شماره خبر : 19813
منتشر شده در مورخ : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت : 9:37
جمعیت؛ یکی از مهمترین مؤلفه های اقتدار!

جمعیت؛ یکی از مهمترین مؤلفه های اقتدار!

                                               
در آستانه روز جمعیت و هفته جوانی جمعیت گفته شده که اجرای قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" طی یک سال و نیم از ابلاغ آن رشدی 25 درصدی داشته و لذا امیدواریهای زیادی برای نجات کشور از فرورفتن در سیاه چاله جمعیتی بوجود آمده لیکن با توجه به وسعت فاجعه کنترل و کاهش جمعیت که از دهه 70 توسط تصمیم سازان و تصمیم گیران وقت، دامنگیر کشور شد لازم است که اجرای این قانون با شدت بیشتری دنبال شود تا شاید بتوان تا حدودی عوارض فاجعهِ مذکور جبران کرد.
نیروی انسانی مهمترین عامل پیشرفت جامعه است و بدون آن سایر عوامل پیشرفت نیز کارآئی نخواهند داشت. لذا یکی از مهمترین ترفندهائی که کشورهای سلطه گر غربی برای تضعیف دیگر کشورها به کار می برند، اعمال سیاستهای کاهش جمعیت در این کشورها است و همچنانکه می دانیم این سیاستها و تشویق مردم به کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و با اعمال این سیاستهای خائنانه، رشد جمعیت کشورمان بشدّت کاهش یافت، امّا پس از پیروزی انقلاب با کمرنگ شدن سیاستهای کنترل جمعیت در اواسط دهۀ ۶۰ نرخ رشد جمعیت به اوج خود رسید و همین مسأله مقامات تنبل، رفاه طلب و متأثّر از فرهنگ و اقتصاد غرب در دولت سازندگی را بجای استفاده از این فرصت و تدارک نیازهای نسل آینده، به تدوین سیاستهای کنترل شدید جمعیتی واداشت بطوریکه پس از مدتی، نتیجۀ اعمال این سیاستها بصورت کاهش شدید نرخ باروری، نگرانی زیادی در کشور بوجود آورد. لذا در ۳۰ اردیبهشت  1393رهبر دوراندیش انقلاب سیاستهای کلّی جمعیت را برای رفع مشکلات پیش آمده به قوای سه گانه ابلاغ کردند و به پیشنهاد سازمان ثبت احوال همین روز به عنوان روز ملّی جمعیت نامگذاری شد.    
در سیاست های کلی جمعیت؛ به مواردی مانند ارتقاء پویائی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و… اشاره شده است. ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی، ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت در سن کار، باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیتی، مدیریت مهاجرت به داخل و خارج، تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه گذاری، تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقاء وفاق و همگرایی اجتماعی و رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی از دیگر مفاد سیاستهای کلی جمعیت است. امّا اجرای این سیاستها در دولت باصطلاح تدبیر و امید چندان پیگیری نشد تا اینکه با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان 1400 بوسیله مجلس انقلابی یازدهم، جهت اجرای آزمایشی 7 ساله آن، خون تازه ای در رگهای سیاستهای کلی جمعیت وارد و بفضل الهی اقدامات خوبی صورت گرفت ولی با توجه به ابعاد گسترده خطرات جمعیتی پیش رو لازم است که هم مجریان و هم مجلس به عنوان ناظر با جدیت بیشتری اجرای این قانون را پیگیری کنند تا کشور هر چه زودتر از این دام خطرناک رها شود.  ان شاء ... .
موسوی زاده

 

برچسب ها : جمعیت سالمندی ایران