شماره خبر : 30712
منتشر شده در مورخ : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : 12:2
شناسایی چهره‌ به چهره بازماندگان از تحصیل و جذب آنها در نظام آموزشی

شناسایی چهره‌ به چهره بازماندگان از تحصیل و جذب آنها در نظام آموزشی

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت زبان‌آموزی دانش آموزان دو زبانه مناطق روستایی و مرزی گفت: حدود ۸۰۰۰ مدرسه تحت پوشش زبان آموزی قرار گرفته و امیدواریم این آموزش‌ها در ادامه مسیر استمرار داشته باشند.

به گزارش ایسنا، حمید طریفی با بیان اینکه در دوره ابتدایی سه عنصر معلم، دانش آموز و خانواده به عنوان ارکان جریان تربیت هستند گفت: بیشترین جذب‌ها در نظام آموزش و پرورش در سه سال اخیر در دوره ابتدایی صورت گرفته است و پنجره فرصت تاریخی روزآمد سازی نیروی انسانی در دوره ابتدایی رقم خورد؛ در ادامه این مسیر بحث توانمندسازی معلمان را داشتیم که در قالب طرح شهید همت حدود ۱۹۶ هزار معلم با اولویت معلمانی که کمتر از ۵ سال سابقه کار داشتند تحت آموزش قرار گرفتند.

وی  با اشاره به اهمیت زبان‌آموزی دانش آموزان دو زبانه مناطق روستایی و مرزی گفت: حدود ۸۰۰۰ مدرسه تحت پوشش زبان آموزی قرار گرفته و امیدواریم این آموزش‌ها در ادامه مسیر استمرار داشته باشند.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: در بحث بازماندگان از تحصیل سامانه‌ای برای اولین بار طراحی شده که به صورت چهره به چهره بازماندگان شناسایی و کار جذب آن ها در نظام آموزشی و دریافت خدمات آموزشی تسهیل می‌شود.

طریفی به برنامه‌های سال آینده اشاره کرد و گفت: به صورت ویژه تحول دوره اول ابتدایی را در دستور کار داریم؛ در حین اینکه سازماندهی نیروی انسانی را به شکل نظام دوری در بخش قابل توجهی از مدارس داریم تا بدین ترتیب یک معلم بتواند سه سال متوالی در کنار دانش آموزان خود باشد تا شناخت دقیقی از توانمندی‌ها، استعدادها و نیازهای دانش‌آموزانش به دست آورد، اینگونه معلمان ارتباط موثرتری با خانواده‌ها برقرار و در یک کار مشترک و هماهنگ مسیر رشد و شکوفایی و استعدادهای دانش‌آموزان فراهم می‌شود.

وی در ادامه به طراحی و استقرار الگوی همگانی پرورش استعداد مهارت آموزی و خلاقیت پروری در سطح مدارس اشاره و افزود: اولویت بخشی به مدارس دولتی به خصوص در دوره ابتدایی اهمیت داردغ باید کیفیت آموزشی و آموزش تمام ساحتی را تضمین کنیم تا مدارس به مکانی به عنوان کانون تربیتی محله تبدیل شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید انواع و اقسام آموزش‌ها در مدرسه برقرار باشد ادامه داد: چیزی تحت عنوان کانون‌های پرورش استعداد خلاقیت پروری در سطح مدرسه باید داشته باشیم، حدود ۱۰۰ ساعت در سند برنامه درسی ملی در اختیار مدارس قرار داده شده که از این ۱۰۰ ساعت در خلال برنامه درسی و بسته‌های تربیتی یادگیری استفاده می کنیم؛ در بحث مهارت آموزی، پرورش خلاقیت‌ها و پرورش استعدادهای دانش آموزان را باید داشته باشیم تا زمان غیر آموزشی و ایام تعطیل، مدرسه به صورت پویا و فعال در خدمت دانش آموزان باشد.

طریفی با اشاره به اینکه بحث شایستگی‌های حرکتی و سواد حرکتی در دوره ابتدایی مهم است گفت: با تجهیز فضای ورزشی و تربیت معلمین چند مهارتی می توانیم هویت دوره ابتدایی را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه نظام دوری به صورت آزمایشی در ۶۴۰ کلاس درس انجام شده افزود: معلم به مدت ۳ سال با دانش آموز است و این طرح در مدارسی که شرایط و آمادگی داشته باشند، اجرایی می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش کار مربیان پیش دبستانی و مربیان مهد کودک را سخت‌ و موثر و حساس عنوان کرد که مسئولیت سنگینی برعهده دارند.

 

برچسب ها : بازماندگان از تحصیل نظام آموزشی آموزش و پرورش