روابط عمومی؛ رکن اصلی تعالی سازمان!
تشکیل سازمانهای بزرگ صنعتی و خدماتی و گرد هم آمدن کثیری از مردم در این سازمانها از یک طرف و ضرورت برقراری ارتباط دو طرفه بین درون و برون سازمان و نیز بین مدیریت و کارکنان از طرف دیگر، تشکیل واحدی را در سازمانها بنام روابط عمومی ایجاب کرده که اگرچه در ابتدا اهمیت آن از سوی مدیران چندان درک نمی شد، امّا امروزه به عنوان یکی از مهمترین ارکان حفظ و تعالی سازمان مورد توجّه قرار گرفته و جهت تأکید براین اهمیت روز 27 اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی روابط عمومی نامگذاری شده است.
طبیعی است که برعهده داشتن چنین وظیفه خطیری که غالباً بقاء و رشد سازمان به انجام صحیح آن وابسته است جایگاه روابط عمومی را از یک بخش ارتباطی ساده، بسیار بالاتر می برد، بطوریکه انتظار میرود این بخش ضمن اطلاع جامع از نقاط قوّت و ضعف و پیش بینی فراز و فرودهای سازمان ، بتواند به عنوان مشاوری آگاه و مورد اعتماد، در شرایط بحرانی مدیریت سازمان را در قضاوت صحیح و تصمیم گیری بجا یاری دهد و در برنامه ریزیهای بلند مدّت نقشی مؤثّر ایفا نماید و البته موفقیت در انجام وظایفی چنین پیچیده و سنگین مستلزم دادن اهمیت و جایگاه شایسته به روابط عمومی در سلسله مراتب سازمانی و بکارگیری نیروهای انسانی دارای صلاحیتها و تخصصهای لازم در این بخش است، در حالیکه هنوز هم بعضاً مشاهده میشود که روابط عمومی به عنوان یک واحد فرعی امور اداری یا امور خدماتی منظور شده که در چنین شرایطی این واحد از اختیارات و دسترسی های لازم برای ایفای نقشی راهبردی برخوردار نبوده و نخواهد توانست به انتظارات لازم پاسخ دهد امّا در سازمانهای پیشرو قرارداشتن واحد روابط عمومی در ساختار سازمانی بلافاصله زیر نظر مدیر عالی سازمان نشان دهنده توجه به روابط عمومی به عنوان یک عنصر راهبردی است.
تجربه نشان داده است که اگر بخواهیم روابط عمومی نقشی مؤثّر در سازمان داشته باشد،لازم است ضمن در نظر گرفتن جایگاهی مناسب در ساختار سازمانی برای آن و شرایط احرازشغلی مسئول آن متناسب با مدیران ارشد سازمان، این واحد را در طرحریزیهای راهبردی سازمان مستقیماً دخالتدهیم. همچنین لازم است که تمام خدمات تخصصیمورد نیاز واحد روابط عمومی در داخل یک واحد سازمانی قرار گیرد و مسئولیت اصلی همه ایناقدامات به عهده مسئول روابط عمومی گذاشته شود. همچنین ، وظایف بسیار پیچیده و گسترده روابط عمومی ایجاب می کند که مسئول این بخش و کارکنان آن از تخصّصها ، توانائیها و مهارتهای لازمی همچون جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد، مدیریت و مهارتهای ارتباطی و مکارم اخلاقی برای انجام این وظایف برخوردار باشند.شاغلین این بخش باید از هنر برقراری ارتباط ، نوآوری ، خلّاقیت و ابتکار ، احساس مسئولیت اجتماعی ، صداقت ، جامعه آگاهی ، سازمان آگاهی ، هنر نویسندگی ، روانشناسی ، حاضرجوابی ، مثبت اندیشی و مانند آن برخودار باشند تا بتوانند از انجام وظایف خطیر و حیاتی که برعهده دارند برآیند.لذا برخلاف آنچه رایج است یکی از واحدهائی که باید نظام شایسته سالاری در آن با دقّت و وسواس رعایت شود بخش روابط عمومی است.
روز ملی روابط عمومی را به همکاران گرامی در عرصه اطلاعرسانی و فراهمکنندگان ارتباطات سازنده و صمیمانه بین مخاطبان و مسئولین تبریک می گوییم و ضمن آرزوی توفیقات روزافزون آنان در پاسخگویی بهتر ، شفافسازی و تنویر افکار عمومی، بار دیگر بر تحکیم بیشتر ارتباط این واحدها و رسانه های عمومی تأکید می کنیم.
موسوی زاده
برچسب ها : روابط عمومی تشکیل سازمانهای بزرگ صنعتی و خدماتی رسانه
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند