شماره خبر : 51346
منتشر شده در مورخ : شنبه 10 آبان 1404
ساعت : 10:9
آلودگی هوا؛ هدیه مدیران نابغه!! به مردم استان!

آلودگی هوا؛ هدیه مدیران نابغه!! به مردم استان!

                                    
 
بهمن سال ۹۳ بود که استان خوزستان و بخشهائی از بعضی استانهای همسایه با سونامی طولانی مدّت آلودگی هوا مواجه شدند، شدّت و مدّت آلودگی هوا، بی عملی متولیان مربوطه و سنگینی مصیبت وارده بر مردم بحدّی بود که حل بحران را به اولویت کشور تبدیل کرد و دستور رهبری معظّم انقلاب در پیگیری و رسیدگی سریع به بحران هوای استان خوزستان موجب شد که معاون اوّل رئیس جمهور در اجرای این دستور و با هدف تصمیم‌گیری برای اقدامات فوری در جهت مهار بحران آلودگی هوا و پیامدهای ناشی از آن در استان خوزستان  جلسه ای اضطراری با حضور چند وزیر، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس ستاد مدیریت بحران کشور و رییس سازمان هواشناسی تشکیل دهد و بیاد داریم که در این جلسه، انصافاً از زدن حرفهای قشنگ و دادن وعده های شیرین کوتاهی نشد و قرار شد که اقدامات فوری در این مورد صورت گیرد و پیشرفت کار مرتباً گزارش شود امّا طبق معمول نه از اقدامات فوری و نتیجه بخش و نه از ارائه گزارش پیشرفت کار به مردم خبری شد و تا این زمان که از آن حادثه بیش از 10 سال می گذرد، مردم استان با اختلال در زندگی روزمرّه، دست و پنجه نرم کردن با انواع بیماریهای تنفسی و ریوی، پذیرش رنج مهاجرت و ترک وطن آباء و اجدادی و مصائبی از این قبیل روبرو بوده و مدیران نابغه!  که از دهها مزیت شغلی برخوردارند ظاهراً تنها چیزی که به عقل ناقصشان می رسد صدور دستور اقداماتی زیانبخش همچون تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، کاهش فعالیتها و تحمّل زیانهای اقتصادی بجای حل ریشه ای بحران است.
 با بررسی تنها دو منبع از منابع آلوده کننده هوا در استان که بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند و عامل انسانی در آنها بیشترین نقش را دارد می توان دریافت که عامل تمام مصیبتهای وارده از پدیده آلودگی هوا و مرگ و میرهای ناشی از این پدیده، مدیرانی هستند که با اشغال نابجای مناصب مدیریتی مربوطه با سوء استفاده از سستی دستگاههای نظارتی، اسمرار این بلا را در استان موجب شده اند.
1-مشعلهای نفت یکی از منابع آلودگی هوا در استان خوزستان هستند که از 100 سال پیش تاکنون با سوختن گازهای همراه نفت مهمترین عامل آلودگی هوا بوده اند و ضمن وارد کردن زیانهای بیشمار به مردم، کشور را نیز از منافع اقتصادی کلان حاصل از ایجاد ارزش افزوده در آنها محروم کرده اند و علیرغم تأکیدات مکرّر بر لزوم بهره برداری صحیح از این گازها و الزام دولتها به اینکار در قوانین مربوطه و عملی بودن این کار، هنوز شاهد تعلّل مدیریتی در این مورد هستیم.
2-بررسیهای انجام شده نشان می دهد که بخش حمل و نقل بدلیل وفور خودروهای فاقد کیفیت، فرسوده و یا معیوب، عامل ۸۸ در صد آلودگی هوا بویژه در کلان شهرها بوده و سهم خودروهای شخصی در این میان حدود ۶۰ درصد است و به همین علت در کلانشهرهائی که تراکم جمعیت و خودرو در آن بالاست در تمام طول سال روزهای هوای پاک بسیار اندک شمارند. با اجرای جدی تر مقرّرات مربوط به جمع آوری و یا تعویض اتوموبیلهای فرسوده و نیز افزایش امکانات حمل و نقل عمومی در طول این سالها می شد از یکی از مهمترین عوامل آلوده کننده هوا کاست.
  بدون تردید اگر مسئولین مربوطه در بخشهای مورد اشاره با اندکی دلسوزی، مقرّرات مربوط به جلوگیری از آلودگی هوا را، که اجرای آن ناممکن نیست، در حیطه مدیریتی خود به اجرا در می آوردند بیش از ۹۰ درصد از مشکلات مربوط به آلودگی هوا و عوارض و زیانهای بیشمار آن  حل می شد.
موسوی زاده



 

برچسب ها : آلودگی هوا استان خوزستان استانهاي همسايه