راوی گفت: بالا بودن آمار مصرف بنزین به دلیل قاچاق آن است، نه مصرف بالای مردم
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفته: آمار می گوید ما روزی 120 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که از این عدد فقط 70 میلیون لیتر مصرف واقعی است و مابقی بصورت قاچاق از کشور خارج می شود.
یک عضو کمیسیون مجلس هم پیش از این گفته بود: برآوردها حاکی از آن است که روزانه 10 میلیون لیتر گازوئیل و 5 میلیون لیتر بنزین قاچاق می شود . بنابراین وقتی صحبت از این می شود که مصرف بالای بنزین بخاطر قیمت پایین آن است و مرتب زمزمه گرانی آن را شاهدیم باید ابتدا به نحوه مصرف واقعی آن توجه شود تا مردم تاوان ناتوانی در جلوگیری از قاچاق بنرین را نپردازند. قاچاق نفت و بنزین به چند صورت انجام می شود: 1- حمل و نقل نفت و بنزین از طریق مرزهای غیر قانونی 2- فروش نفت و بنزین خارج از شبکه 3- استفاده از نفت و بنزین یارانه ای برای مصرف غیر مجاز.
البته مجازات جرم قاچاق بنزین در قانون تعزیرات حکومتی پیش بینی شده که شامل حبس تعزیری، جزای نقدی معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا و مصادره کلیه اموالی که از طریق ارتکاب جرم تحصیل شده است که باید دید ادامه قاچاق سوخت ناشی از ضعف در اجرای قانون است یا اصولاً مجازاتها بازدارنده نیست.
اگر شهردار اهواز استاندار اصفهان شود جنگ شورای شهر تمام می شود!
به قرار اطلاع مهدی جمالی نژاد گزینه استاندار اصفهان است. امینی شهردار اهواز هم رقیب اوست و در تلاش است که براو پیروز شود اما بنظر می رسد جمالی نژاد که معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور است شانس بیشتری دارد. او رئیس پیشین سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و شهردار پیشین شهرهای اصفهان و یزد بوده است. فرق انتخاب یکی از این دو نفر برای استانداری اصفهان برای ما این است که در صورت انتصاب امینی ، ماجرای جنگ و جدل شورای شهر اهواز بر سر ماندن یا رفتن شهردار تمام می شود.
جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل نیازمند کمک به کودکان کار خانواده های فقیر است
استاندار خوزستان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفته بود < حتی یک دانش آموز نباید از تحصیل باز بماند و مدیران مدارس و آموزش و پرورش با دانش آموزانی که در کنار تحصیل قصد کار کردن دارند همکاری کنند تا از ادامه تحصیل باز نمانند > وی خواستار تهیه و توزیع بسته های آموزشی برای این دانش آموزان شد و باز هم از خیران درخواست کرد که برای جذب دانش آموزانی که ترک تحصیل کرده اند به دولت کمک کنند، این در حالی است که بنظر نمی رسد آموزش و پرورش در جذب این دانش آموزان توفیق چندانی داشته است چرا که همچنان حضور روز افزون کودکان کار در استان هستیم و در زمان برگزاری جلسات شورای آموزش و پرورش چه بسیار کودکانی که در خیابان ها و مناطق شهر با گونی های چند برابر جثه خود در حال جمع آوری زباله اند. بر اساس آمار ثبت احوال ، تعداد بازماندگان از تحصیل استان که سن آن ها بین 6 تا 17 ساله هستند، حدود 81336 نفر هستند که بین سنین 15 تا 17 ساله اند که عمده آن ها در کرخه، شادگان، بستان و حدود 30 درصد در اهواز و حدود 45 هزار نفر فاقد آدرس هستند. کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند که علل عمده این وضعیت عبارت است از : فقر مالی، اشتغال به کار خصوصا در سنین 15 تا 17 سال ، ازدواج زود هنگام ، نبود یا کمبود مدرسه و عدم تامین بودجه برای مبارزه با این مشکل است که بنظر می رسد خوزستان از این بابت هم رتبه اول کشور را دارد. وزارت آموزش و پرورش برای کاهش دانش آموزان بازمانده از تحصیل، طرحی موسوم به شهید محمودوند دارد که باید دید آموزش و پرورش خوزستان از این طرح چه استفاده ای کرده و بهرحال باید با اجرای دقیق طرح به دنبال جذب حداکثری دانش آموزان بازمانده از تحصیل باشد.
اجرای طرح های تفصیلی شهرها و روستاها بخاطر نداشتن ضمانت اجرایی پیشرفتی ندارند
یک مسئول اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از تصویب طرح تفصیلی 3 محله در اهواز خبر داده است. تا آنجا که راوی بخاطر دارد، طرح های جامع و تفصیلی فراوان برای شهرها و روستاهای استان مصوب شده اما روند اجرائی آن ها بسیار کند بوده است و عوامل مختلف از شهرداری ها گرفته تا سایر عوامل سعی در توقف یا کندی اجرای آن ها داشته اند زیرا طرح تفصیلی در هر جا به اجرا درآید، امکان فساد در آنجا غیر ممکن می شود چون در آن صورت نمی توان دلبخواه کارهایی در شهر یا روستا انجام داد. بعضی استانداران خوزستان برای اجرای طرح های تفصیلی پافشاری می کردند که در این باره باید از دکتر حجازی و دکتر مقتدایی به نیکی یاد کنیم. در این زمان هم معاون عمرانی استانداری (مهندس خانچی) بر تسریع اجرای طرح تفصیلی مناطقی که مشکل دارند تاکید داشته، کما اینکه در خصوص همین سه محله ای که قرار است طرح در آن ها اجرا شود، دستور داد خارج از نوبت عمل شود. به عبارت دیگر طرح جامع و تفصیلی، همانند قانون اساسی شهری است و در خیلی موارد طرح جامع تصویب شده اما تفصیلی آن را اجرا نکرده اند، مثل همین اهواز که طرح جامع آن زمان استانداری دکتر مقتدایی تصویب شد. بنظر می رسد برای اجرای طرح های تفصیلی باید نوعی ضمانت اجرایی باشد و در صورتی که مسئولان از اجرای آن خودداری کردند، با آن ها برخورد کنند. اگر بخواهیم یک مثال بزنیم باید مسیر اهواز- زرگان را در نظر بگیریم . در این مسیر دست فروش ها بلوار و کناره های جاده را کاملا تصرف کرده و کاربری آن عملا به تجاری تبدیل شده در حالیکه کاربری آن عمومی است. بدتر از آن اینکه به این ها آب و برق هم داده اند و برایشان صورتحساب ماهانه صادر می شود. این در حالی است که با اجرای طرح تفصیلی محل، قاعدتا امکان تغییر کاربری آن ممکن نیست. اما در این میان نکته ای که حائز اهمیت است این است که وقتی چنین طرحی مصوب شد، باید اجرا کننده قوی هم داشته باشد و گر نه اجرا نمی شود. شهرداران و مدیران مصلحت اندیش که بجای انجام وظایفشان گوش به زنگ فرمان نمایندگان یا عوامل دیگر هستند همواره قادر نیستند یا نمی خواهند بعضی طرح ها را که سود شهر و ارتقاء آن را در پی دارند به اجرا درآورند و کاش حساب و کتاب و برخوردی با آن ها می شد.
برچسب ها : قاچاق آموزش و پرورش فقر