شماره خبر : 3194
منتشر شده در مورخ : ۱ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 22:36
مواظب باشید شکست خورده هاو نابلدها جایگاه‌های تخصصی را تسخیر نکنند

مواظب باشید شکست خورده هاو نابلدها جایگاه‌های تخصصی را تسخیر نکنند


در انتخابات ریاست جمهوری، مردم به یک قاضی رای دادند و نه به یک پزشک یا یک نظامی یا یک اقتصاددان. معنی این انتخاب، آنست که عدالت در کشور قربانی شده و باید یکی بیاید که عدالت را زنده کند و به بی عدالتی پایان دهد و این کار از یک قاضی برمی آید و به همین دلیل به قاضی اعتماد کردند و به او رای دادند. این بی اعتمادی تا آنجا پیش رفت که علیرغم تبلیغات وسیع برای حضور مردم، حدود سی میلیون نفر رای ندادند که باید آسیب شناسی شود و دلیل این رای ندادن ها مشخص شود و در چهار سال آینده وضع به گونه ای شود که مردم برای حضور در انتخابات نیاز به دعوت و تبلیغ نداشته باشند و اگر انتظارات مردم از دولت جدید برآورده شود، چنین وضعیتی پیش خواهد آمد.
رئیس جمهور منتخب و تیم او باید هوشیار و متوجه باشند آنها که برای ورود به صحنه گزینه مناسبی نداشتند (چون ضعف هایی دارند ) سعی خواهند کرد به بدنه دولت دسترسی پیدا کنند و در آینده نزدیک خواهید دید کسانی که تا دیروز طرفدار روحانی بودند ناگهان با تغییر 180 درجه ای طرفدار رئیسی می شوند چون نمی خواهند دستشان از قدرت کوتاه شود. اینها اطمینان دارند که رئیسی تعدادی از آنها را خواهد پذیرفت و بنابراین باید سعی شود افرادی انتخاب شوند که سلامت نفسشان بالا باشد.
با یک بررسی کارشناسانه در می یابیم که وقتی دولت عوض می شود، حدود سی هزار پست در کشور تغییر می کند. در این تغییرات باید تخصص، سابقه  صداقت و کارآیی ملاک انتصابات جدید باشد و برای هر جایگاه فرد مناسب با داشتن مدرک تخصصی انتخاب شود و نگویند در عمل مهارت پیدا خواهد کرد.
شاید باورتان نشود اما حقیقت دارد که ما نیروهایی در بالاترین پست سیاسی داشته ایم که مدرک آنها مثلاً کامپیوتر بوده اما به دلایلی به آن مقام رسیده اند. اکنون جای چنین اشتباهات و آزمون و خطا نیست، به خصوص در بحث سیاست و روابط بین الملل و باید از کسی برای این جایگاه استفاده شود که کتابهای روابط بین الملل خوانده و در این زمینه آموزش دیده باشد یا از سطح مطالعات و تجارب بالایی برخوردار باشد.
در اهمیت حوزه بین الملل همین بس که بدانیم یکی از دلایل فروپاشی شوروی این بود که در دانشگاههای آن کشور، درس روابط بین الملل جدی گرفته نشد و سفرا و کارداران به این موضوع اهمیت نمی دادند. در بحث روابط بین الملل هوشیارانه باید عمل کنیم و خصوصاً از شیطنت ها و دسیسه های کشورهایی مثل انگلستان غافل نشویم چون آسیب ها و ضربه هایی که از ناحیه این روباه پیر خورده ایم در حافظه ما و در تاریخ باقی است. 
معروف است که وقتی نلسون ماندلا، آپار تاید (تبعیض نژادی) را شکست داد از او پرسیدند چه نظری راجع به امریکا داری! او گفت: ممکن است آنها را ببخشیم، اما هیچگاه از حافظه مان بیرون نمی روند. و ما اکنون نباید علاوه بر امریکا به کشوری مثل انگلیس روی خوش نشان بدهیم، چون از همه مکارتر است و ضدیت های آن را آشکارا در اشکال مختلف، خصوصاً رسانه ای شاهدیم. بنابراین انتخاب تیم دیپلماسی اهمیت بالائی دارد. درباره سایر حوزه ها بتدریج سخن خواهیم داشت.

انتخابات برخی شورای شهر در شان مردم نبود

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، دلیل تاخیر در اعلام نتایج انتخابات شورای شهر را عدم پیش بینی وزارت کشور برای سامانه تجمیع آرا دانسته و گفته سعی شد سوء مدیریت و ناکارآمدی وزارت کشور جبران شود. به گفته ی وی در اهواز سه دسته از شعب  وجود داشت.یک دسته که تعدادی شعب محدودی بودند که انتخابات الکترونیک در آنجا انجام شد، دسته دیگر باز هم بخش محدودی که اتصال صورت نگرفت و انتخابات بصورت کاملاً دستی انجام شد و دسته سوم که عمده شعبه ها بودند به دو شکل دستی و الکترونیکی رای گیری شد و این ناهماهنگی بخاطر عدم برنامه ریزی وزارت کشور بوده است.
هر چند آقای یوسفی به گواه شاهدان عینی تلاش زیادی برای صیانت آراء مردم داشته اما ورود ایشان در زمینه تجمیع آرا بوده در حالی که خیلی مسائل و موارد نامطلوب مربوط به زمان رای گیری و حضور افراد متفرقه و عوامل برخی از نامزدها بوده که متاسفانه در شعبه ها به خوبی مدیریت نشد.
در مجموع می توان گفت نباید از شورایی که می خواهد چهار سال سکان امور شهری را در دست بگیرد، انتظار بالایی داشت چون باز هم به جای شایستگی، مسایل مالی حرف اول را زده است. در بحث تائید صلاحیت ها هم متاسفانه عواملی تلاش دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی را کمرنگ کردند چون برخی از رد صلاحیت شدگان با استفاده از عوامل موفق به تائید صلاحیت شدند که اینکار به زیان منافع شهر است و انتظار این است به این موارد رسیدگی شود.تاسف دیگر اینست که در برخی از لیست های ائتلافی انجمن ها، برخی اسامی به چشم می خوردند که در شᅢن آن تشکل و مردم نبودند.به هر حال حیف است که استقبال و حضور مردم پای صندوق های رای برای تعیین نمایندگانی که برای شهر مفید باشند و منافع جمعی را بر منافع شخصی ترجیح بدهند دستخوش برخی بی نظمی ها از یک طرف و منفعت طلبی عده ای از طرف دیگر شود و به قرار اطلاع در برخی شهرهای دیگر استان هم وضع به همین منوال یا مشابه آن بوده است.
 

برچسب ها : انتخابات ریاست جمهوری شورای شهر نماینده مردم اهواز