شماره خبر : 3965
منتشر شده در مورخ : ۱۲ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 21:30
آب رودخانه های استان کجا می رود؟

آب رودخانه های استان کجا می رود؟



یک جامعه شناس استان در گفتگو با راوی با بیان بخشی از مشکلات استان و ضرورت آسیب شناسی آنها گفت : سال 98 سیل ویران کننده ای داشتیم که بخش بزرگی از استان را تحت الشعاع قرار داد و خیلی از زمین های کشاورزی، دامها و روستاها را نابود کرد و نتوانستیم سیل را مدیریت کنیم و اگر مردم و بعضی نهادها همکاری نمی کردند، فاجعه می شد. از آن سیل 2 سال و چند ماه می گذرد اما هنوز آثار تخریبی آن را شاهد هستیم.
به گفته این کارشناس و مدرس دانشگاه با وجود این که خوزستان این همه سد داردکه بر روی کارون و کرخه زده شده و هفت رودخانه ای که در استان جاری است که در کشور  و حتی خاورمیانه بی نظیر است با این‌حال خوزستان تشنه است. وی آن گاه سوال
می کند آبهای این رودخانه ها کجا می روند¿ مگر نه این است که 90 درصد آبهای ما به مصارف کشاورزی سنتی و صنایع پتروشیمی ها و نفت وگاز می رسد و این آبها را می بلعند؟ 
 به گفته وی مصارف آب خانگی ما بیشتر از 6 درصد نیست و 90 درصد آب و برق را کارخانه ها صنایع و نیروگاه‌ها ( که هنوز به صورت سنتی اداره می شوند در صورتی که همه دنیا‌ فسیلی شده اند ) مصرف می کنند. وی سوال می کند چرا نباید آب شیرین کن داشته باشیم و فقط پتروشیمی بندرامام دارد.در حالی که کشورهای دیگر دارند. مثلاً دُبی سال گذشته یک روز بارندگی نداشت ولی مشکل آب ندارد. به اعتقاد وی اگر ما بتوانیم از انرژی های خورشیدی،  بادی و گیاهی استفاده کنیم و می توانیم از انرژی های سنتی رها شویم و به یک انرژی پاک و سالم دست پیدا کنیم، چرا این اتفاق نمی افتد تا محیط زیست ما آسیب نبیند؟ 
وی این را هم گفت که رودخانه ما را کوچک کردند و در آن دست بردند و به محیط زیست ما آسیب رساندند و با آن مبارزه کردند و نتیجه اش این شد که 15 سال گرد و خاک داشتیم و حالا محیط زیست هم با ما مبارزه می کند و مطمئناً گرد و خاک باز خواهد گشت، مدیران ما کجا هستند و چرا مشکل آب را مدیریت نمی کنند¿ مشکلات مهاجرت، آب و مسائل زیست محیطی از سالها قبل پیش بینی شد اما کسی توجهی نکرد تا آنچه که نباید پیش آمد. وی معتقد است با هم اندیشی و استفاده از نخبگان و کارشناسان و سپردن امور به اهلش می توان بر مشکلات استان به‌ویژه در بخش آب و محیط زیست غلبه کرد به شرطی که اراده ای برای انجام این مهم باشد.

طراحان سئوالات کنکوراز ناامیدی جوانان چه هدفی دارند؟ 

برگزاری کنکور همواره مانند غولی برای جوانان کشور خود نمایی کرده و در این میان استرس خانواده های کنکوری ها اگر بیشتر از فرزندانشان نباشد، کمتر نیست، آن همه غوغا هم برای حذف کنکور به خاطر اینکه مسئولان از مبارزه با مافیاهای کنکور عاجز بودند و هستند، هیچ اثری نداشت و از دستور کار وزارت علوم خارج شد.
در روزهای برگزاری کنکور، جوانان داوطلب پس از مدتها تلاش برای آمادگی و صرف هزینه های کلان توسط خانواده ها راهی جلسات می شوند به امید اینکه بتوانند از آن همه بی خوابی و مطالعه و هزینه برای آمادگی کنکور نتیجه بگیرند اما برخی سالها (مثل همین امسال) سئوالات به قدری سخت و معما گونه اند که امید اکثر کنکوری ها را به یاس تبدیل می کند. این را راوی نمی گوید بلکه اظهار نظر یکی از اساتید است که به دشواری سوالات معترض بوده است و معتقد است نحوه سوالات و سختی آنها به خصوص در رشته ریاضی در چهل سال گذشته بی سابقه بوده است و همین امر موجب تضعیف روحیه شرکت کنندگان در کنکور شده است و باید دید طراحان سئوالات چه هدفی از ناامید کردن جوانان دارند و ای کاش نظارتی بر این کار بود و از حق کنکوری ها دفاع می شد.

وزیر آینده نیرو، عدالت در مصرف آب را سرلوحه کارش بداند
این روزها همچنان خبرهای مربوط به انتقال آب خوزستان به استان های دیگر ذهن مردم این استان را مشوش کرده و فقط این امیدواری را دارند که وزیرنیروی آینده دولت بعد، دنباله روی اسلاف خود در دولت فعلی و دولت های گذشته نباشد و فکر نکنند، تفکر وزرای سابق نیرو به آنها وحی شده و قابل تغییر نیست. خوزستانیها از وزیر آینده نیرو انتظار دارند خاستگاهش استانهای فلات مرکزی نباشد و در طرحهای غلط انتقال آب تجدید نظر کند و مانع از اجرای این سیاست های غیر عادلانه شود.حق اینست که دولت بعد عدالت در باره آب را پاس بدارد و ضرورت اصلی استفاده از آب برای مصارف اصلی و حیاتی را در نظر بگیرد و اولویت را به کشاورزی ( درحد اعتدال) و شرب بدهد. مردم خوزستان از نحوه استفاده آب در استان ها ی دیگر خبر دارند و از دولت بعدی که با شعار عدالت و قاضی محوری روی کار خواهد آمد می خواهند جلوی مصارف بی رویه آب در بعضی استانها را بگیرد. به عنوان مثال ما می دانیم که ذوب آهن اصفهان به اندازه سه شهر مصرف آب دارد. آیا رواست که علاوه بر آن باز هم زیاده طلبی در کار باشد؟
خش دهدز به شهرستان در کمیسیون سیاسی-دفاعی دولت به تصویب رسید.
 رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبر 23 شبکه خوزستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده مطالعات ارتقای بخش دهدز ایذه  به شهرستان و دهستان قلعه تل باغملک  به بخش انجام شد.  
عبدالله ایزدپناه افزود: در این زمینه وزارت کشور همکاری خوبی داشته اند که از وزیر کشور و سایر دست اندرکاران تشکر می کنم.
وی ادامه داد : در جلسه کمیسیون  سیاسی  -دفاعی دولت نیز ارتقای بخش دهدز به شهرستان و دهستان قلعه تل به تصویب که برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شده است.
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی همچنین از انجام مطالعات برای ارثقای بخش صیدون باغملک به شهرستان نیز خبر داد.


 

برچسب ها : سئوالات كنكور رودخانه های استان خوزستان