شماره خبر : 23138
منتشر شده در مورخ : ۶ شهریور ۱۴۰۲
ساعت : 15:24
ضرورت اعلام نتیجه اجرای طرح مدرسه تابستانه مهارت

ضرورت اعلام نتیجه اجرای طرح مدرسه تابستانه مهارت

                             
 
پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان با برنامه‌های مفید و مؤثّر، به عنوان دغدغه اصلی بسیاری از خانواده‌ها و متولیان تعلیم و تربیت همیشه مطرح بوده و سال‌هاست که غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پربازده برای حال و آینده کشور در دستور کار نهادهای متعددی است که هریک می‌کوشند تا با برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های گوناگون سهمی در این سرمایه‌گذاری داشته باشند، لیکن علی‌رغم تلاش‌هائی که جهت هماهنگی بین این نهادها صورت می گرفته، تفرقه و موازی کاریها و حاکمیت سلیقه‌ها مانع موفقیت شده و دستاوردهای حاصل، غالباً با وقت و انرژی و هزینه‌های مصرف‌شده در این راه همخوانی نداشته است.  از آنجا که نظام رسمی تعلیم و تربیت به دلیل مأموریت ویژه و محدودیت زمانی و نیز محتوای متاثر از فرهنگ غربی، در تامین نیاز و انتظارات جامعه ما برای تربیت نسل‌های آرمانی، موفقیت مورد  انتظار را بدست نیاورده و از طرفی بهره‌گیری از تمامی لحظات مفید زندگی دانش‌آموزان برای تبدیل آنها به آینده‌سازانی موفق و سربلند که بتوانند مسئولیت سنگینی را که پروردگار متعال به عهده مسلمان ایرانی گذاشته است به عهده گیرند، ضرورتی تام دارد، لذا بهترین راه برای جبران این نقائص، بهره‌گیری از اوقات فراغت دانش‌آموزان است که در صورت فراهم شدن شرایط مناسب بهترین زمان برای کشف و رشد و به‌کارگیری استعدادها و توانمندی‌های آنان خواهد بود. 
به منظور غنی سازی اوقات فراغت، شناسائی استعدادها و کسب آموزشهای مهارتی دانش آموزان و افراد بازمانده از تحصیل در تعطیلات تابستانیِ امسال، وزارت آموزش و پرورش قبل از شروع تعطیلات تفاهمنامه ای تحت عنوان "طرح مدرسه تابستانه مهارت"  را با سازمان آموزش فنی و حرفه ای  به امضا رساند که براساس آن جامعه هدف یعنی دانش آموزان 12 تا 18 ساله می توانستند با ثبت نام و شرکت در این کلاسها به مهارتهای مورد علاقه خود دست یابند و با توفیق در کسب مهارت و قبولی در امتحانات مربوطه به دریافت گواهینامه دوره نائل شوند. قبل از اجرای طرح، پیش بینی کرده بودیم که با آماده سازی تمامی امکانات برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در طول تعطیلات تابستانی، اگر خانواده ها همّت کرده و در سطح وسیع به تشویق فرزندان خود برای شرکت در این دوره ها بپردازند، تعطیلات تابستان امسال به تعطیلاتی بسیار استثنائی در کیفیت بخشی به اوقات فراغت نسل آینده کشور تبدیل شود. بویژه آنکه بخش عمده برنامه ریزیهای صورت گرفته بدین منظور، بر "مهارت آموزی" تمرکز داشت که بارها از آن به عنوان کلید حل مشکل بیکاری و تضمین اشتغال پایدار کارجویان یاد شده و به مهارت آموزان چنان اعتماد به نفسی می دهد که بعضاً می توانند بلافاصله مهارت خود را سرمایه کسب و کاری قرار دهند.
اینک با نزدیک شدن به پایان تعطیلات تابستانی و احتمالاً پایان طرح مدرسه تابستانه مهارت انتظار می رود که نتایج اجرای این طرح و میزان مشارکت خانواده ها در زمان مناسب گزارش شود تا با ارزیابی این طرح که امیدواری زیادی به توفیق آن وجود دارد و می تواند یکی از بهترین الگوها برای این منظور باشد، جهت گیریها در موضوع غنی سازی اوقات فراغت اصلاح شود و با هدایت اینگونه طرحها در جهت استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش آموزان، هم غنی سازی بنحو مطلوب صورت گیرد و هم با آموزش مهارت، ضمن زمینه سازی برای تضمین اشتغال جوانان، تأمین نیروی انسانی ماهرِ مورد نیاز  بازار کار کشور نیز عملی شود. ان شاء ... .   
موسوی زاده

 

برچسب ها : مدرسه تابستانه مهارت دانش آموزان تعطیلات تابستانی