شماره خبر : 31628
منتشر شده در مورخ : ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 22:25
راوی گفت: بعضی شوراها با انتظارات استاندار فاصله زیادی دارند  ‌

راوی گفت: بعضی شوراها با انتظارات استاندار فاصله زیادی دارند  ‌


استاندار خوزستان در همایش ملی شوراها، کلی درباره آنها غُلو کرد. آقای محراب از جمله گفت: شوراها بهترین امین و طرف مشورت مدیران هستند. وی همچنین گفت: شوراها بهترین اتاق فکر برای مسئولان بوده و می توانند یار بخش اجرائی باشند.  ‌
عرض شود که سابقه و عملکرد اکثر شوراها نشان داده که آنها در کار خود مانده اند کجا برسد به اینکه طرف مشورت و اتاق فکر مسئولان باشند. نمونه اش هم همین شورای شهر کلان شهر خودمان که می بینیم خلاف نظر استاندار که انتظار دارد< اختلاف بین اعضای شوراها باید برچیده و دوستی ها با هم گره بخورد> دودستگی تا آنجا بیداد می کند که سیزده جلسه شورا بدلیل حدنصاب نرسیدن حضور اعضا تشکیل نشده است، با اینحال بهتر است شوراهای استان، نصایح و توصیه های استاندار را بکار بندند و تا فرصت خدمت را از دست نداده اند، خود را احیا کنند چون خیلی وقت ندارند و ادامه چنین رویه ای آن ها را از انتخاب مجدد توسط شهروندان محروم خواهد کرد.  ‌نگذارید پروژه قطار شهری اهواز بیشتر از این در بن بست بماند  ‌
گویا پیکر نیمه جان پروژه قطار شهری اهواز را حتی آنها هم که توان اجرایش را دارند، حاضر نیستند از زمین بلند کنند. می دانیم که بعد از فسخ قرارداد با پیمانکار(کیسون)، هر کاری که لازم بود برای شروعی دوباره انجام شد و با قوی ترین پیمانکار ( قرارگاه) تفاهم نامه منعقد شد و مقرر گردید کارگاه ها تحویل داده شود، برنامه مالی هم داده شد، با این پشتوانه که دولت هم در حال پشتیبانی است، اما کار در همین حد مانده و کسی پا پیش نمی گذارد و اصلا حرفی زده نمی شود که قرار است چه بکنند و خوب بود لااقل دلیل این بی تفاوتی را بگویند و بهر حال یا پروژه را زودتر شروع کنند یا اگر به هر دلیل قرار است کار تحویل گرفته نشود، تعیین تکلیف کنند. به قرار اطلاع بعد از اینکه گفته بودند اگر استاندار دعوت کند، جلو می آئیم ، آقای محراب هم دعوت کرد ولی باز هم خبری نشد و بحث تحویل و تحول کارگاه ها به همان حال که بود، باقی ماند، این در حالی است که اگر اعتبارات در زمان مناسب جذب نشود، سازمان قطار شهری و استان متضرر خواهند شد.  ‌
خلاصه اینکه اینطور استخوان لای زخم ماندن مهمترین پروژه شهری این کلانشهر را همچنان غیر فعال خواهد گذاشت و پیشنهاد این است که تکلیف روشن شود و اگر تمایلی به اجرای پروژه نیست، صراحتا اعلام شود تا سناریوهای دیگری که وجود دارد اجرائی شود.  ‌
اصلا چه اصراری هست که تمام پروژه یک پیمانکار داشته باشد، هر بخش آن را به یک پیمانکار کاربلد بدهند و با تقسیم کار رقابتی هم در اجرا باشد و شاید به این ترتیب طلسم پروژه قطار شهری شکسته شود و فعالیت آن کلید بخورد و کارها همزمان پیش بروند.  ‌
در این مقطع بهتر آن است که سازمان قطار شهری بعنوان کارفرما، مهلتی برای پیمانکار تعیین کند و اگر در آن فرجه اقدامی نشد و جلو نیامدند، با قطع امید از تفاهم نامه قبلی، برای بستن قرارداد با پیمانکارانی که قادر به انجام پروژه هستند، اقدام شود چرا که چنین وضعیتی زیبنده استان خوزستان نیست.
چرا شهرداری از رفع تصرف جاده ها و ایجاد اشتغال اصولی عاجز است؟ 
بعد از آن همه وعده های مسئولان برای ساماندهی جاده اهواز- ملاثانی، وقتی از این مسیر عبور می کنیم متوجه می شویم که کمترین کاری در این باره نشده و جاده همچنان در <تصرف> برخی فروشندگان است و نیمی از جاده قابل استفاده خودروها نیست. همانطور که بارها یادآور شده ایم ، به هیچ وجه منظور این نیست که عده ای کار و درآمد خود را از دست بدهند و نان زن و بچه کسی قطع شود، بلکه منظور این است که برای این بندگان خدا جای مناسب با در نظر گرفتن امکانات رفاهی تهیه و شهرداری کمک کند که بازارچه اصولی ایجاد و فروشندگان به آنجا منتقل شوند. البته که باید این بازارچه در معرض دید باشد چون اگر خیلی از جاده دور شود، استقبالی از آن نخواهد شد، اگر هم شکل و نحوه ایجاد چنین بازارچه ای را بلد نیستند، هیچ اشکالی ندارد که مثلا از شهرهای اصفهان که استاد این برنامه ها هستند الگو بگیرند. در بازارچه های آنجا تدارک ایجاد مغازه ها و صنوف مختلف دیده شده است. مثلا ارتش، زمینی به شهرداری اجاره داده و بخش هائی به کانتینر پارک شامل صدها کافی شاپ، اغذیه فروشی، فست فودی، بازارچه گل و دست فروش و غیره اختصاص داده شده و فروشندگان از سطح خیابان ها و حاشیه جاده ها جمع آوری و اشتغال بصورت اصولی و نه با تصرف معابر ایجاد شده است که این محل های کسب شناسنامه دار می شوند. متولیان امور در شهرداری به این پیشنهاد فکر کنند و یکبار برای همیشه تصمیم ها و برنامه های منطقی بگیرند.  
‌تایید نقشه های ساختمانی از طریق سامانه های شهرسازی به نفع مردم و شهر است  ‌
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز خبر داده که از تاریخ 16 اردیبهشت، نقشه های ساختمانی و نما، در مناطق 8 گانه شهرداری اهواز بر اساس فرایند تعریف شده، بررسی کنترل یا اصلاح و تایید نقشه ها از طریق سامانه های شهرسازی انجام خواهد شد.  ‌
اقدام خوبی است چون هم از مراجعه و رفت و آمد متقاضیان به شهرداری کاسته می شود هم با توجه به اینکه مراجعه چهره به چهره نیست امکان هر نوع تغییرات در نقشه ها از میان می رود.  ‌

برچسب ها : استاندار خوزستان پروژه قطار شهری اهواز اهواز خوزستان