شماره خبر : 32816
منتشر شده در مورخ : ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 18:48
شهادت امام باقر علیه السّلام و روز ترویه در سرزمین وحی

شهادت امام باقر علیه السّلام و روز ترویه در سرزمین وحی

                          
فردا هفتم ذی الحجه است روزی که شیعیان جهان در شهادت امام باقر علیه السّلام به سوگ می نشینند، امامی که سالها پس از سلطه همه جانبه حاکمان ضدِّ اسلامی بنی امیّه و بنی مروان بر مسلمانان و معرّفی وارونه اسلام توسط علمای دین فروش درباری، فرصت یافت تا پرده از چهره حقایق دینی بردارد و به طرح و تدوین مبانی اسلام بپردازد.
پس از رحلت نبی مکرّم اسلام صلی ...علیه و آله و سلّم، قدرت طلبانی که اقتدار خود را جز با منزوی ساختن معلمین راستین اسلام و قرآندمیسّر نمی دیدند، پس از آنکه با دغلکاری بر مسند خلافت نشستند، با تهدید و تطمیع، هدایت مردم را به منافقان و یهودی زادگان تازه مسلمانان سپردند، تا بخیال خود با معرّفی وارونه اسلام، حضور خود را در رأس حکومت اسلامی توجیه کنند و اگرچه با منزوی کردن مولای متّقیان علیه السّلام و شهادت ایشان و فرزندان گرامیش تا حدودی به اهداف خود در کسب قدرت و انحراف مردم از اسلام ناب دست یافتند، امّا با استقرار امام باقر علیه السّلام بر مسند امامت و در حالیکه حکومت بنی امیّه به اوج ضعف خود نزدیک شده بود، فرصتی جهت نشر علوم اسلامی و اصلاح انحرافات بوجود آمده در دین فراهم شد و ایشان توانستند بر اساس فرموده جدِّ بزرگوارشان؛ رسول گرامی اسلام صلی ... علیه و آله و سلم، با شکافتن علوم اوّلین و آخرین و استخراج مبانی دین خدا و فروغ احکام الهی، به انقلاب علمیِ عظیمی دست زنند که از آن زمان تا کنون مبنای استحکام مکتب شیعه و بقای اسلام ناب و معنویّت بوده است.
این امام بزرگوار در دوران 19 ساله امامت خود با استفاده از زمینه‌سازی‌های پدر بزرگوارش، فرصتی استثنائی بدست آورد تا با وجود محدودیت شدیدی که از سوی بنی‌امیه و بنی‌مروان بر ایشان وارد می‌شد، بستری لازم جهت تاسیس یک حرکت فرهنگی اصیل فراهم نماید و ضمن تربیت ده‌ها شاگرد برجسته و آموزش‌های عملی به شیعیان و شاگردان خود، با صدور دستورالعمل‌ها و سفارشات مکتوب جهت تشریح آداب و رسوم مکتب تشیع و ترسیم ویژگی‌های پیروان راستین اهل‌البیت علیهم‌السّلام، تدوین مبانی مکتب تشیّع و انسجام و رشد شیعه را موجب گردد.
آموزه ‌ها و توصیه‌های امام باقر علیه‌السّلام که در روزگار خفقان اموی بهترین راهنما برای شناخت اسلام ناب و تربیت علاقه‌مندان به پیروی از اسلام راستین بود ، امروز نیز حاوی آموزنده‌ترین دروس جهت حق‌جویان و معیاری گویا جهت کسانی است که به ‌عنوان علاقمندان به پیروی از اهل‌بیت علیهم‌السّلام و محبّان این خاندان مطهّر ، بخواهند به صفات شیعیان حقیقی آراسته شوند.
فردا همچنین براساس تقویم عربستان هشتم ذیحجّه و روز ترویه است  و در این روز میهمانان ویژه الهی آماده می شوند تا با رساندن خود به صحرای عرفات از روز بعد مناسک اصلی حجِّ تمتع را آغاز کنند اما باید دانست، حجّی که برپائی اسلام به برپا بودن مظهر آن یعنی کعبه منوط شده، نمی‌تواند تنها یک عبادت فردی حداکثر برای ایجاد تحول درونی در افراد باشد، بلکه فریضه‌ای است بسیار مهم، با جمع و در جمع که نتیجه آن باید تحول و دگرگونی در جهان اسلام باشد، تحوّلی که مسلمانان را جهت انجام رسالت الهی خود، در استقرار حکومت عدل جهانی و نجات بشریت از چنگال ظالمان و بیدادگران بین المللی، مصمّم تر خواهد کرد. ان شاء ... .
موسوی زاده

 

برچسب ها : شهادت امام باقر علیه السّلام بنی امیّه حجِّ تمتع