شماره خبر : 19977
منتشر شده در مورخ : ۴ خرداد ۱۴۰۲
ساعت : 10:7
روز دزفول؛ روز مقاومت و پایداری!

روز دزفول؛ روز مقاومت و پایداری!

                                   
 
بلد الصواریخ یا شهر موشکها عنوانی بود که عراقیها در طول جنگ تحمیلی به شهر مقاوم و شهید پرور دزفول داده بودند این شهر که مظهر مقاومت مردم در مقابل حملات موشکی عراق بود در سال 1366، با نظر سنجی از مردم ایران و براساس 7 شاخص به عنوان شهر نمونه مقاومت ایران معرفی گردید و با نصب لوح زرین شهر مقاوم  در یکی از میادین آن در چهارم خرداد، این روز به عنوان روز مقاومت و پایداری در تقویم رسمی ثبت شد.
با آغاز جنگ تحمیلیِ ابرقدرتهای جهانی بر علیه نظام اسلامی، وقتی مردم انقلاب نوپای خود را خود را در معرض خطر دیدند، با همهِ وجود به صحنه آمده و چون سدی فولادین در برابر دنیای شرک و کفر و نفاق، مردانه ایستادند و در این میان اگرچه ساکنان برخی شهرها پس از مقاومت جانانه، چاره ای جز ترک خانه و کاشانه نیافتند ولی برخی نیز با همه سختی ها مقاومت کرده و دیار خود را رها نکردند. دزفول شهری است که مردمانش همچون دیگر ایرانیان در طول دوران دفاع مقدس و جنگ تحملیی حماسه‌هائی جاویدان آفریدند، امّا آنچه این شهر و مردم شجاعش را زبانزد کرد و آن را شایسته دریافت لقب”پایتخت مقاومت ایران” نمود، مقاومت جانانه ای است که هم در خاکریز شهر و هم در خاکریز جبهه از خود نشان دادند. این شهر مقاوم در طول ۸ سال دفاع مقدّس هزاران بار با موشکهای ویرانگر، شلیک توپ و راکتهای هوائی مورد حمله قرار گرفت امّا ذرّه ای از مقاومت مردم آن کاسته نشد و در حالیکه تشییع جنازه شهدا برگزار و بازسازی ویرانیها را بلافاصله پس از بمبارانها آغاز می کردید،  زندگی عادی در شهر برقرار بود تا از یک طرف دشمن بداند که قادر نیست ایستادگی مردم را درهم شکند و از طرف دیگر رزمندگان اسلام در جبهه ها دلگرم به مقاومت مردم، با روحیه ای قوی به نبرد با متجاوزان ادامه دهند.
برخی تحلیلگران، آگاهی رژیم بعث عراق از جایگاه تأثیر گذار این شهر در پیروزی انقلاب و میزان تعهّد مردم مؤمن و مبارز آن در حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب و تقویت جبهه های حق علیه باطل را علت چنین قساوت و جنایت بر علیه این شهر مقاوم می دانند و گروهی هدفِ تمرکز صدامیان برای فلج کردن این شهر را فتح این شهر به عنوان کلید تسلّط بر استان خوزستان عنوان کرده اند که باید گفت هر دو تحلیل می تواند درست باشد زیرا اولاً حضور مردم این شهر در صحنهِ انقلاب و پافشاری مردم در تعقیب آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و نقش مردم این شهر بویژه جوانان قهرمان آن در برانگیختن سایر شهرهای ایران و دفاع از انقلاب و تقویت جبهه ها، واقعیتی آشکار بود و ثانیاً تصرف این شهر با پایگاههای نظامی متعدّد مستقر در آن و بعنوان گلوگاه کریدور شمال-جنوب کشور، می توانست به قطع ارتباط و تدارکات خوزستان و محاصره این استان منجر شده و فلج اقتصادی و سقوط نظام نوپای اسلامی را که هدف اصلی استکبار بود موجب گردد. با اینهمه باید گفت که هنوز بسیاری از زوایای پنهان ایثار و ایستادگی این شهر قهرمان وجود دارد که جهت عبرت آموزی نسلهای آینده باید این زوایای پنهان آشکار شود. انشاءا… .
روز مقاومت و پایداری را به هم میهنان عزیر بویژه دزفولی های قهرمان تبریک می گوئیم و علو درجات شهدای گرانقدر این شهر را مسئلت داریم.
موسوی زاده
 
 

 

برچسب ها : دزفول خوزستان جنگ تحمیلی