شماره خبر : 27213
منتشر شده در مورخ : ۱۷ آبان ۱۴۰۲
ساعت : 13:2
برگزاری اولین دوره آموزشی توسعه خوشه‌ای کسب و کار‌های روستایی

برگزاری اولین دوره آموزشی توسعه خوشه‌ای کسب و کار‌های روستایی

 

به همت شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان اولین دوره‌ی آموزشی توسعه خوشه ایی کسب و کار‌های روستایی روز در فرمانداری اندیمشک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان ضمن تقدیر و تشکر از همکاری و حضور فرماندار اندیمشک و دیگر مسئولان و فعالان اقتصادی، اهداف برگزاری این دوره‌ی آموزشی را به منظور جهت دهی صنایع کوچک و متوسط به سمت خوشه‌ای شدن عنوان کرد و گفت: حسب الامر استاندار خوزستان برای سازماندهی و شکل گیری خوشه‌های صنعتی در اواخر ماه گذشته سفری به استان همدان صورت گرفت که در این سفر جمعی از مدیران استان با خوشه‌های موفق سفال و مبل همدان آشنا شدند و رویکرد‌های موفقیت آمیز آنان را مورد بررسی قرار دادند.

مهندس علی مهدی پور، جهت دهی صنایع کوچک و متوسط به سمت خوشه ایی شدن را به عنوان یکی از راهکار‌های اساسی توسعه پایدار، مبنی بر اشتغال زایی، رفع بیکاری، محرومیت زدایی و توزیع عادلانه ثروت خواند و افزود: محوری‌ترین اهداف دوره‌ی آموزشی، آشنایی دهیاران، بخشداران، اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا، اتحادیه‌ها و فعالان اقتصادی با اصول و مبانی توسعه خوشه‌ای کسب و کار‌ها بوده است.

وی یادآور شد: استاندار محترم خوزستان با تاکیدات موکد و دستگاه‌های اجرایی پشتیبان استان استان نیز برای بالا رفتن بهره وری بهتر از محصولات تولیدی در راستای قرار دادن تولیدکنندگان در خوشه‌های مربوطه تلاش و حمایت‌های لازم را انجام خواهند داد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان؛ در ادامه به توانایی تولیدی شهرک‌های صنعتی استان اشاره کرد و گفت: استان خوزستان علاوه بر حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی ظرفیت‌هایی بسیار بالایی برای تولید در بخش‌های دیگر از جمله محصولات کشاروزی و دامی دارد که با تغییر الگو‌ها به سمت توسعه خوشه‌ای شدن، این کسب و کار میتوانند فعالیت بسیار بهتری داشته باشند.

مهندس علی مهدی پور در ادامه به تاثیر رشد تولید در اشتغال زایی اشاره کرد و افزود: هم اکنون ایجاد فرصت‌های شغلی از اساسی‌ترین برنامه‌های دولت در دست یابی به اشتغال زایی و رفع محرومیت است.

وی ادامه داد: به همین دلیل دولت با تشویق کارآفرینان و حمایت و ترغیب آن‌ها در توسعه و ایجاد بنگاه‌ های اقتصادی کوچک و متوسط توجه جدی خود را به این بنگاه‌ ها به عنوان راه حلی اساسی در دست یابی به توزیع عادلانه درآمد و ثروت، ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری و رشد اقتصادی و... معطوف ساخته است.

وی افزود: در این میان اندیمشک یکی از مناطقی است که قابلیت‌ های بسیار زیادی برای شکوفایی صنایع کوچک و متوسط داراست و به بیان دیگر صنایع و کسبو کار‌های آن ظرفیت‌های تشکیل خوشه ایی را دارند به همین دلیل اولین دوره آموزشی در آن برگزار شد.

وی هدف از برگزاری دوره‌ی آموزشی را فرهنگ سازی و آشنایی با تشکل‌ های خوشه‌ای عنوان کرد و افزود: محوری‌ترین اهداف دوره‌ی آموزشی، آشنایی بخشداران، دهیاران، اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا، اتحادیه‌ها و فعالان اقتصادی بوده است.

مهدی پور در ادامه به فرش دست باف اندیمشک اشاره کرد و اظهار داشت: اندیمشک ورای ظرفیت‌ های بالقوه ایی که در بسیاری از امور دارد فرش دستباف آن قابلیت‌های لازم برای مبدل شدن به یک خوشه‌ی صنعتی را داراست به همین دلیل دوره‌های آموزشی می‌تواند کمک کند تا این هدف زودتر محقق شود.

این گزارش می‌افزاید: پس از پایان دوره‌ی آموزشی یک روزه مقرر شد با راهبری شرکت شهرک‌ های صنعتی خوزستان فرمت‌های یکسان و هماهنگی تهیه شود که حاضران در این دوره نقاط قوت و ضعف، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه توسط مسئولان، بخشداران و دهیاران را مورد ارزیابی قرار دهند تا در مورد انتخاب خوشه، مدل توسعه خوشه‌ای و شبکه سازی با کمک مشاورین شرکت شهرک‌های صنعتی عملیاتی شوند.

شایان ذکر است: این نشست و دوره‌ی آموزشی که با حضور فرماندار، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های خوزستان و با همکاری معاونت‌های هماهنگی امور عمرانی و امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری سازمان صمت و با حضور جمعی از بخشداران، دهیاران، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و اعضای اتحادیه صنعتی و فعالان اقتصادی برگزار شد اعضای جلسه ظرفیت‌ها و چالش‌ها را بیان کردند.

برچسب ها : دوره آموزشی توسعه خوشه‌ای کسب و کار‌های روستایی کسب و کار‌ خوزستان