شماره خبر : 22779
منتشر شده در مورخ : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
ساعت : 15:33
فرصتی برای ممنوعیت طرحهای انتقال آب بین حوضه ای!

فرصتی برای ممنوعیت طرحهای انتقال آب بین حوضه ای!

                            
 
هفته گذشته بار دیگر موضوع تحقیق و تفحص از عملکرد  وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه ای در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و این بحثی است که بدلیل بی اعتنائی مجریان به زیانهای زیست محیطی و اقتصادی گسترده آن و لطمات عمیقی که به معیشت میلیونها نفر از هموطنان وارد کرده، همیشه مطرح بوده و در برخی برهه ها نیز تصمیماتی جهت توقف اجرای آن گرفته شده لیکن براثر اعمال نفوذ متنفّذین حوضه های متقاضی هیچگاه اجرای این طرحهای زیانبار متوقف نشده است و این مسأله بویژه در استان خوزستان که بیش از مناطق دیگر کشور، از صدمات ناشی از انتقال آب بین حوضه ای متضرّر شده بخوبی مشهود است.
در اینکه پیشرفت یکپارچه کشور و آبادنی تمام روستاها و شهرهای میهن اسلامی، آرزوی قلبی هر ایرانی است تردیدی وجود ندارد، امّا توسعه نامتوازن و آبادانی بخشی از کشور، به قیمت عقب ماندگی و فداشدن بخشهای دیگر نه تنها مورد پذیرش و افتخارآمیز نیست، بلکه باعث بروز بدبینی، ناامیدی، کدورت و تفرقه بین مردم خواهد شد، که سمّی مهلک برای تعالی کشور است و این اتّفاقی است که متأسفانه در طول سالها، براثر اعمال نفوذ برخی متنفّذین و بی تدبیری بعضی تصمیم گیران رخ می داده و دلگیریهای زیادی را نیز به دنبال داشته است. نمونه بارز این توسعه نامتوازن و آبادانیِ نقطه ای، در استانهائی مانند اصفهان، کرمان و یزد قابل رؤیت است. در این استانها علیرغم عدم وجود بسیاری از ظرفیتهای طبیعی لازم، طرحهائی به اجرا درآمده که بدلیل فقدان توجیه فنی و اقتصادی، هزینه های اجرای آنها سرسام آور، بازدهیشان بسیار کم و بعضاً برای دیگر مناطق و کلِّ کشور زیانبار بوده است. ذکر همه این امتیازات و طرحها، خارج از ظرفیت این نوشته مختصر است، امّا یکی از شاخص ترین آنها اجرای طرحهای انتقال آب است که یکی از عوامل اصلی عقب ماندگیهای خوزستان و گرفتار شدن مردم در تنگناهای معیشتی است.
طرح انتقال آب از سرشاخه‌ رودخانه های استان خوزستان که عمدتاً به بهانه تأمین آب شرب مردم استانهای مقصد صورت می گرفت از حدود 70 سال قبل آغاز شده، این انتقال در ابتدا بمقصد استان اصفهان انجام شد امّا بعد از پیروزی انقلاب با قدرت گرفتن متنفذین این استان و استانهای کرمان و یزد در مجموعه اجرائی و قانونگذاری کشور انتقال آب به این استانها سرعت گرفت، بطوریکه تا کنون از طریق این طرحها، نزدیک 2میلیارد متر مکعب آب، که قبلاً زمینهای کشاورزی مرغوب خوزستان و معیشت میلیونها کشاورز خوزستانی و بختیاری را تأمین می کرد، به این استانها انتقال یافته تا صرف کشتهای نامرغوب در زمینهای کم بازده و صنایع فاقد توجیه اقتصادی شده و یا بستر تفریح و تفرّج مردم را در کنار زاینده رود و بوستانهای سرسبز فراهم کند و این طرحهای زیانبار در حالی به اجرا در آمد که از سوی مقامات استان و یا نمایندگان وقت خوزستان که بعضا ریاست برخی کمیسیون‌های ذیربط و مهم مجلس را به‌عهده داشتند، واکنش مؤثّری نشان داده نشده است.
اینک با توجّه به مطرح شدن مجدّد موضوع تحقیق و تفحّص از عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه ای در مجلس و وجود اسناد و مدارک علمی و کارشناسی فراوان در خسارتبار بودن چنین طرحهائی، انتظار می رود که مقامات استان و بویژه نمایندگان مجلس با ارائه این اسناد و مدارک در افشاء فجایع زیست محیطی و اقتصادی طرحهای انتقال آب و ممنوعیت موارد زیانبار آن مشارکت فعّال داشته باشند.
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : انتقال آب وزارت نیرو محیط زیست