شماره خبر : 3674
منتشر شده در مورخ : ۵ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 11:34
سامانه سجام؛ دیده‌بان جامعه ایران

سامانه سجام؛ دیده‌بان جامعه ایران

رئیس اداره سازمان‌های مردم‌نهاد قوه قضاییه با اشاره به کارکرد‌های "سجام"، از مردم خواست با ثبت تخلفات و جرایم در این سامانه، مسئولان را در پیگیری و رفع معضلات اجتماعی یاری دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آرمان احمدی همزمان با هفته قوه قضائیه، در برنامه "صبح وگفتگو" گفت: در قوه قضا دو مقوله اصلی کنش و واکنش را پیش رو داریم؛ مثلا در بروز جرم، دستگاه قضا وارد صحنه می‌شود و در حیطه کنش، به پیشگیری از وقوع جرم می‌پردازیم.
وی پیشرفت‌های دو حوزه مذکور را در بعد فناورانه متذکر شد و افزود: شهروندان امروز بی نیاز به مراجعه حضوری، قادرند نیاز‌های خود را با قوه قضا در میان بگذارند.
به گفته احمدی؛ دنیا به سمت پیشگیری در حرکت است و اجازه نمی‌دهند جرم حادث شود و سپس برای برخورد با آن وارد عمل شوند. در این بین مشارکت مردم در حوزه پیشگیری و قضا زدایی بسیار کمک کننده است.
وی در رادیو گفتگو؛ سامانه سجام را اصلی‌ترین راهبرد برای تحقق مشارکت عمومی دانست و افزود: مردم در این سامانه با دریافت حمایت قضایی، دستگاه قضا را در شناسایی جرم و تخلفات یاری می‌دهند و دستگاه نیز ملزم است جرم را پیگیری کرده و کار را به نتیجه برساند و با مردم در میان بگذارد.
احمدی همچنین از دسترسی تبعه دیگر کشور‌ها که در ایران زندگی می‌کنند، به این سامانه خبر داد و گفت: هر گونه تشکل مردمی قادر خواهد بود به صورت گروهی در این سامانه ثبت نام کرده و مسائل و مشکلات صنف خود را بررسی کند و به صورت پیش دستانه وارد پیگیری و رفع جرایم شود.
این مقام مسئول در قوه قضاییه ثبت نام در این سامانه را به دلخواه مردم عنوان کرد و گفت: از گران فروشی یا رعایت نشدن قوانین می‌تواند به صورت گزارش در این سامانه ثبت شود و در ادامه، با ابلاغ دستگاه قضایی پیگیری و نتیجه به مردم اعلام می‌گردد.
احمدی در مصاحبه با رادیو گفتگو افزود: مثال دیگر رعایت نشدن ایمنی در یک کارگاه یا معدن است که شخص مشاهده گر می‌تواند مشکلات ناظر بر چنین مکان‌هایی را در سامانه ثبت کند و مسئولان پیگیر امور خواهند بود.
وی در این راستا مردم را دیده بان معضلات و مشکلات در سطح جامعه خواند و تصریح کرد: در این سامانه ورود به حیطه خصوصی افراد ممنوع است و تنها در پی نقش اجتماعی و مسئولیت جامع مردم هستیم.
احمدی ادامه داد: ما حتی در انتخابات هم نقشی موثر داشتیم و از مردم می‌خواهیم از طریق این سامانه به ما کمک کنند و بدانند هویت گزارش دهنده، مخفی می‌ماند.

برچسب ها : سامانه سجام دیده‌بان جامعه ایران قوه قضائیه