برنامه پنج ساله هفتم و انتظارات از نمایندگان استان!
هم اکنون لایحه برنامه پنجساله هفتم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور در مجلس شورای اسلامی مطرح است و امید می رود که نمایندگان فارغ از دغدغه های ذهنی ختم این دوره مجلس و انتخابات آینده که چندماه دیگر برگزار می شود، با عبرت آموزی از توفیقات کم و شکستهای بیشترِ شش برنامه توسعه گذشته، بتوانند بگونه ای برنامه هفتم را تدوین کنند که با جبران عقب ماندگیهای گذشته، اهداف سند چشم انداز بیست ساله در سال پایانی آن یعنی سال 1404 تا حد ممکن محقق گردد.
این برنامه به این جهت که آخرین برنامه پنج ساله منتهی به پایان برنامه بیست ساله یا سندچشم انداز است از اهمیتی دوچندان نسبت به برنامههای توسعه قبل برخوردار بوده و لذا دقّت و همت بیشتری برای تدوین و تصویب آن لازم است و دستگاههای اجرائی در تدوین لایحه و نیز مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در بررسی و تصویب این برنامه قاعدتاً فرصت یافته اند تا با ارزیابی نقاط قوّت و ضعف برنامه های پنج ساله گذشته، بخصوص برنامه های چهارم و پنجم و ششم که هریک بخشی از برنامه دراز مدت کشور یا سند چشم انداز بیست ساله بوده اند گامهائی در جهت ارزیابی و بسیج مجدد منابع کشور برای ادامه حرکت به سوی آرمانهای انقلاب اسلامی و چشمانداز بیستساله بردارند و اگرچه بنا به دلایلی که مکرّراً به آن اشاره شده، در برنامه های پنجساله گذشته، تحقق اهداف برنامهها بهنحو مطلوب میسر نشده، امّا به هرحال تجارب ذیقیمت و عبرتآموزیهای ارزشمندی صورت گرفته که می تواند دستمایه تنظیم سیاستهای برنامه هفتم شده و امید است با این دستمایه ها، برنامه هفتم بگونه ای طراحی شود که ضمن جبران عقب ماندگیهای برنامه های گذشته، با اجرای آن، اهداف بسیار مهم چشم انداز بیست ساله، همچون سرآمد بودن ایران در منطقه، محقّق گردد.
از نتایج به دست آمده از اجرای شش برنامهی توسعه گذشته، که عمدتا به وسیله معتقدین به نظریات توسعه اقتصادی غرب تدوین یافته بود، معلوم گردید که تقلید نابجا از نسخههای غربی توسعه و بیتوجهی به مبانی فرهنگی و اعتقادی و شرایط سیاسی و اجتماعی کشوری که اسلام و انقلاب اسلامی را در پشتوانه دارد، نه تنها نتایج مطلوبی به بار نمیآورد، بلکه به ضایع شدن منابع و افزایش تناقضات و انحرافات اجتماعی منجر خواهد شد. اینک با آشکار شدن ناکارآمدی نظریات اقتصادی غرب در توسعه متوازن و بازگشت اعتقادی به مبانی انقلاب اسلامی و با خودباوری و اعتماد به نفس بوجود آمده ناشی از استقرار دولت مردمی سیزدهم و مجلس انقلابی یازدهم که بهرهگیری هرچه بیشتر از ظرفیتهای کارشناسی کشور را موجب شده، امید میرود که لایحه ارائه شده از سوی دولت که باید براساس مبانی اسلامی ایرانی و سیاستهای کلی ابلاغی از سوی رهبر فرزانه انقلاب تدوین شده باشد، در مجلس شورای اسلامی با دقت و مهارتی شایسته مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت آخرین برنامهی پنجساله از چشم انداز بیست ساله، به قانونی موثّر برای رسیدن به اهداف ارزشمند چشمانداز تبدیل شود.
با در نظر گرفتن جایگاه و کارآمدی این قانون در حل ریشه ای مشکلات کشور، آنچه از نمایندگان استان خوزستان انتظار می رود این است که فرصت ارزشمند تدوین این قانون را از دست ندهند و با مشارکت فعّال در تدوین این قانون و جلب نظر سایر نمایندگان راه حلهائی عملی برای حل مشکلات استان در قانون بگنجانند تا بفضل الهی در ماههای پایانی عمر این دوره مجلس، نام نیکی از خود برجای گذارند. ان شاء ... .
موسوی زاده
برچسب ها : نمایندگان استان خوزستان مجلس شورای اسلامی مجلس
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند