ورود کتابهای کمک آموزشی غیراستاندارد به مدارس با مجوز برخی مدیران
یکی از گلوگاههای تعارض منافع آموزش و پرورش در ارتباط با ناشران آموزشی است، گلوگاه تعارض منافع این بخش در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و در بخش تألیف آن است.رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: تعداد زیادی از ناشران، کتابهای کمک آموزشی فاقد استاندارد را تولید میکنند و در رایزنی با مدارس محصولات خود را به فروش میرسانند؛ ساماندهی کتابهای کمک آموزشی را مدنظر داریم.
مؤلف کتاب درسی باید کتاب را به گونهای تهیه کند که در شرایط نرمال، دانشآموز معمولی در مدرسه معمولی با داشتن معلمی که حدنصابهای آموزشی و مهارتی را کسب کرده، بتواند درس را مطالعه و یاد بگیرد و نیازی به مرجع دیگری نداشته باشد. حال اگر مولف کتاب درسی همزمان به تهیه کتاب کمک آموزشی خارج از سازمان اقدام کند، این سوال پیش میآید که وی بین منافع سازمان و منافع مالی خود که از محل فروش کتاب کمک آموزشی تامین میشود، کدام را انتخاب کرده؟ کتاب مناسبی تهیه کرده است که نیاز به محصول کمک آموزشی نداشته باشد؟
در مقیاس کوچکتر در سطح مدارس نیز شاهد مصادیق تعارض منافع هستیم، برخی مدارس به ناشران کمک آموزشی اجازه عرضه محصولات خود را میدهند و معلم به دانش آموزان میگوید کتاب کمک آموزشی ناشری خاص را تهیه کنید، همین اجبار دانش آموز به خرید کتاب کمک آموزشی یکی از مصادیق تعارض منافع در سطح مدارس است.
در همین رابطه حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند انتشارات مدرسه تحت فشار ناشران خصوصی از مأموریت اصلی خود که پشتیبانی از کتابهای درسی و دانش آموزان است، کنار گذاشته شده است چرا عناوین مرتبط با کتابهای درسی برای دانش آموزان در این انتشارات چاپ نمیشوند؟ اظهار کرد: مسئله این است که ما موافق تولید کتابهای کمک آموزشی به هر بهانهای و ورود آنها به مدارس نیستیم.
رایزنی ناشران کمک آموزشی با مدیران مدارس
وی افزود: تعداد زیادی از مراکزی که محتوای کمک آموزشی استاندارد تولید نمیکنند و فقط به قصد فروش و دریافت پول از دانشآموزان کتابهای کمک آموزشی را منتشر میکنند در حال فعالیت هستند و حتی این ناشران به مدارس وارد شده و مدیر مدرسه را راضی میکنند با اجازه او کتابهای خود را در مدرسه عرضه کرده و به دانش آموزان بفروشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه قانونگذار فرصت قانونی به ما داده است اما به طور کامل از آن استفاده نکردیم، گفت: مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش به ساماندهی منابع کمک آموزشی اشاره دارد و این وظیفه را به سازمان پژوهش واگذار کرده است، این سازمان باید از این فرصت استفاده و به وضعیت سامان دهد اما به دلیل گستردگی و تنوع ناشران کمک آموزشی و ضعف پیگیری در تشکیل شورای سیاستگذاری و شورای برنامهریزی آموزشی که در این ماده قانونی پیشبینی شده کار به خوبی پیش نرفته است.
ملکی مطرح کرد: این مسیر را با جدیت آغاز کردیم و کارگروهها فعال هستند تا بتوانیم وضعیت را بهتر سامان دهیم البته تصمیم نداریم با این مسئله به صورت سلبی برخورد کنیم چه بسا منابع کمک آموزشی مناسب هم تولید شده باشد و باید از آنها بهرهبرداری شود.
وی در پایان گفت: از ظرفیت انتشارات مدرسه باید بهرهبرداری لازم را داشته باشیم و تولیدات این انتشارات در مدل معینی معنا و مفهوم پیدا کند چون اگر برای عملیاتی کردن مصوبه 828 مدل نباشد و انتشارات مدرسه فقط منابع کمک آموزشی تولید کند حتی در این انتشارات فرهنگی و تربیتی، ممکن است تولیدات نامطلوب داشته باشیم که نمونههایی در گذشته بوده است.
برچسب ها : کتابهای کمک آموزشی مدارس آموزش
- سید حسن نصرالله: اسرائیل تاوان سختی خواهد داد/ پشتیبانی لبنان از مقاومت فلسطین ادامه می یابد
- پزشکیان: بنای ما گسترش روابط بر اساس احترام متقابل است، اما حرف زور را نخواهیم پذیرفت
- تبدیل «پرنده کرار طرح رسول» به یک «پرنده شبکه پذیر»
- سیاستهای دوگانه کشورهای حاکم بر مسائل ورزش بینالمللی در بازیهای اخیر محسوس بود
- واردات خودروهای نو ادامه دارد
- تداوم رشد مثبت فعالیتهای اقتصادی کشور
- وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: آییننامه واردات خودروهای کارکرده اصلاح میشود/ در مورد واردت آیفون هنوز مستندی ندارم
- معاون بانک مرکزی خبر داد: تامین ۵۰ همت منابع جدید برای وام ازدواج و فرزندآوری/ ثبتنام متقاضیان شبانهروزی میشود