برخی دختران به مواد دخانی که می تواند مقدمه آلودگی به سایر مواد مخدّر باشد، هشداری برای خانواده ها است که این خطر را جدی بگیرند و برای نجات فرزندان خود تنها منتظر حرکت لاکپشتی ستاد مربوطه نمانند.
موسوی زاده
1400/03/04

برچسب ها : كووید19 دخانیا هشدار