شماره خبر : 20464
منتشر شده در مورخ : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
ساعت : 10:4
آرزوی ۲۰ ساله مردم استان خوزستان!

آرزوی ۲۰ ساله مردم استان خوزستان!


این روزها که خبر توسعه خطوط و افزایش ایستگاههای قطار شهری در کلانشهرهائی که طرح تأسیس قطار شهری آنها همزمان با کلانشهر اهواز به تصویب رسید، رسانه ای می شود، مردم استان خوزستان و بویژه اهالی کلانشهر اهواز با تأسف و تأثّر شدید از خود می پرسند که چرا راه اندازی قطار شهری اهواز به آرزوئی محال تبدیل شده است.
داستان احداث مترو در مرکز استان خوزستان از داستان های عبرت‌آموز است که اثرات کم توجهی به مسائل استان را به خوبی نشان می دهد.  بیش از 20 سال قبل مسئله تاسیس مترو در مرکز استان وقتی مطرح شد که معاون عمرانی استانداری و شهردار وقت اهواز با هزینه شخصی و البته با بعضی مساعدت های دفتر فولاد خوزستان در آلمان (آسکوتک) به آلمان رفتند و ضمن بازدید از متروهای این کشور و مذاکره با بعضی شرکت های معتبر قصد داشتند در این جهت حرکتی بنمایند. اما با سفر معاون مزبور به خارج از کشور برای ادامه تحصیلات موضوع مسکوت ماند.   مدتی بعد رئیس وقت مجلس شورای اسلامی که به تقلید از سلف خود تاسیس مترو در کلانشهرهای کشور را مطرح می کرد،  با سر و صدای یکی از نمایندگان خوزستان اجباراً اهواز را نیز به چند کلانشهر که برای تاسیس مترو در نظر گرفته بودند، اضافه کرد، امّا در حالیکه تامین اعتبار برای مترو در سایر مراکز استانها از بودجه دولت تعیین شد، تامین اعتبار برای متروی اهواز مستلزم دریافت وام از بانکهای خارجی (فاینانس) گردید و از همین جا بن بستهای اجرای این طرح شروع شد.
نزدیک به دو دهه از تصویب طرح تأسیس قطار شهری برای ۶ کلانشهر کشور می گذرد و در حالیکه سالها است که مردم در این شهرها از موهبت قطار شهری برخوردارند گفته می شود که هنوز در کلانشهر اهواز پیشرفت کار این طرح چیزی حدود ۳۰ درصد است.  کلان‌شهرهائی که ضرورت تاسیس قطار شهری به منظور کمک به حل مشکلات ترافیکی در آنها مورد تایید قرار گرفته، همگی از مراکز استانهای کشورند. حل مشکل رفت و آمد در این شهرها که به دلایلی همچون تراکم جمعیت ساکن و نیز تردد دیگر اهالی استان برای مراجعه به ادارات کل و سایر مراکز خدماتی مستقر در مرکز استان، از ترافیک سنگین برخوردارند، به‌سود همه مردم استان می باشد و از دغدغه های همیشگی متولیان ذیربط بوده است.  اما در رابطه با قطار شهری مرکز استان خوزستان یعنی کلان‌شهر اهواز این نکته قابل توجّه و تأسفبار است که در حالیکه تأمین کل اعتبار تاسیس مترو در 5 کلانشهر دیگر از منابع داخلی (دولت) در نظر گرفته شد احداث مترو در اهواز عمدتا به تأمین اعتبار از منابع خارجی مشروط شد  که مالایطاق بودن این تکلیف و عملی نبودن آن بدلایل گوناگون از همان ابتدا آشکار بود و بعدها که با اثبات غیرعملی بودن تأمین اعتبار متروی اهواز از منابع خارجی، اعتباراتی ناچیز جهت تکمیل این طرح تصویب شد ظاهراً با مشکل تخصیص و جذب اعتبارات مواجه گردید و اختلاف نظر عمیق شهرداری و پیمانکار نیز مزید برعلّت شد.
اینک که ظاهراً از پیمانکار طرح خلع ید شده و قرار است قرارگاه خاتم اجرای طرح را به عهده گیرد امیداست که با همت شورا و شهرداری اهواز عقدهِ 20 ساله مردم گشوده شده و این طرح هرچه زودتر به سرانجام رسیده و مردم استان از مزایای آن برخوردار شوند. ان شاء ... .
موسوی زاده

 

برچسب ها : مردم استان خوزستان استان خوزستان قطار شهری