شماره خبر : 21879
منتشر شده در مورخ : ۲ مرداد ۱۴۰۲
ساعت : 8:27
زنگ خطر افزایش تصادفات جاده ای استان!

زنگ خطر افزایش تصادفات جاده ای استان!

                 
 
با وجود تصادفات فاجعه بار سالهای اخیر در استان خوزستان و وعده های داده شده برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز، ارتقاء کیفیت خودروهای ساخت داخل و جدیت بیشتر در کاستن از عوامل انسانی حوادث و مانند آن، آخرین آمار تصادفات جاده ای در استان زنگ خطر افزایش تصادفات جاده ای را بار دیگر به صدا درآورده است.
اواسط سال گذشته بود که در طول یک ماه، رئیس پلیس راه استان دوبار از افزایش نگران کننده تصادفات، بویژه تصادفات منجر به فوت خبر داد، افزایشی که عامل اصلی آن خطای انسانی تشخیص داده شد. و این در حالی بود که هنوز از تصادف وحشتناک کارگران در جاده اهواز خرمشهر، تصادف تأسفبار جاده ماهشهر-اهواز و تصادفات زنجیره ای جاده رامهرمز-بهبهان چندماهی بیشتر ماصله نداشتیم و انتظار می رفت این تصادفات فاجعه آمیز درس عبرتی برای مسئولین و رانندگان شده باشد. امّا برخلاف انتظار، روز گذشته خبری منتشر شد که حکایت از استمرار فاجعه افزایش تصادفات جاده ای دارد. در این خبر مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان افزایش 11 درصدی متوفیان و 9 درصدی مصدومان ناشی از تصادفات در استان در سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته را اطلاعرسانی کرده ومی گوید در حالیکه تعداد مصدومین و متوفیان ناشی از حوادث رانندگی در 3 ماهه اوّل سال گذشته بترتیب  4938 نفر و 258 نفر بوده، در سه ماهه نخست امسال این تعداد بترتیب به 5394 و  287 نفر افزایش یافته، این آمار نشان می دهد که گویا فجایع جاده ای یکی دو سال گذشته عبرت آفرین نبوده است.
 از آنجا که بیش از ۸۰ درصد حوادث جاده ای از خطای ارادی و قابل پیش بینی انسانی ناشی می شود و در بسیاری از کشورها با آموزش مردم، قاطعیت در نظارت و ارتقاء فرهنگ رانندگی این حوادث و خسارات ناشی از آنها به حداقل رسیده،  پس ما هم می توانیم و باید با آموزش و اقدامات فرهنگی این اهداف را محقّق کنیم،  امّا با توجّه به اینکه از یک طرف آمار این حوادث همچنان از میانگین جهانی بالاتر و لطمات آن به بهداشت روانی جامعه و اقتصاد کشور قطعی است و از طرف دیگر سال به سال بر رشد سرسام آور تعداد خودروهای وارده به ناوگان حمل و نقل کشور و مسافرتهای درون و برون شهری افزوده می شود،  لذا لازم است ضمن ارتقاء کیفیت وسائط نقلیه،  بخصوص خودروهای سواری،  که بنا به نقل مقامات ذیربط، ۷۰ درصد تصادفات استان را موجب می شوند، با آموزش مردم، قاطعیت در اعمال نظارتهای جاده ای، جدیت در اعمال قوانین بازدارنده و بهره گیری از سامانه های هوشمند، برای رسیدن سریعتر به شرایط مطلوب تلاش شود.  علاوه بر آن از آنجا که از یک طرف در استان خوزستان، دهها نقطه حادثه خیز وجود دارد که در پیدایش حوادث جاده ای نقشی چشمگیر دارند و از طرف دیگر جاده های اصلی و عمدتاً غیرترانزیتی استان زیر بار تردد خودروهای سنگین و باربری به مقصد استانهای دیگر قرار دارند، که عامل مهمی در فرسودگی و تخریب جاده های استان و افزایش نقاط حادثه خیز هستند لذا ضرورت دارد که با استفاده از اعتبارات ملّی اولاً جهت تردّد خودروهای سنگین، جاده های ترانزیتی مخصوص ساخته شود و ثانیاً تا ساختن جاده های اختصاصی نسبت به ترمیم و استحکام بخشی جاده های استان که براثر تردد خودروهای سنگین فرسوده یا تخریب می شوند، بفوریت اقدام شود.
موسوی زاده

 

برچسب ها : تصادفات جاده ای تصادفات استان  خوزستان