شماره خبر : 4309
منتشر شده در مورخ : ۲۲ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 20:28
صادرات به قیمت هدر دادن منابع خدادادی، به زیان کشور است

صادرات به قیمت هدر دادن منابع خدادادی، به زیان کشور است

مجری گفتگوی ویژه خبری باید قادر به مدیریت برنامه باشد

موضوع گفت و گوی ویژه بخش خبری ساعت 23 روز دوشنبه شبکه استانی، گرانی میوه وافزایش واسطه ها و دلال ها در افزایش قیمت ها در میدان بارفروشان الغدیر بود و مهمانان برنامه آقایان ربیعی عضو هیات رئیسه اتحادیه بارفروشان و جمالی نماینده خرده فروشان بودند که البته این گفتگو هم مثل برنامه های قبلی کاملاً غیر حرفه ای و بی نظم بود، بطوری که مجری و میهمانان رعایت اصول گفتگو را نمی کردند و سراسر به جر و بحث و پریدن در حرف یکدیگر گذشت و نتیجه ای برای بینندگان نداشت. میهمانان همانند دفعات قبل بارها به مجری انتقاد میکردند که چرا نمیگذارد حرف بزنند و بهتر است چنین برنامه هایی بعد از پخش توسط تهیه کنندگان برنامه بررسی و نواقص به مجری گوشزد شود تا قواعد گفتگو و روش مصاحبه را رعایت کنند. 
مسلماً در این بررسی خواهند دید که مجری به‌جای اینکه سوالی را طرح کند، بعد منتظر بماند تا جوابهای مخاطبانش را بشنود، متکلم الوحده است و خیلی بیشتر از طرف‌های دیگر حرف میزند و چنان بلبشویی است که اصلاً مطالبشان قابل شنیدن نیست. شاید اشکال اصلی این وضع آن باشد که درشبکه استانی فرقی بین گزارشگر خبرنگار و مجری وجود ندارد و یک نفر می تواند همه کاره باشد که نتیجه اش بی کیفیتی در برنامه است. بطور مثال شما دیده اید آقای حسینی بای که از مهمترین گزارشگران شبکه سراسری است مجری بشود؟ یا آقای حیدری که مجری است، برود کار خبرنگاری بکند¿ بنابراین کار در شبکه استانی هم الزاماً باید اصولی باشد چون هرکس را بهر کاری ساختند. جالب است که اخیراً دیده شده حتی از گوینده خبر22 هم به عنوان خبرنگار استفاده می شود. اگر کمبود هست، نیرو تربیت و جذب کنند تا برنامهها، کارشناسی و با کیفیت تهیه و پخش شود، به خصوص برنامه های زنده که شرایط و ویژگی های خاص خودش را دارد. آخر این زشت نیست یکی از میهمانان برنامه در پاسخ به حرفهای مجری  بگوید: شما دارید آدرس غلط میدهید و مردم را گمراه میکنید! بهرحال این نقدکاملاً صمیمانه و از روی دلسوزی است چون مایلیم شبکه استانی ما هر روز غنی تر از گذشته و با برنامه های پر محتوی و کم نقص بکار خود ادامه دهد.

صادرات به قیمت هدر دادن منابع خدادادی، به زیان کشور است

یک تاجر اماراتی در پاسخ به سوال یک ایرانی که پرسیده چرا به جای این همه واردات اقسام میوه و محصولاتکشاورزی و سبزیجات، در همین امارات محصولات گلخانه ای تولید نمی کنید که این همه هزینه حمل و نقل و سردخانه ندهید، گفته: ما برای تهیه آب شیرین باید از انرژی برق استفاده کنیم که در این صورت مثلاً برای پرورش یک هندوانه 2500 لیتر آب مصرف کنیم که معادل 250 دلار است ولی ما همین هندوانه را که معادل 2500 لیتر آب است، از ایران وارد می کنیم و قیمت آن 2 الی 5 دلار تمام می شود.به اعتقاد این تاجر اماراتی، ایرانیها در واقع با صادرات میوه آب شیرین و خاکشان را به کشور ما (امارات) صادرمیکنند و به جای آن عطر و محصولات آرایشی به ایران صادر می کنیم.
وی مدعی شد <کشورهای دیگر برای 50 سال آینده برنامهریزیکردهاند و درحال احداث بزرگترین نیروهای خورشیدی هستند تا بزرگترین آب شیرین کن های جهان را راه اندازی کنند.>
کاش مقامات اقتصادی ما به این تحولات توجه کنند و مانع از تاراج امکانات و هدر رفتن ظرفیت‌هایمان بشوند و صادرات به هر قیمت را برحفظ و حراست آب و خاک کشورمان ترجیح ندهند.
راه اندازی پروژههای فولادی در استان‌های کم آب، با کدام توجیه؟

در گرما گرم قطعی های برق که بر اثر کاهش آب پشت سدها بود، دولت با مسرت خبر افتتاح یک پروژه صنایع فولاد در یک شهر از استانی کویری داد. می دانیم که صنایع فولاد، بیشترین آب برای استفاده در تولیدات فولادی را نیاز دارد، همینطور برق را می بلعد. حالا اگر این صنعت، در یک استان بی آب یا کم آب  احداث شود، جز اینکه از آب سایر استانها برای سر پا نگهداشتن آن استفاده کنند، چاره دیگری ندارند. همین اواخر بود که درخصوص میزان آب مصرفی ذوب آهن اصفهان اطلاع رسانی شد که این واحد بزرگ تولیدی معادل آب مصرفی یک شهر، آب نیاز دارد و مصرف می‌کند. به این ترتیب آیا افزایش پروژه‌های فولادی آن هم در استانهای بی آب به مصلحت است¿
اگر ورزشگاه نمی سازید زمین‌های خاکی فوتبال را از جوانان نگیرید
رئیس شورای ورزش محلات اهواز مدعی شده زمین های خاکی فوتبال اهواز در حال از دست دادن هستند و افرادی قصد تصرف آنها را دارند. وی به عنوان نمونه زمین های خاکی فوتبال کوی علوی را عنوان کرد که دو هزار ورزشکار در آنها ورزش می‌کنند و به این ترتیب از آسیب های اجتماعی در امان می مانند. ایوب غزنوی گفته 20 تیم فوتبال جوانان و نوجوانان از این زمین های خاکی استفاده می کنند و چهل سال است هر طور بوده آنها را حفظ کرده ایم و پی گیر کار سند دار شدن آنها بوده ایم که توقیف در این کار مستلزم حمایت مسئولان از جمله استاندار، فرماندار اهواز و مدیر کل ورزش استان است.وی این را هم گفت که اگر چمن و ورزشکار نمی توانند برای جوانان منطقه بسازند، لااقل این زمین‌های خاکی را از ما نگیرند.

برچسب ها : صادرات منابع واسطه ها و دلال ها