شماره خبر : 23636
منتشر شده در مورخ : ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
ساعت : 9:26
افزایش ۹۸ درصدی سوادآموزی در ایران

افزایش ۹۸ درصدی سوادآموزی در ایران

رئیس نهضت سوادآموزی گفت: در سواد آموزی استاندارد جهانی شش سال به بالا ۴ درصد بیشتر از کشورهای دیگر هستیم.

عبدی رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: سواد آموزی افراد از قبل انقلاب آغاز شده است. در ابتدای انقلاب ۴۸ درصد افراد باسواد بودند و امروزه این مقدار در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ به ۹۸ درصد رسیده است.

وی افزود: در سواد آموزی استاندارد جهانی شش سال به بالا ۴ درصد بیشتر از کشورهای دیگر هستیم.

او ادامه داد: در ایران افرادی هستند که سواد قرآنی دارند اما در سیستم آموزشی کشور این افراد بی سواد هستند در همین راستا ما در تلاش هستیم تا به تمام افراد مدرک ارائه دهیم.

عبدی گفت: متاسفانه نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصدی بی سوادی را در ایران و کشورهای دیگر ریشه کن کرد زیرا برخی از افراد به دلیل اختلال در یادگیری و ضریب هوش پایین نمی‌توانند سواد را یاد بگیرند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت:نهضت سواد آموزی در مرحله تحکیم برنامه‌های مختلف همچون کتاب‌های خاص برای فراموش نکردن سواد بزرگسالان دارد. کتاب‌ها مربوط باتوجه به اقشار مختلف مردم نوشته شده و باعث تغییر زندگی مردم می‌شود.

وی افزود:در شناسنامه تحصیلی افراد، مواردی که سواد آموزان آموزش دیدند ثبت شده است. در طرح رسا، رهیافت‌های کشورهایی که در زمینه نهضت سواد آموزی با یک‌دیگر همکاری می‌کنند ارائه می‌شود.

او ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نهضت سواد آموزی کاهش نرخ سواد بین شهرها و روستاها است.

عبدی بیان کرد: تمام مراحل آموزشی که به سواد آموزان ایرانی می‌دهیم به سوادآموزان اتباع نیز می‌دهیم این در حالی است که مبلغی از آن‌ها نمی‌گیریم و در برخی مواقع لوازم التحریر رایگان نیز به آن‌ها می‌دهیم.

وی ادامه داد: افرادی که تا سال ۹۲ در نهضت کار می‌کردند به دو روش جذب آموزش و پرورش شده‌اند. متاسفانه معلمان در نهضت سواد آموزی استخدام نمی‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان  علمی پزشکی  آموزش و پرورش

برچسب ها : نهضت سواد آموزی سواد آموز آموزش و پرورش