شماره خبر : 28091
منتشر شده در مورخ : ۱۹ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 12:31
لزوم تامین زمین برای راه اندازی مرکز جامع اوتیسم در خوزستان

لزوم تامین زمین برای راه اندازی مرکز جامع اوتیسم در خوزستان

 

مسئول انجمن کودکان اوتیسم خوزستان بر تامین زمین برای ساخت و راه اندازی مرکز جامع اوتیسم در استان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، مریم مرمضی گفت: از سال ۹۵ تاکنون پیگیر زمین برای ساخت مرکز جامع افراد مبتلا به اوتیسم در خوزستان بوده ایم، ولی تاکنون این امر محقق نشده است.

وی افزود: انجمن اوتیسم برای حمایت از مبتلایان این بیماران در ایران در سال ۹۲ تاسیس شد و آمار اوتیسم یک به ۱۰۰ بود، یعنی از ۱۰۰ تولد یک نفر دچار اختلالات اوتیسم می‌شد، ولی درحال حاضر براساس آمار جهانی از ۵۶ تولد یک نفر با اختلال اوتیسم به دنیا می‌آید.

مرمضی ادامه داد: این اختلالی است که در دوران جنینی قابل تشخیص نیست و غربالگری‌ها نیز نمی‌توانند آن را تشخیص دهند، چیزی حدود ۲۳۵ ژن وجود دارد که می‌تواند باعث علت اختلال اوتیسم در این افراد شود.

مسئول انجمن کودکان اوتیسم خوزستان می‌گوید: انجمن قصد داشت یک مرکز جامع راه اندازی کند که همه مشکلات شامل کاردرمانی و یا طیف‌های شدید نیاز به نگهداری شبانه روزی را پوشش دهد از این نظر باید این امکانات در یک محل متناسب با نیازهر فرد در نظر گرفته شود که تاکنون محقق نشده است.

وی اضافه کرد: نیاز افراد اوتیسم به حضورشان در جامعه بر می‌گردد و از این نظر نیز اماکن عمومی و پارک‌ها در این زمینه مناسب سازی نشده است، اگرچه شرایط باید به گونه‌ای باشد که که همه افراد سالم و معلول بتوانند استفاده کنند.

مرمضی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات افراد دارای اوتیسم خدمات دندانپزشکی زیر بیهوشی است که عملا در خوزستان برای افراد بزرگسال این خدمت را انجام نمی‌دهد، اگرچه محلی در دانشکده دندانپزشکی برای خدمات دندانپزشکی در نظر گرفته شده، ولی تجهیزات ندارد.

وی گفت: هزینه نگهداری کودکان دارای اوتیسم بالغ بر ۱۰۰ میلیون ریال بوده که برای خانواده‌ها بسیار سنگین است، هر جلسه کار درمانی حدود ۲ میلیون ریال هزینه دارد که ۱۶ جلسه در ماه نیاز است و براساس تعرفه بهزیستی چیزی نزدیک به ۴۰ میلیون ریال را بهزیستی تقبل می‌کند.

مرمضی تعداد افراد اوتیسم که در انجمن اوتیسم ثبت شده اند را نزدیک به ۶۰۰ کودک اعلام کرد و افزود: مرکز بهداشت برای شناسایی افراد دارای اوتیسم و غربالگری آن‌ها هنوز راه اندازی نشده است؛ باید این کار صورت بگیرد تا کودکان زیر ۲ سال در مراکز بهداشت غربالگری و تشخیص داده شوند.

وی ادامه داد: خیلی از خانواده‌های دارای فرد اوتیسم نیازمند به مستمری و دریافت حق پرستاری هستند که می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات آن‌ها را برطرف کند، ولی اعتباری که برای بهزیستی در نظر گرفته شده کم است و درخواست می‌کنیم که بودجه این بخش بیشتر و این موارد تسهیل شوند.

برچسب ها : راه اندازی مرکز جامع اوتیسم در خوزستان اوتیسم خوزستان