شماره خبر : 3247
منتشر شده در مورخ : ۴ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 20:34
گرانی ها توسط مسئولانی از جنس مردم قابل مهار است

گرانی ها توسط مسئولانی از جنس مردم قابل مهار است


گویا قرار است قیمت گذاریها و تنظیم بازار بستگی به حال و روز مرغ و ماهی و حالا هم شیرگاو داشته باشد چون دیدیم که وقتی مرغ تاقچه بالا گذاشت چه وضعی پیش آمد و چه صف هایی برای خرید تشکیل شد، قیمت هایش هم پر کشیدند و در نقطه ای که اراده کردند، متوقف شد.
آخرین خبرهای اقتصادی هم حاکی از گران شدن قیمت شیر گاو است، آنهم به چند برابر که این گرا نی  قطعاً در قیمت لبنیات که بدون بهانه هر هفته بالا می رفتند، تاثیر ویران کننده ای دارد. علت گرانی شیر را هم بالا بودن قیمت کاه، یونجه و ذرت اعلام کرده اند که ما از همه چیز می ترسیدیم جز اینکه یک روز < کاه> هم موجب صعود قیمت های بخشی از مواد غذایی مردم شود. البته متخصصین تغذیه هم با توجه به گرانی شیر و لبنیات مدتی است در باره فوائد مصرف آن و نیاز بدن به این ماده حیاتی، داد سخن نمی کنند و گویا آنها به جای مسئولین شرمنده مردم هستند.
اصولاً شواهد امر نشان می دهد که گرانی و گرانفروشی که مطلعین امور، آنها را دو مقوله می دانند در کشور ما نهادینه شده و از نظر دولتمردان امری عادی است چون همان ابتدای صعود قیمت ها صحبت از این می کردند که قیمت ها باید واقعی شوند و معلوم شد معنی واقعی، همان گرانی است!
حقیقت اینست که در این چند سال در کنار هزار و یک ضعفی که دولت داشت، ناتوانی در برابر گرانی و گرانفروشی از همه بیشتر محسوس بوده  ومردم فقیر را فقیرتر کرد و سفره ها خالی تر از گذشته شدند چون با هر گرانی، خانواده ها مجبور به حذف موادی که زورشان به خرید آنها نمی رسد، شدند. شاید علت اصلی این افسار گسیختگی قیمت ها و نابسامانی بازار این بوده که آقایان تمایلی به رفتن در میان مردم و بررسی وضع بازار نداشته اند و نتیجه آن شده که نه سوار از پیاده خبر داشته باشد، نه سیر از گرسنه. در این مدت تمام هنر آقایان این بوده که هر هفته یکی دو جلسه تحت عنوان شورای اقتصاد یا تنظیم بازار با وزرا داشته باشند و برای آنها سخنرانی کنند و هزار کلمه <باید> را بکار برند و چون برای اجرای این بایدها تضمینی وجود نداشت، هیچ اتفاقی به نفع مردم نیفتاد.
از مقامات و دولتمردانی هم که حاضر نیستند اتاق و محوطه کارشان را ترک کنند و لااقل گهگاه خودشان سری به بازار بزنند و خریدی بکنند چه انتظاری می توان داشت. اینها ای کاش گاهی مثل شاه عباس که شب ها با لباس مبدل در شهر گشت می زد و با مردم عادی نشست و برخاست می کرد تا اوضاع را آن طور که هست ببیند، نه آنگونه که به او گزارش می دهند چنین کاری می کردند. وزیرانشان هم از همین جنس بی خبر از مردم اند چون مثلاً آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی معتقد بود باید قیمت ها رها شوند و معتقد به نظریه آدام اسمیت وریکاردو بود! و مسلماً وزرایی که میلیاردر هستند و خبر از حال و روز جامعه ندارند نمی توانند ایده های مردمی داشته باشند و باید منتظر بمانیم ببینیم در دولت جدید وزیرانی از جنس مردم عادی روی کار می آیند تا درد مردم و جامعه را بفهمند و از بله قربان گوها فاصله بگیرند تا آنطور که وعده داده شده عدالت برقرار و مردم این همه دغدغه گرانی و فقر غذایی را نداشته باشند.
خون دو خبرنگار بی گناه به گردن کیست؟ 

حادثه تاسف بار مرگ دو خبرنگار در نقده، برگ سیاه دیگری بر دفتر برنامه ریزان نالایق برخی سازمان ها و دستگاههای کشور افزود. آنها که به ناحق بر جایگاه هایی قرار دارند که شایسته آن نیستند و این بی لیاقتی گاهی مثل اتفاق اخیر که نمی توان آن را حادثه یا تقدیر خواند، به قیمت جان افراد بی گناهی منجر می شود.  ‌
مصدومان اتوبوس واژگون شده گفته اند که اتوبوس از ابتدای حرکت مشکل داشت و معلوم بود که ترمزش نقص فنی دارد. برخی گزارشها هم حاکی است که اصلا این اتوبوس مجوز تردد نداشته است.  ‌البته این نخستین بار نیست که چنین حادثه ناگواری رخ می دهد و در گذشته، نظایر آن مانند حادثه اتوبوس دانشجویان و نخبگان را به یاد داریم و معلوم نیست تا کی باید قربانیانی از این نوع حوادث داشته باشیم تا از تکرار آن جلوگیری نمایند. تحریریه نور خوزستان جان باختن این دو خبرنگار محیط زیست را به جامعه رسانه ای کشور و خانواده های داغدار تسلیت می گوید.  ‌
اعضای شورای شهر اهواز مشخص شدند

سرانجام پس از 6 روز اسامی شورای شهر اهواز بدین شرح اعلام شد:
1- احمد سراج
2- سید محسن موسوی‌زاده
3- سیاوش محمودی
4- محمد مهدی مطیعی
5- محمدحسین ملایی زمانی
6- غلامرضا شانه سازان
7- سید محمدعلی پورموسوی
8- علی مدد هاشم پور
9- سید ناصر مهداوی
10- سید محمدجواد رضوی
11- حجت ا... زارع زاده
12- عادل شیشه گری
13- حمید دغاغله
اسامی اعضای منتخب علی البدل:
1- مهران باباپور
2- عبدالزهرا سنواتی
3- یوسف اسفندیاری نژاد
4- حمید مظفری
5- محمد لفیتی
6- قیس رفیعی
7- سید مصطفی موسوی
8- سید سعید شرفا.

برچسب ها : گرانی اسامی شورای شهر اهواز اقتصاد