شماره خبر : 2668
منتشر شده در مورخ : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
ساعت : 21:3
مقابله با سالمند شدن جمعیت و تمایل به فرزندآوری با حرف و شعار محقق نمی شود

مقابله با سالمند شدن جمعیت و تمایل به فرزندآوری با حرف و شعار محقق نمی شود

مقابله با سالمند شدن جمعیت و تمایل به فرزندآوری با حرف و شعار محقق نمی شود

مدتهاست صحبت از تشویق مردم به فرزند آوری   است و خطرات سالمند شدن  برای کشور مطرح می شود اما این مهم با حرف  و شعار، شدنی نیست و نیازمند کار کارشناسی است و مثل هر پروژه دیگری باید مقدمات و مراحل  خود را طی کند.در بحث  فرزند آوری چند قشررا باید درنظر داشت. یکی  خانواده هایی که اصلا اشتیاقی به این موضوع ندارند و یا ضرورت داشتن فرزند بیشتراز یکی یا دوتا را نمی‌بینند و حاضر نیستند جوانی خود را پای فرزندان بیشتر هدر  دهند و حتی با وجود تمکن مالی، زیر بار چند فرزندی نمی روند. دسته دوم زوج ها و خانواده هایی هستند که علاقمند به فرزند بیشتر هستند اما توان مالی اداره فرزندانشان را ندارند.این زوج ها  با حقوق یا درآمد اندکی که دارند حتی از عهده خرید وسایل ضروری بچه، مثل پوشک و اگر شیرمادر را نخورند، یک قوطی شیر درماه برنمی آیند. حالا اگر نیاز به درمان باشد یا احیانا بچه، بیماری خاصی داشته باشد که اصلا جوابگو نیستند.
دسته سومی هم هست که با توجه به اینکه از اقشار محروم  جامعه اند ، بدون اینکه بفکر چگونگی تامین نیازهای فرزندان خود باشند، دارای چند فرزند شده که بعد دچار  مشکلات عدیده ای می شوند  اما خیلی اهمیت نمی دهند. اینها همان کودکانی هستند که در  محلات فقیرنشین با پای برهنه  و لباس کهنه مشغول بازی در شرایط غیر بهداشتی دیده می شوند. در واقع طبقه مولد جامعه این قشر هستند که مسئولان اگر دغدغه کاهش جمعیت را دارند باید این کودکان رها شده  را دریابند تا بجای آنکه کمکی به افزایش جمعیت فعال بکنند، هرچه بزرگتر می شوند بخاطر فقر به انحراف کشانده نشوند.
‌و اما یک جمعیت دیگر کشور را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که به هر دلیل سرپرست خود را از دست داده اند و اکنون هم درآمدی ندارند درحالیکه هر کدام دارای چند فرزند هستند. چند میلیون نفر سرپرست خانوار داریم که این زنان تا قبل از کرونا درصورت داشتن توان جسمی درخانه های مردم کار می کردند که بعد از کرونا درآمد آنها قطع شد.
همچنین اگر مسئولین واقعا دغدغه کاهش جمعیت را دارند، باید بفکر اینهمه جوان که زمان ازدواج آنها رسیده ولی توان انجام اینکار را بخاطر مسایلی مثل اشتغال دارند، باشند.طبق آمارهای رسمی، ده میلیون جوان در سن ازدواج داریم که بلا تکلیف و شاهد بالا رفتن سن خود هستند و کسی به دادشان نمی رسد، که اگر این جوانها امکان ازدواج برایشان فراهم شود، قطعا علاقمند به داشتن فرزند هم  خواهند شد.بهرحال سالمند شدن کشور و امتناع از فرزند آوری درجامعه باید آسیب شناسی شود، شاید اینکار هم شده و دولتمردان پی به مسایلی دراین رابطه برده اند اما طبق معمول عزمی برای حل مشکل وجود ندارد تا ببینیم دولت بعدی با چنین مسائل ملموسی چه خواهد کرد.  ‌
مناظره دوم هم انتظارات را برآورده نکرد

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و این بار هم آنطور که باید و شاید آقایان حرف تازه و برنامه های مشخصی برای دولت احتمالی خود در صورت رای آوردن عرضه نکردند و بیشتر ادامه مطالب مناظره قبلی بود و حالا باید دید این وضعیت در مناظره امروز چه وضعیتی پیدا خواهد کرد. همچنین برخی از مناظره کنندگان به نحوه برگزاری مناظره انتقاد داشتند و خواستار تغییراتی در شیوه برنامه و سوالات بودند. به مجری هم این اختیار داده شده بود که هر جا صلاح بداند به نامزدها تذکراتی بدهد.
یکی از نامزدها هم معتقد بود اگر مناظره ها دو به دو باشد بهتر نتیجه خواهد داشت.
صیانت از حقوق زنان، حضور مذاهب و اقلیت ها در دولت، اصلاح نظام پرداخت ها، جلوگیری از مهاجرت نخبگان و لزوم برخورداری از مهارت همراه با گرفتن مدارک تحصیلی از مواردی بود که در مناظره دوم مورد بحث قرار گرفت.
فرصت های سه، چهار دقیقه ای مناظره ها هم ظاهراً زمان کافی برای پاسخگویی نیست و بیشتر این زمان به دادن جواب به رقبا می گذرد و وقتی می خواهند حرفشان را جمع بندی کنند، با تمام شدن فرصت تعیین شده، تریبون قطع می شود.
دستور جلوگیری از افزایش قیمت ها، یک کار نمایشی است

در خبرها بود که رئیس جمهوری به وزارت صنعت و معدن دستور داده از افزایش قیمت ها جلوگیری کند، این در حالی است که هر افزایش قیمتی با مجوز صادره از طرف وزارتخانه مربوطه انجام می شود. مگر خودشان مجوز نداده اند که هر سه ماه یکبار قیمت خودرو افزایش داشته باشد. مگر همین چند روز پیش با مجوز وزارت صنعت و معدن قیمت شوینده ها بالا نرفت¿یا گران شدن شکر مگر با مجوز دولت و وزارت صمت نبود¿و همین طور بالا رفتن قیمت بقیه کالاهای دیگر. روند افزایش قیمت ها هم این طور است که انجمن یا اتحادیه یا هر تشکل صنفی دیگر با توجیهاتی که عنوان می کند، درخواست بالا بردن قیمت های حوزه خود را می کند، وزارت مربوطه هم بعد از کمی تامل با این تقاضا موافقت و مجوز لازم را صادر می کند. 
حالا باید از دولت تدبیر و امید پرسید وقتی خودتان  عامل گرانی ها هستید، خود کرده را تدبیر نیست و ای کاش لااقل در این مدت اندک که به عمر دولت فعلی مانده، از انجام کارهای نمایشی خودداری می کردند چون اعتمادها سلب شده و سطح آگاهی ها بالا رفته است.

برچسب ها : مناظره دوم افزایش قیمت ها فرزندآوری