شماره خبر : 30878
منتشر شده در مورخ : ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
ساعت : 19:3
راوی گفت: چرا با آن همه حفاریها و گرفتاری‌های مردم و هزینه ها باز هم اهواز، زیر آب رفت؟

راوی گفت: چرا با آن همه حفاریها و گرفتاری‌های مردم و هزینه ها باز هم اهواز، زیر آب رفت؟


استاندار خوزستان پس از تکرار آبگرفتگی ها در اهواز در پی بارندگی های روزهای اول سال گفته : < دولت سیزدهم به دنبال اجرای طرح کامل فاضلاب و آب های سطحی است.>
اگر سخنرانی ها و وعده هائی که در گذشته برای اجرای پروژه یا طرح جامع فاضلاب اهواز که از سوی مدیران و مسئولان کشوری و استانی داده شده، از آرشیو خبرها استخراج شود، خواهیم دید که سالهاست چنین وعده‌هایی داده شده و اعتبارات نجومی با هدف اجرای این پروژه به این شهرستان اختصاص داده اند و همین سال گذشته هم چقدر مردم به خاطر حفاری های آبفا به زحمت افتادند که در برخی مناطق شهر، هنوز هم خرابی ها مرمت نشده اما دیدیم بارندگی اول امسال نشان داد که هر چه در این باره رشته اند، پنبه است و باز هم شهر زیر آب رفت بدون آن که از کسی پرسیده شود، آن همه خرابیها و به قول خودشان رفع نقاط آسیب پذیر چه حاصلی داشت؟ البته استاندار هم به این موضوع واقف است و گفته: <طرح فاضلاب و شبکههای آبهای سطحی، در دولت های مختلف دنبال شده و این دولت بطور قوی تر وارد میدان شده است.> که ای کاش آقای محراب دستور می داد دلایل آبگرفتگی وسیع اخیر در اهواز، علیرغم آنهمه دنبال کردن طرح ها، حتی در نقاطی که تقویت شده بررسی و رسانه ای شود. 
به عبارت دیگر اگر قرار باشد در پی هر بارندگی، آبهای سطحی دفع نشوند و برای خالی کردن آب ها، صدها پمپ با بسیج دستگاها فعال شوند، پس فایده اقدامات گذشته در این باره چیست و چطور می توان مطمئن شد که اعتبارات به درستی هزینه شده اند، هر چند هنوز آبفای استان از بدهکارترین دستگاههای استان است و در مواردی قادر به پرداخت حقوق به موقع کارکنان خود نیست.
وعده آغاز افزایش قیمت ها از امسال، تحقق یافت
سال گذشته بارها اعلام شد که دولت برنامه ای برای افزایش قیمت ها تا آخر امسال (سال 1402 ) ندارد و معنی آن این بود که افزایش قیمت ها در سال 1403 اجرایی خواهد شد و الحق و الانصاف روی این حرف ماند، هر چند در جائی که بالا رفتن قیمت ها نیاز به مصوبه دولت نبود این کار انجام شد. خلاصه این که اولین خبر در این مورد مصوبه افزایش 35 درصدی تعرفه های پزشکی بود که شایع شد تا 50 درصد بوده  ومعاون درمان وزارت بهداشت آن را تکذیب کرد و گفت همان 35 درصد است که البته معمولاً اینطور بوده و ابتدا مرگ شایع می شود تا مردم به تب راضی شوند. 
ضمناً این افزایش قیمت فقط به تعرفه‌های درمانی خلاصه نمی شود و حتماً روی تعرفه‌های بیمه تکمیلی و مسایل جانبی اثر گذار خواهد بود. با توجه به این وضعیت، بسیاری از مردم که قدرت مراجعه به پزشک و تهیه دارو را ندارند، ناگزیر خود درمانی می کنند و وقتی وارد یک داروخانه می شویم، با افرادی برخورد می کنیم که بدون داشتن نسخه، داروهایی که فکر می کنند مصرفشان بیماری آنها را تا حدی درمان می کند، خریداری و مصرف می کنند که چه بسا نتیجه هم نمی گیرند اما چاره‌ای ندارند. بنابراین انتظار این است که بیمارستان ها با بیماران کم بضاعت همکاری بیشتری کنند و با تشخیص مددکاری، از چنین بیمارانی وجهی مطالبه نکنند.
آیا تنها دلیل کارشناسی، افزایش تلفات انسانی حوادث رانندگی، پائین بودن میزان جریمه هاست؟
در تعطیلات امسال نوروز، متاسفانه تعداد فوتی های ناشی از حوادث رانندگی رکورد زد و از 700 هزار نفر گذشت. در این باره وزیر کشور به این نتیجه رسیده که جرائم رانندگی بازدارندگی ندارد و باید به روز شوند. 
وی معتقد است برخی از جرائم رانندگی خیلی قدیمی است و به همین دلیل بازدارندگی ندارند. شاید واقعاً مهمترین علت افزایش تلفات رانندگی قدیمی بودن میزان جرائم رانندگی است. اما بهتر نیست برای دست یافتن به دیگر دلایل مشکلات و آسیب های اجتماعی، نظرات فنی و کارشناسی اهلش مد نظر قرار گیرد؟ 
سکانداری استاندار در زمان آبگرفتگی شهر، معنادار بوده یا ...
در جریان آبگرفتگی بارندگی اخیر اهواز، استاندار خوزستان بدون اطلاع قبلی به ساختمان شهرداری اهواز رفت و در دفتر شهردار شخصاً امور کنترل و رسیدگی به وضعیت آبگرفتگی و سیلابی شدن مناطق شهر را به عهده گرفت. حالا باید دید که این اقدام استاندار چگونه تفسیر و تحلیل خواهد شد؟عدهای چنین کاری را یک اقدام مقتدرانه و دلسوزانه تعبیر کردند و گروهی چنین حرکتی را ناشی از نا امید بودن استاندار از قدرت مدیریتی و تصمیم گیری مدیریت شهری می دانند. 
آنچه که در این میان بهتر است مورد توجه قرار گیرد این است که وضعیت بحرانی شهر در زمان بارندگی می تواند معیاری برای سنجش میزان مدیریت های دستگاه ها باشد، همین طور نحوه کمک رسانی و انجام مسئولیت های اجتماعی سازمان ها و نهادهایی که امکانات کمک رسانی شهر را دارند، ملاک احساس مسئولیت آنهاست و باید در ارزشیابی عملکرد مدیران مد نظر قرار گیرد تا هر جا خوب کار شده  کارآمدی مدیر و دستگاه مربوطه معلوم شود. 
البته منظور حلوا حلوا کردن به خاطر انجام وظیفه نیست بلکه ملاکی باشد برای کنار زدن ناکارآمدها.
 

برچسب ها : استاندار خوزستان تلفات رانندگی جرائم رانندگی