شماره خبر : 4213
منتشر شده در مورخ : ۱۹ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 21:44
شهادت جوادالائمه علیه السّلام

شهادت جوادالائمه علیه السّلام

                                     
ماه ذیقعده در حالی به پایان می رسد که آخرین روز آن با شهادت امام جواد علیه السّلام مصادف است. شهادت امامی که هم میلاد و هم امامت و هم شهادتش در میان سایر ائمه علیهم السّلام از ویژگیهای خاصی برخوردار بوده است.
تولد این امام بزرگوار زمانی رخ داد که از عمر شریف پدر بزرگوارش چهل و هفت سال می گذشت و هنوز صاحب فرزندی ذکور نشده بود و لذا شیعیان از سرنوشت رهبری پس از ایشان در نگرانی بسر می بردند و دشمنان شادمان از قطع جریان امامت، فروپاشی مکتب شیعه را، که بنای آن بر رهبری معصوم قرار دارد انتظار می کشیدند. ولادت این مولود مبارک باعث آرامش شیعیان و ناامیدی دشمنان گردید  و لذا امام هشتم علیه السّلام فرمود "این مولودی است که برای شیعیان ما با برکت تر از او زاده نشده است."
امامت ایشان هم معجزه بود زیرا شهادت امام هشتم علیه السّلام در سن 55 سالگی و در حالی رخ داد که تصوّر جانشینی کودکی 8 ساله بجای آن بزرگوار حتی برای بسیاری از شیعیان نیز غیر قابل باور بود. با اینهمه جوادالائمه علیه السّلام با اقتدار زمام امور امامت شیعیان را به دست گرفت و طی 17 دوران امامت توانست اقدامات برجسته ای جهت آموزش و انسجام شیعیان انجام دهد و با شکست علمی عالم نمایان دربار خلفای عبّاسی مهر تأییدی بر مکتب تشیع و ولایت علوی بزند. آغاز امامت امام جواد علیه السّلام در سن کودکی برای دشمنان خاندان رسالت نیز فرصتی می‌نمود که بتوانند با شکست او، به ویژه در مباحث دینی، شأن و جایگاه ارجمند این خاندان را در میان مسلمین و عاشقان اهل‌بیت علیهم‌السّلام بی‌اعتبار کنند و در این میان خاندان پلید عبّاسی که پایداری حکومت غاصبانه خود را در بی‌اعتباری آل علی علیه‌السّلام جستجو می‌کردند فرصت را غنیمت شمردند و با برگزاری جلسات مناظره و گرد آوردن علمای بزرگ طرفدار خود کوشیدند تا با شکست علمی این امام نوجوان، به آرزوی دیرینه خود برسند، امّا آن حضرت با بهره‌برداری از فرصتی که دشمنان فراهم کرده بودند به مناظره با علمای بزرگ پرداختند و با شکست آنها توانستند ضمن رسوائی دشمنان و اثبات برتری بی چون و چرای خود بر دانشمندان گوناگون، اعتقاد به امامت و ولایت را تحکیم بخشیده، بر حلقه همراهان خود و اعتماد به نفس شیعیان افزوده و با غنی سازی فرهنگ تشیع، دامنه علوم اهل بیت علیهم السّلام را گسترش دهند، و اتفاقاً همین موفقیتها موجب شعله ور شدن آتش حسد و خشم خلفای عباسی شد و لذا در حالیکه بیش از 25 سال از عمر شریفشان نمی گذشت به دستور متوکّل، خلیفه خونریز عباسی، بوسیله همسر شان مسموم شده، به شهادت رسیدند.
ضمن عرض تسلیت شهادت این امام بزرگوار کلامی از ایشان را هدیه عزاداران آن وجود مدّس می کنیم:"العامل باظلم و المعین له و الراضی به؛ شرکاء=ظلم کننده و یاری دهنده ظالم و راضی به ظلم هر سه در گناه ظلم شریکند."
موسوی زاده
1400/04/20

برچسب ها : شهادت جوادالائمه علیه السّلام ماه ذیقعده