شماره خبر : 2667
منتشر شده در مورخ : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
ساعت : 21:2
امامزادگان؛پیام آوران اسلام ناب!

امامزادگان؛پیام آوران اسلام ناب!

یکم ذیقعده تا یازدهم آن در ایران، دهه کرامت است، دهه ای که در آن به تجلیل از امامزادگانی پرداخته می شود که ملّت ایران آشنائی عمیق خود با اسلام ناب را مرهون حضور آنان در ایران می داند، آغاز این دهه اوّل ذیقعده سالروز میلاد کریمه اهلبیت، حضرت معصومه سلام ... علیها و پایان آن میلاد مسعود امام هشتم علیه السّلام است.  ‌
اگرچه ایرانیها به دلیل داشتن پشتوانه غنیّ فرهنگی، در مواجهه با سایر ملّتها همیشه به دنبال جذب بهترین عناصر فرهنگی و همسو سازی آنها با فرهنگ خود بوده اند، لیکن موفقیّت آنان در گزینش مکتب تشیّع به عنوان مذهب رسمی، علل دیگری نیز داشته که مهمترین آن، حضور امامزادگان در ایران از همان قرون اول اسلامی و پراکنده شدن آنان در نقاط دور و نزدیک این کشور پهناور بوده، که موجب نشان دادن عملی اسلام راستین به مردم و کاشتن بذر محبّت خاندان رسالت در دل این مردم فرهیخته شده است. 
تاریخ نشان می دهد که از قرن اوّل هجری قمری امامزادگان بسیاری به ایران آمده اند که علل مختلفی برای ورود آنان ذکر شده است:
1-ایران از مراکز خلفای اموی و عباسی مانند شام وبغداد دور بود و لذا این امامزادگان و شیعیان مبارز از خطر گزند این دشمنان به ایران پناه می آوردند.
2-ایرانیان پیوند محبت آمیزی با خاندان رسالت داشتند و به جهت فرهنگ متعالی ایرانی زمینه ی گرایش شیعی در ایران بسیار مساعد بود و همین مساله در جذب آل رسول به سوی ایران اثری به سزا داشت.
3-حضور امام هشتم علیه السّلام در ایران به عنوان ولتعهد مامون نیز یکی دیگر از علل ورود امامزادگان به ایران و فراهم شدن فرصت آشنائی بیشتر مردم فرهنگمدار ایران با مکتب اهلبیت علیهم السّلام بود.
از احادیث و روایات چنین برمی آید که در بین 8500 امامزاده شناسائی شده در سراسر ایران، ارجمندترین آنان حضرت معصومه سلام ا...علیها است، که سالروز میلاد باسعادت ایشان، روز دختر نیز نامیده شده است. تا دختران ایران اسلامی و مادران فردا با سرمشق قرار دادن این بانوی بزرگوار سعادت دنیا و آخرت خود و ملّت ایران را تضمین کنند. این امامزاده والامقام با حضور ولو کوتاه مدت خود در ایران، چراغی در نشر علوم اهلبیت علیهم السّلام برافروخت که ً شهر مقدّس مدفن او یعنی قم به کانون برپائی بزرگترین قیام الهی تاریخ معاصر و نیز به مرکز جهانی تربیت علمای دین و ترویج اسلام راستین و فقه جعفری تبدیل گردید. در عظمت این بانوی گرامی همین بس که چهار امام معصوم از ایشان به بزرگی یاد کرده اندº جدّ بزرگوارشان امام صادق علیه السّلام، شهر قم را بهمین مناسبت حرم اختصاصی اهلبیت علیهم السّلام نامیده است و سه امام بعد، یعنی پدر، برادر و برادرزاده ایشان نیز بر عظمت و برکات مدفن شریف و وسعت شفاعتشان تاکید کرده اند.  ‌
آغاز دهه کرامت و میلاد کریمه اهلبیت علیه السّلام را به هموطنان عزیز و روز دختر را به دختران فاطمی سرزمین مان تبریک می گوئیم.
موسوی زاده
1400/03/22

برچسب ها : امامزادگان؛پیام آوران اسلام ناب! امامزادگان پیام آوران اسلام ناب!