شماره خبر : 28108
منتشر شده در مورخ : ۲۰ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 11:49
حرکت به سمت تولید انسولین‌های طولانی اثر در کشور

حرکت به سمت تولید انسولین‌های طولانی اثر در کشور

 

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو از حرکت تولید کنندگان ایرانی به سمت تولید انسولین‌های طولانی اثر و قرص‌های آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید حیدر محمدی در مراسم تولید نخستین انسولین نسل جدید در کشور با اشاره به پیشرفت علم داروسازی در حرکت به سمت انسولین‌های طولانی اثر و قرص‌های آن گفت: امروز یکی از قلم‌های طولانی اثر در ایران تولید شد؛ همچنین انسولین‌های هفته‌ای نیز انقلابی در حوزه درمان دیابت است که در کشور ما نیز تولیدکنندگان به سمت تولید آن و نیز قرص انسولین حرکت کرده‌اند؛ به طوری که مراحل تحقیقاتی آن در حال انجام است و ظاهرا در مسیر مطالعات بررسی ارزیابی قرار دارد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ۱۰درصد از بازار دارویی دیابت در کشور نیز مربوط به انسولین‌های قلمی است، گفت: مصرف انسولین قلمی نسبت به گذشته بیشتر شده است؛ به طوری که در سال‌های قبل انسولین‌های ویالی و رگولار بیشتر در کشور مصرف می‌شد، اما در ادامه به تدریج مصرف سوق پیدا کرد به سمت انسولین‌های قلمی و امروز شاید انسولین‌های ویالی دیگر چندان سهمی در بازار ندارند و سهم‌شان در بازار بیشتر از سه الی چهار درصد نیست و همین موضوع اثربخشی انسولین‌های قلمی و آنالوگ و راحتی استفاده از آن‌ها را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: به استناد آمار‌های سازمان بهداشت جهانی از بیماری دیابت، حدود ۹۰ درصد از جمعیت دیابتیک دنیا از دارو‌های خوراکی این بیماری استفاده می‌کنند و حدود ۱۰ درصد نیز مصرف کننده انسولین تزریقی هستند.

حیدر محمدی با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری‌های مزمن پرهزینه در دنیا و از جمله ایران است، گفت: اکثر کشور‌ها و دولت‌های توسعه یافته هزینه‌های زیادی را صرف درمان دیابت می‌کنند؛ به طوریکه بخشی از هزینه‌ها برای پیشگیری، در حوزه بهداشت مصرف می‌شود و بخشی هم برای درمان است؛ البته امروزه دنیا بیشتر به سمت پیشگیری از این بیماری در حال حرکت است.

معاون وزیر بهداشت به پویش ملی سلامت خانواده در ایران و غربالگری دو بیماری فشارخون و قندخون معاونت بهداشت وزارت بهداشت اشاره و تاکید کرد: در کشور پویشی برای شناسایی افراد دیابتیک و فشارخون بالا و یا افراد در معرض خطر این بیماری در حال انجام است که اقدامی در راستای پیشگیری و درمان به موقع این بیماری‌هاست.

حیدر محمدی همچنین گفت: سال گذشته متفورین بیشترین تولید و مصرف را در دارونامه کشور داشته است؛ بنابراین پرمصرف‌ترین و پرتیراژترین دارو از نظر تولید، متفورمین است.

برچسب ها : انسولین‌ معاون وزیر بهداشت وزیر بهداشت