شماره خبر : 28405
منتشر شده در مورخ : ۱ دی ۱۴۰۲
ساعت : 14:48
*حمل و نقل، محور توسعه کشور*

*حمل و نقل، محور توسعه کشور*


به گزارش خبرنگار نور خوزستان روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه در چهارمین روز از هفته حمل و نقل نشست خبری با حضور مهندس محمد علی مرادی سرپرست راه آهن جنوب و اصحاب رسانه در محل سالن جلسات ctc این اداره برگزار شد.
در این نشست ، مرادی حمل و نقل را  محور توسعه هر کشور عنوان کرد و گفت: اگر کشوری بخواهد در حوزه های مختلف پیشرفت  داشته و زمینه پویایی و رفاه جامعه فراهم شود، باید زیر ساخت  های حمل و نقل پیشرفته و محور اصلی توسعه باشد.
وی در ادامه گفت: بارویکرد دولت سیزدهم و نگاه ویژه آن به حوزه حمل و نقل، بخصوص حمل و نقل ریلی به دلیل مزایای بسیار مانند کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات، افزایش ایمنی و آسایش تلاش های بسیاری در دست اقدام است.
سرپرست راه آهن جنوب افزایش جابجایی مسافر و بار را دلیل اهمیت آن عنوان کرد و گفت: از نه ماهه امسال حدود یک میلیون و دویست هزار نفر مسافر توسط قطارهای سراسری جابجا شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش جابجایی مسافر داشتیم که بعد از تهران و مشهد در رتبه سوم قرار گرفتیم . در حوزه قطارهای استانی حدود ۶۰۰ هزار نفر مسافر جابجا شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش جابجایی در حوزه قطارهای حومه ای  داشتیم که بعد از تهران رتبه دوم جابجایی بوده است. 
وی  در ادامه گفت: جابجایی مسافر در قطارهای حومه ای در مسیر های اندیمشک، خرمشهر، ماهشهر و سربندر به صورت روزانه صورت می‌گیرد.
مرادی در خصوص،جابجایی بار توسط راه آهن جنوب گفت:  با توجه به قرار داشتن بندر امام،  بندر ماهشهر، مرز شلمچه، فولاد خوزستان و منطقه آزاد اروند در مسیر فعالیت راه آهن، اهمیت بسیار زیادی در زمینه جابجایی بار را در منطقه و در کشور داریم.  بندر امام مبدأ  ورود کالاهای اساسی به کشور است و راه آهن سهم خود را در جابجایی بار از بندر امام ادا می کند. در بهار امسال روزانه ۱۵۰ واگن بار جابجایی کالاهای اساسی از این بندر صورت گرفته است.
وی همچنین عنوان کرد: محصولات نفتی صادراتی و فولاد خوزستان از عمده بارهایی است که توسط راه آهن جنوب جابجا می‌شود که عملکرد ما ۶/۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری بوده که رتبه چهارم کشور را داریم.
مرادی یادآور شد که افزایش آمار جابجایی مسافر و بار، اهمیت راه آهن جنوب در شبکه ریلی را مشخص،می کند. 
سرپرست راه آهن جنوب در زمینه اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم گفت: در نه ماهه امسال پروژه  دو خطه شدن مسیر اهواز اندیمشک تا ایستگاه بامدژ به طول ۷۰ کیلومتر  اجرا شد و ۴۰ کیلومتر باقیمانده ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در بهمن ماه به صورت کامل بهره برداری خواهد شد. 
یکی دیگر از اقدامات به عمل آمده احداث خط مستقیم ریل باس خرمشهر به شلمچه، با هرینه بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان، برای تردد رایگان زوار بود که حدود ۱۸۰ هزار نفر مسافر جابجا شدند که یک رکورد تاریخی برای راه آهن جنوب بود. 
وی در ادامه گفت: یکی از مهمترین دستاوردها طرح احداث راه آهن بصره شلمچه بود که پس  سالیان متمادی پیشرفت های بسیاری در زمینه حل مشکلات این طرح داشتیم و اکنون عملیات مین روبی از مرز شلمچه به سمت بصره آغاز شده است. همچنین در جزیره سندباد بصره عملیات تجهیز کارگاه و نقشه برداری جهت احداث پل بر روی اروند در این نقطه انجام شده است.
مهندس مرادی گسترش سالن مسافری ایستگاه اهواز، احداث زیر گذر سکوی دوم و نصب پله برقی و آسانسور، ساخت بزرگترین مرکز تعمیرات لکوموتیو را از دیگر اقدامات راه آهن جنوب عنوان کرد.
مرادی در خصوص زمان طولانی سفر با قطار در محور خوزستان به تهران   گفت: شرایط جغرافیایی محور لرستان به خوزستان، تردد بی شمار قطار و یک خطه بودن مسیر سبب کاهش سرعت و افزایش زمان سفر می شود، ولی خط اندیمشک به خرم آباد و دورود در حال احداث است که دوخطه شدن این محور باعث کاهش زمان سفر می شود.
سرپرست راه آهن جنوب در زمینه سرمایه گذاری و رفع کمبودها گفت؛‌ همه چیز به زیر ساخت ها و تخصیص اعتبار بستگی دارد.
وی افزود: راه آهن در شورای حمل و نقل استان که زیر مجموعه وزارت راه بوده  و راه آهن، فرودگاه،  بنادر و راهداری را شامل می شود، اولویت ها را بیان می کند. ولی ایجاد خطوط راه آهن برعهده  معاونت ساخت و توسعه است که زیر مجموعه وزارت راه می باشد، و تامین اعتبار توسط  سازمان برنامه و بودجه صورت می گیرد.
در پایان این نشست اصحاب رسانه از کارگاه تعمیرات اساسی واگن های باری بازدید کردند. یکی از مسئولین این مرکز عنوان کرد: در این مرکز تعمیرات اساسی واگن های باری هر سه سال یکبار  و تعمیرات
واگن های مسافری سالانه  در تهران صورت می گیرد.
در پایان، اصحاب رسانه از پل سیاه اهواز بازدید به عمل آوردند.
لازم به ذکر است پل سیاه در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی همزمان با احداث راه آهن سراسری ایران بر روی کارون احداث شد و به دلیل اهمیت ویژه ای که در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم داشت "پل پیروزی" لقب گرفت. 
پل سیاه در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۷۸ به عنوان اثر ملی به ثبت رسید.

برچسب ها : * حمل و نقل محصولات نفتی فولاد خوزستان