شماره خبر : 3168
منتشر شده در مورخ : ۱ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 11:44
به مناسبت «روز جهانی موسیقی» انجام شد؛ برپایی نمایشگاهی از آلات موسیقی مصر باستان در قاهره

به مناسبت «روز جهانی موسیقی» انجام شد؛ برپایی نمایشگاهی از آلات موسیقی مصر باستان در قاهره

به گزارش از روزنامه نشنال، موزه مصر در قاهره به مناسبت فرارسیدن روز جهانی موسیقی که هر ساله در تاریخ ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد/ ۱ تیر) گرامی داشته می‌شود، یک نمایشگاه ویژه از آلات موسیقی دوران مصر باستان برپا کرد.
«موزه مصر» به مناسبت روز جهانی موسیقی در نمایشگاهی میزبان آلات موسیقی به جامانده از مصر باستان شد.

به گقته شیرین امین (Shreen Amin) رئیس این موزه، با کشف چند ساز کوبه‌ای، زهی و بادی در دهه‌های گذشته، وجود انواع مختلف آلات موسیقی در مصر باستان به اثبات رسیده است.

امین می‌گوید: در این دوران سه ژانر موسیقی غالب وجود داشت: موسیقی برای جشن و پایکوبی، مراسم تدفین و زندگی روزمره؛ هر سه ژانر در نمایشگاه جدید موزه مصر به تصویر کشیده شده‌اند.

در بین ۲۱ یادگار تاریخی این نمایشگاه، چند فلوت در ابعاد مختلف، یک ساز سیستروم (سازی کوبه‌ای که اصالتی مصری دارد) و شکل ابتدایی سِنج انگشتی به چشم می‌خورد.

در این نمایشگاه همچنین عتیقه‌جاتی از جنس‌های گوناگون که به سبک‌های هنری مختلف تزئین شده‌اند نیز به نمایش گذاشته شده است.  

برپایی نمایشگاهی از آلات موسیقی مصر باستان در قاهره

امین می‌گوید: در نمایشگاه موزه مصر می‌توانید طلسم‌هایی را ببینید به شکل افرادی که ساز می‌نوازند. در بین اشیاء این موزه، یک مجسمه چوبی از گروهی در حال نواختن یک قطعه موسیقی داریم و از هر آلت موسیقی مهمی که در مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت هم یک نمونه به نمایش گذاشته‌ایم.  

طلسم‌ها اشیاء نمادینی بودند که مردمان مصر باستان با خود به زندگی پس از مرگ می‌بردند. به گفته امین، هر طلسم قرار بود یک بُعد از زندگی هر فرد را پس از مرگش حفظ کند. بنابراین با توجه به اهمیت بالایی که موسیقی برای نوازندگان داشت، عرف بود آنها را با چنین طلسم‌هایی دفن کنند.   

برپایی نمایشگاهی از آلات موسیقی مصر باستان در قاهره

صباح عبدالرازق مدیر کل موزه مصر درباره برپایی این نمایشگاه گفت: گرامیداشت روز جهانی موسیقی از این حیث حائز اهمیت داشت که موسیقی نقش مهمی در زندگی مردمان مصر باستان بازی می‌کرد.

وی افزود: موسیقی بخشی از زندگی بود که به باور مصریان باستان، مهمترین خدایان از جمله حاثور بر آن نظارت می‌کردند. براساس این باور کهن، حاثور علاوه بر این که الهه زیبایی و باروری بود برای رقص و موسیقی نیز اهمیت خاصی قائل می‌شد.

روز جهانی موسیقی اولین بار در سال ۱۹۸۲ میلادی گرامی داشته شد. امسال بیش از ۱۲۰ کشور جهان این روز را با برگزاری کنسرت‌ها و دیگر رویدادهای رایگان جشن گرفتند تا گفتمان درباره موسیقی را ارتقا داده و بر اهمیت آن در پیوند دادن افراد تاکید کنند.  

برچسب ها : موزه موسیقی نمایشگاه آثار باستانی